начало
"Царската реституция" отива в парламента, държавата продължава да се съди с царя

Електронен подпис

Тук всеки гражданин има възможността да изкаже своето лично мнение относно българското електронно правителство, качеството на предлаганите електронни административни услуги, както и да предложи мерки за повишаване качеството на административното обслужване по електронен път.


Електронен подпис

Мнениеот drrahnev » 09 Яну 2010, 01:52

Може ли да се използва електронния подпис в следните случаи:
1) пред нотариус като например за заверяване на пълномощно, при покупко-продажби и др.;
2) пред официален преводач, ако искам искам електронно подписан документ да бъде преведен;
3) пред адвокат - да го упълномощя по електронен път?
drrahnev
Младши потребител
 
Мнения: 94
Регистриран на: 08 Дек 2005, 20:03

Re: Електронен подпис

Мнениеот andrimd » 25 Май 2010, 11:24

1. Пред нотариус - не - нотариусът следва да се убеди лично, че именно то е лицето, което предоставя на друго лице, някакви права...
2. Пред официален преводач - няма пречка доколкото преводачът ще превежда конкретен документ - само при превода следва да опише допълнителните атрибути, които са изобразени на документа.
3. Пред адвокат - не - пълномощното следва да носи личния ви подпис.
andrimd
Младши потребител
 
Мнения: 14
Регистриран на: 25 Май 2010, 09:28

Re: Електронен подпис

Мнениеот kontrol » 14 Яну 2011, 01:14

1. не - но по други причини. Нотариусът удостоверява личното явяване и подписване, така че няма пречка, щом лицето се е явило, нотариусът да установи самоличността му, преди то да се подпише електронно. Проблемът е във формата - лицето се подписва върху документа, нотариусът поставя надпис отгоре - чл. 1 ал. ІІ ЗЕДЕП.
Сега гледам, че чл. 41 ЗЕДЕП е отм. от 1.7.2011. Което би трябвало да означава, че ел. документи се приемат от всички. Наскоро ВСС се засили по въпроса.

3. донякъде. Чл. 25 ЗАдв изисква писмена форма, но в електронния документ тя е спазена (3 ЗЕДЕП). Въпросът е къде после може да се ползва това пълномощно. Напр. чл. 141 АПК го допуска пред съда.
Горното представлява потенциално грешно становище. Консултирайте адвокат, ако искате сигурност и юридическа отговорност при защитата на правата Ви.
kontrol
Активен потребител
 
Мнения: 1109
Регистриран на: 05 Сеп 2005, 15:49

Re: Електронен подпис

Мнениеот vili_123 » 25 Яну 2011, 19:32

Може пред преводача и пред адвоката - това се приема за надлежно упълномощаване за сключени между вас сделки.И пред данъчните може при посочени в закона условия.Другото е все още в бъдещето.Но може и да се случи скоро.
vili_123
Младши потребител
 
Мнения: 34
Регистриран на: 19 Фев 2010, 21:27

Re: Електронен подпис

Мнениеот drrahnev » 06 Мар 2011, 17:02

Възможни ли са следните варианти при договор за покупко-продажба например?
1) Всички страни подписват електронно договора. Може ли той да послужи пред агенцията по вписванията?
2) Едната страна има електронен подпис, другата - не. Възможно ли е първата да подпише електронно, а другата да се яви пред нотариус, и последният да изготви договор?
drrahnev
Младши потребител
 
Мнения: 94
Регистриран на: 08 Дек 2005, 20:03

Re: Електронен подпис

Мнениеот kontrol » 06 Мар 2011, 23:49

Предполагам, че питате с богоугодна цел.

Поначало всички, осъществяващи обществени функции, са длъжни да извършват дейностите и електронно (стига да няма предвидена особена форма по закон, но и там - доколкото е възможно) и се вписват в регистъра на електронните услуги. В такъв случай те са длъжни да приемат електронни документи - чл. 8, 11, 50 ЗЕУ. Това трябва да стане в срок до юни 2008 г. - § 6 ЗЕУ.

Технически обаче това не навсякъде е изпълнено и услугите не се предоставят/ исканията не се приемат електронно. Информация трябва да може да даде Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Вероятно на "пострадалия" му остава да жали мълчалив отказ или неизпълнение на задължения по закон.

Пред съд, и в разните му там охранителни производства, електронен документ може да се предаде на хартиен носител, заверен от страната. В такъв случай проверка на електронния документ и неговия подпис се извършват само при поискване - чл. 184 ГПК.

по въпросите:
2) нотариусите, ЧСИ и др. са задължени по закона (§ 1 т. 11).
Нотариалната заверка се осъществява обаче чрез полагане на подпис и печат (чл. 28 ЗННД, чл. 20 Нар 32) върху документа и прилагане в нотариални книги (590 ГПК). Това няма как да стане върху електронен документ. Върху негова разпечатка - може, но тогава няма да е удостоверен подписът на първата страна - нотариусът трябва да се увери лично в самоличността и дееспособността й. Всъщност нотариусите изготвят договори само във формата на нотариален акт, а останалите само заверяват.

1) договор се вписва в Службите по вписванията, ако има нотариална форма или заверка - значи не може да е подписан електронно. Търговският регистър приема електронни заявления, а когато е необходима нотариална заверка - прилага се сканиран образ - чл. 17 ЗТР.
Чл. 80. (1) (Изм. - ДВ, бр. 111 от 2007 г., в сила от 01.01.2008 г.) Електронните документи се подават по електронен път в следните файлови формати:
1. заявлението - във файлов формат, който има възможността да включва в себе си електронен подпис: xml (Extensible Markup Language v 1.0 и следващи версии), или друг файлов формат, позволяващ капсулиране на електронното заявление, електронните документи, приложени към заявлението, и електронния подпис, както и в други стандартизирани формати;
2. приложенията - във файлов формат: pdf (Adobe Portable Document Format) doc (Windows Document Format), sxw (Open Office Standardized Document), txt (ASCII 7-битов формат, unicode формат, кодиран в 8-битово UTF-8 или CP1251 представяне), rtf (Rich Text Format), jpg, jpeg (JPEG JFIF растерни графични файлове), j2k, jpx, jp2 (JPEG 2000 JP2 или JPX растерни графични файлове), png (PNG растерни графични файлове), giff, tiff (Tagged Image File Format rev. 6.0 растерни графични файлове), както и в други стандартизирани формати, определени от изпълнителния директор на агенцията.
(2) Документите по ал. 1, т. 2 могат да бъдат отделно подписвани и капсулирани във файлови формати, които имат възможността да включат в себе си електронен подпис (стандартизиран формат p7s - PKCS#7 стандарт) и стандартизирани формати, капсулиращи електронните документи и отделения електронен подпис (стандарт ats) или други стандартизирани формати, определени от изпълнителния директор на агенцията.
Горното представлява потенциално грешно становище. Консултирайте адвокат, ако искате сигурност и юридическа отговорност при защитата на правата Ви.
kontrol
Активен потребител
 
Мнения: 1109
Регистриран на: 05 Сеп 2005, 15:49

Re: Електронен подпис

Мнениеот miro_atc » 11 Авг 2011, 21:27

Относно "разпечатването" на електронен документ, ако мога да внеса едно техническо пояснение в качеството си на компетентен инженер (и некомпетентен юрист)...

Технически няма проблем, но е важно "как" ще се разпечата... Няма значение какъв носител ще използвате, стига при нужда да можете да го възстановите в оригиналния електронен вид, така че подписите да могат отново да бъдат проверявани. Предполагам това са имали предвид и в ЗЕДЕП:

Чл. 3. (1) Електронен документ е електронно изявление, записано върху магнитен, оптичен или друг носител, който дава възможност да бъде възпроизвеждано.


Разбира се, ако просто го разпечатате като текст, рискувате да го загубите, защото всеки един символ е от значение при проверка на подписа. Един интервал повече или по-малко и край....
Но пък ако разпечатате примерно кодовете на символите, след това ще можете да "възпроизведете" абсолютно същия документ и тогава никой, дори Господ не може да познае дали сте използвали хартия и молив или нещо друго при съхранението...

бтв. Всякакви промени по документа от трети лица без да се съсипе подписа практически са невъзможни (изключая ЦРУ и тем подобни...).
miro_atc
Младши потребител
 
Мнения: 13
Регистриран на: 11 Авг 2011, 16:40


Назад към e-Government


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


cron