Неотдавна приключи и конкурса за български администратори в областта на европейската публична администрация, правото, икономиката и одита EPSO/AD/46/06.
Получиха се отново същите оплаквания на кандидати, че ЕПСО отказва всякаква информация за критериите на журито при формирането на оценките /които своеволно квалифицира като “под-критерии”/, като се позовава на “установена съдебна практика”, но не посочва конкретните съдебни дела, от които произхожда тя. Ето типичният отговор, който дава ЕПСО:
“According to established case law, the communication of a candidate's result in a specific test constitutes a sufficient motivation of the decision taken by the Selection Board. Therefore, we are unable to provide you with the results you obtained for the different sub-criteria. However, the Board can inform you that, on the day of your exam and in comparison with the other candidates invited, your specialist knowledge in the field as well as your knowledge of the European Union, its institutions and its policies appeared to be below the average.”
Съдебната практика обаче не е съвсем така “установена”, както си я тълкува ЕПСО. Ако съдът в Люксембург приема, че на първо време самото съобщаване на оценките на кандидатите съставлява достатъчна мотивация на решението на журито за невписване на кандидата в конкурсната листа на печелившите кандидати, то при последващо поискване на допълнителни мотиви за оценките на кандидатите, журито е длъжно да предостави такива конкретни мотиви:
“ Si le jury d'un concours à participation nombreuse est en droit, dans un premier stade, de ne communiquer aux candidats que les critères et le résultat de la sélection, il est tenu de fournir ultérieurement des explications individuelles aux candidats qui le demandent expressément.
Ne saurait constituer de telles explications le fait qu'un candidat ayant demandé que lui soient communiqués les critères d'évaluation et les raisons pour lesquelles lui avait été attribuée à l'une des épreuves une note éliminatoire soit informé de sa notation, et de ce que le jury a respecté des critères rigoureux définis préalablement à la correction et, après réexamen de ladite épreuve, maintient sa notation, sans que le contenu desdits critères soit précisé.
Une telle absence totale de motivation, qui met le candidat dans l'impossibilité d'apprécier le bien-fondé du rejet de sa candidature et fait obstacle à l'exercice par le Tribunal de son contrôle juridictionnel, ne peut pas être couverte par des explications fournies, par la partie défenderesse, après l'introduction d'un recours, car, à ce stade, de telles explications ne remplissent plus leur fonction. - Arrêt du 30 mai 1995, Innamorati / Parlement (T-289/94, RecFP_p._II-393) (cf. points 27-31)
L'obligation de motiver une décision faisant grief a pour but, d'une part, de fournir à l'intéressé les indications nécessaires pour savoir si la décision est ou non fondée et, d'autre part, de rendre possible le contrôle juridictionnel. S'agissant de la décision d'un jury de concours de ne pas admettre un candidat aux épreuves, il appartient au jury d'indiquer précisément quelles sont les conditions arrêtées dans l'avis de concours qui ont été jugées non satisfaites par le candidat. Si, dans le cas d'un concours à participation nombreuse, le jury peut, dans un premier stade, se limiter à motiver le refus de façon sommaire et ne communiquer aux candidats que les critères et le résultat de la sélection, il est néanmoins tenu de fournir, ultérieurement, des explications individuelles à ceux des candidats qui le demandent expressément. - Arrêt du 28 novembre 2002, Pujals Gomis / Commission (T-332/01, RecFP_p._II-1155) (cf. points 73-75) “
Така че с този отговор всъщност ЕПСО (формално журито) отказва да съобщи конкретните мотиви, които обосновават оценките.
Върхът на арогантността на ЕПСО дори стигна дотам, че в последните обявления за конкурси се появява следното скандално предупреждение – например в конкурс EPSO/AD/105/07 - AD9 - AD12 (BG), ОВЕС, 2007 г., C 279 A, стр. 3 долу,
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/sit ... 200034.pdf :
“You should note that the appointing authority does not have the power to amend the decisions of a selection board. The Court has consistently held that the wide discretion enjoyed by selection boards is not subject to review by the Court unless rules which govern the proceedings of selection boards have clearly been infringed.”
На практика, значи, кандидатите имат право да обжалват резултатати си в съда, но няма смисъл да го правят, освен ако не са видяли огромни нарушения от страна на журито при провеждането на конкурса. А за нарушенията, които не са видяли, защото е нямало как да ги видят, и защото ЕПСО умишлено ги прикрива, като се позовава на тайната покриваща работата на журито, те нямат право да се жалват.
Е в крайна сметка, кандидатите имат ли ефективното право да обжалват оценките на журито в съда или не ? Така излиза според ЕПСО, че съдът в Люксембург въобще не важи и няма никакъв смисъл от обжалване на конкурсните резултати.
Добре поне, че съдът в Люксембург не е на същото мнение с ЕПСО.