Страница 1 от 1

електронен подпис - какъв и кой може да подава заявления

МнениеПубликувано на: 01 Мар 2012, 15:50
от g_tenev
Здравейте!
Юрисконсулт съм на две акционерни дружества. Във връзка с изискването за подаване от страна на акционерните дружества на информация към Търговския регистър само по електронен път, възникват следните въпроси:
1. Мога ли аз, като Главен юрисконсулт да подавам заявления и да ги подписвам с електронен подпис, прилагайки разбира се към документите и сканирано изрично пълномощно от представляващия дружествата?
2. Какъв подпис ми е необходим - от Информационно обслужване издават удостоверения Stampit DocPro за юридически лица и Stampit Doc за физически лица?
На горните въпроси не можах да получа отговор нито от АВ-ТР, Варна, нито от Информационно обслужване. Нещо повече - от АВ-ТР се опитват да ме убедят, че ако подам заявление ще получа отказ. Считам обаче, че би следвало да имам право да подам заявлението на основание чл. 15, ал 2, т.2 от ЗТР.
Моля за Вашият отговор, тъй като предстоят свиквания на Общи събрания на дружествата, респективно обявяване на покани, вписване на промени и т.н.
Поздрави.

Re: електронен подпис - какъв и кой може да подава заявления

МнениеПубликувано на: 01 Мар 2012, 17:23
от djidja83
На първия въпрос не мога да Ви отговоря, но относно това дали подпис от Информационно обслужване ще Ви свърши работа, отговорът е ДА.

Re: електронен подпис - какъв и кой може да подава заявления

МнениеПубликувано на: 01 Мар 2012, 17:46
от dommo1

Re: електронен подпис - какъв и кой може да подава заявления

МнениеПубликувано на: 01 Мар 2012, 17:48
от dommo1
Ако някой практически се е сблъсквал с проблема, нека сподели - в старата тема, която посочих по-горе, няма потвърдено от практиката мнение.

Re: електронен подпис - какъв и кой може да подава заявления

МнениеПубликувано на: 02 Мар 2012, 14:23
от g_tenev
След като вчера си поблъсках главата с горния казус, изнамерих телефон на правен отдел на Агенцията по вписванията, с идеята да си задам въпроса. Свързах се с една любезна девойка, която преди да ме изслуша ми обяви, че имат изрична забрана за консултации?!? Опитите ми да я убедя, че не искам консултация, а разяснение по технически въпрос удариха на камък и любезно ми затвориха телефона.
Бидейки простак, аз написах e-mail с въпросите си до АВ. Отговор -нЕма. И тъй като нЕмам много време - скоро ще почнем да насрочваме ОСА, а аз дори обявата си рискувам да не мога да пусна (по чисто технически причини), реших да си взема електронен подпис КАТО ФИЗИЧЕСКО ЛИЦЕ от инф. обслужване (така наречения Stampit Doc) и да процедирам както с хартиения носител - заверено нотариално пълномощно, заверена нотариално форма А5 или Г1, в които ЗАЯВИТЕЛ е директора ми и другите нужни документи, всичко това сканирано и пуснато по ел. път с моя подпис. Ако мине номера (стискайте палци) ще пиша.

Re: електронен подпис - какъв и кой може да подава заявления

МнениеПубликувано на: 02 Мар 2012, 14:32
от rumenin
Само че имайте в предвид че електронния подпис се използва само за документи,за които не се изсква специална форма-т.е. не се използва за документи с нотариална заверка.Мога да ви кажа ,че за подобни случаи в НАП са установили правилото пълномощното от дружеството да се завери нотариално и да им се занесе на място,след което упълномощеното лице мойе да подава декларации,справки декларации със своя електронен подпис от името на фирмата

Re: електронен подпис - какъв и кой може да подава заявления

МнениеПубликувано на: 02 Мар 2012, 15:04
от g_tenev
Точно затова идеята ми е, че не аз съм ЗАЯВИТЕЛЯ (като такъв в заявленията ще впиша представляващия дружеството, които съответно ще са нотариално заверени, сканирани и прикачени като файлове), а аз ще се явявам пълномощник - подавач (егати думата дето измислих) по смисъла на чл. 15, ал.2 т.2 от ЗТР.

Re: електронен подпис - какъв и кой може да подава заявления

МнениеПубликувано на: 04 Мар 2012, 22:06
от DEKAH
Г-н Тенев, законът и наредбата са категорични кои лица могат да бъдат заявители при подаване по електронен път. За сега не съществува правна възможност преносителят-пълномощник да подава документите по ел.път, тъй като това лице НЕ МОЖЕ ДА БЪДЕ ЗАЯВИТЕЛ.
Преносителят е лице, което е упълномощено да входира документите в агенцята, а заявителят е лице по смисъла на ЗТР /търговец, прокурист, друго лице (това са съставителите на ГФО), адвокат/. Когато документите се подават от преносител е нужно заявленията да са нотариално заверени от заявителя.
Ако искате да подавате документи от Ваше име, то вие трябва да притежавате някое от качествата по чл.15,ал.1 от ЗТР.

Във вашия случай е необходим електронен подпис на юридическо лице. Не може тези АД-та да нямат ел. подпис - вече не зная съвременен счетоводител на фирма, който да не ползва ел.подпис да подава информация към НАП.

Ако нямате, то може да се снабдите с ел.подпис от много места. Дори в банката, в която ви обслужват, трябва да предлагат такава услуга.

Заявител във вашия случай ще е ВИНАГИ представляващият дружеството /изп. директор/ - той ще е вписаното лице във фирменият ел.подпис. Вие ще попълвате всичко от негово име и това е.

Re: електронен подпис - какъв и кой може да подава заявления

МнениеПубликувано на: 05 Мар 2012, 01:20
от dommo1
Когато документите се подават от преносител е нужно заявленията да са нотариално заверени от заявителя.

Мисля, че това е основната пречка в момента работата да стане.
А бе няма ли вече да измислят и електронно заверяване на документи от нотариус. В момента не е проблем всеки електронен документ да се подпише с електронен подпис, не виждам проблем да се регламентира електронен подпис на нотариус да заверява електронен документ така както и подписа и печата му на хартия.

Re: електронен подпис - какъв и кой може да подава заявления

МнениеПубликувано на: 05 Мар 2012, 11:46
от g_tenev
До DEКAN: Точно в технологията ми е въпроса. Аз не желая да бъда ЗАЯВИТЕЛ. Като такъв в заявлението ще фигурира представляващия дружеството. Същото това заявление, попълнено на хартиен носител, ще бъде заверено от нотариус, сканирано и приложено като файл. Заверено ще бъде и хартиеното ми пълномощно, съответните декларации и т.н. Не е ли възможно след всички тези гимнастики все пак да подам пакета документи с мой електронен подпис? Иначе ми е пределно ясно, че няма как да съм ЗАЯВИТЕЛ, респективно да подам заявление като ЗАЯВИТЕЛ.
На евентуалните въпроси ЗАЩО: ами директорът ми има ел. подпис, но не работи с компютър и се страхува да го предоставя на други (в това число и на мен). Крайният вариант е да попълня формите от негово име като ЗАЯВИТЕЛ и да вляза при него с лаптопа за крайно полагане на подпис от негова страна.
Въпреки това много бих искал (ако е възможно) да приключа нещата по първия вариант. Просто не ми е ясно ТЕХНОЛОГИЧНО ще ми бъдат ли приети заявленията (заверени и сканирани), подадени с МОЙ ПОДПИС.

Re: електронен подпис - какъв и кой може да подава заявления

МнениеПубликувано на: 05 Мар 2012, 15:51
от DEKAH
g_tenev написа:До DEКAN: Точно в технологията ми е въпроса. Аз не желая да бъда ЗАЯВИТЕЛ. Като такъв в заявлението ще фигурира представляващия дружеството. Същото това заявление, попълнено на хартиен носител, ще бъде заверено от нотариус, сканирано и приложено като файл. Заверено ще бъде и хартиеното ми пълномощно, съответните декларации и т.н. Не е ли възможно след всички тези гимнастики все пак да подам пакета документи с мой електронен подпис? Иначе ми е пределно ясно, че няма как да съм ЗАЯВИТЕЛ, респективно да подам заявление като ЗАЯВИТЕЛ.
На евентуалните въпроси ЗАЩО: ами директорът ми има ел. подпис, но не работи с компютър и се страхува да го предоставя на други (в това число и на мен). Крайният вариант е да попълня формите от негово име като ЗАЯВИТЕЛ и да вляза при него с лаптопа за крайно полагане на подпис от негова страна.
Въпреки това много бих искал (ако е възможно) да приключа нещата по първия вариант. Просто не ми е ясно ТЕХНОЛОГИЧНО ще ми бъдат ли приети заявленията (заверени и сканирани), подадени с МОЙ ПОДПИС.


Аз вече казах, каквото имах да казвам. Няма как да приложиш сканирано заявление, тъй като не съществува в правния мир такава възможност.
Законът е КАТЕГОРИЧЕН кой може да заявява.

Направете си ФИРМЕН подпис, а не личен на изп. директор. Струва 100-на лева и ще може да с ползва и от счетоводството.

В краен случай си намери адвокат, който да ти ги подаде.

Re: електронен подпис - какъв и кой може да подава заявления

МнениеПубликувано на: 27 Май 2012, 16:17
от tutibuti
И аз имам терзания като тези на g_tenev .
Според мен е нелогично, аз, в качеството ми на упълномощено лице, да мога да занеса на хартия необходимите документи, изготвени съгласно изискванията на ЗТР, а да не мога да подам същите документи по електронен път със собствения ми електронен подпис.
Наистина, докуменът, който се попълва в сайта на АВ е заявление, но какво пречи аз, в качеството ми на приносител да кача сканираното заявление подписано от заявителя с нотариално заверен подпис?

Нали попълвайки декларацията по 13/5 ЗТР нося отговорност за истинността на представените от мен документи?!

Възнамерявам да жертвам 25 лева и да пробвам.

Re: електронен подпис - какъв и кой може да подава заявления

МнениеПубликувано на: 28 Май 2012, 11:31
от ykovachev
Там е работата, че не е едно и също да занесеш нещо подписано и сам да го подпишеш. Това е и разликата между заявител и приносител. Тая декларация не замества подписа върху заявление.

Re: електронен подпис - какъв и кой може да подава заявления

МнениеПубликувано на: 29 Май 2012, 10:53
от tutibuti
Можете ли да цитирате практика в тази насока? Би ми било интересно да прочета. Аз открих Решение на Варненски апелативен съд № 107/23.04.2012г. с текст, потвърждаващ тезата, че нотатиално заверено заявление, подписано от заявителя + нотариално заверено пълномощно на човека, подаващ документите по електронен път чрез електронния му подпис (без да е вписан адвокат) + останалите изискуеми по закон документи - подлежат на вписване. Погледнете досието на дружество с ЕИК 200989363 в ТР - там е качено решенито на съда.

Re: електронен подпис - какъв и кой може да подава заявления

МнениеПубликувано на: 29 Май 2012, 12:31
от ykovachev
Темата вече е разглеждана в раздела - viewtopic.php?f=17&t=41356. Там съм развил подробно защо смятам за пълна безсмислица чрез електронен подпис на трето лице да се "пренасят" едни документи и най-вече заявлението, подписано на хартия от заявител. Не ми се повтаря.
Лошото е, че се стига до апелативен съд и дотам. ако сте в района на посочения от Вас съд и съставите са стигнали до някакво единно мнение - окей, не е нужно да съвпада с това, което аз смятам.
Въпросът е дали навсякъде така се приема. Да ме прощавате, ама изобщо не ми се чопли по всичкото съдилища да зяпам дали са съгласни с мен, или не.
Впрочем, поразгледах партидата, която сте посочили. Ма бозата там е пълна. Има нов отказ и нова жалба. Пълномощно за извършване на правни и фактически действия от пълномощник, който не е адвокат. Извинявайте, ама поне пълномощното да беше само за подаване на документите. Кво й пречи на ликвидаторката там да си извади един електронен подпис?
Джиджи-биджи, чужденци, тарикати.
П.П. Не съм националист, но обичам реда и дисциплината.

Re: електронен подпис - какъв и кой може да подава заявления

МнениеПубликувано на: 25 Фев 2013, 17:38
от attourney
Здравейте,

От АВ бяха много мили и обясниха, че самият титуляр на електронния подпис е Заявител. Той удостоверява представителната си власт чрез нотариално заверено пълномощно (по закона за адвокатурата нот.заверка не е нужна, както знаем), декларация за преносител също отпада. Останалите документи се попълват , сканират и готово! Успех!

Re: електронен подпис - какъв и кой може да подава заявления

МнениеПубликувано на: 25 Фев 2013, 21:05
от ykovachev
Кхъ-кхъ... нотариално заверено пълномощно на кого и в качеството на какъв??? :roll:

Re: електронен подпис - какъв и кой може да подава заявления

МнениеПубликувано на: 21 Сеп 2016, 18:16
от masterdev
А защо трябва електронен подпис за да се подават документи към НАП?
Какви са тези глупости? И по-важното защо?

Защо избраният счетоводител не може да подава фирмени документи без електронни подписи, нотариално заверени документи и т.н.?

Имам същите притеснения за електронния подпис както и потребителите преди мен, било то и с фирмен подпис.
Не съм съгласен да предоставям електронен подпис, който може да бъде използван и за други цели.

Re: електронен подпис - какъв и кой може да подава заявления

МнениеПубликувано на: 28 Сеп 2016, 12:12
от lendor
Дали е подобен проблемът и при публикуване на ГФО? И на мен като цяло ми е малко неясно това с електронния подпис и уполномощените заявители. На някои места в нета срещам противоречива информация http://firmabg.eu/schetovodni-uslugi/pu ... ne-na-gfo/ как става публикуването в този случай?