навсякъде
новини
форуми
общи

законодателство съд
международни прокуруратура
институции следствие
криминални избори
регионални

съд международни
прокуратура институции
криминални  
 
справочник
блогове
нормативни актове
закони кодекси правилници
конституция наредби ДВ
 
организации и лица
 
институции
 
образци и бланки
образци бланки
услуги
страници
семинари обучения гфо
работа
хумор
търси предлага
 

Спектър Авто

Тестдрайв: Honda Jazz Crosstar – музика за познавачи

2021-02-15 0

Тестдрайв: Honda Jazz Crosstar – музика за познавачи
автор: Слави Славчев


Ние, българите, обичаме стереотипите. И когато стане дума за японска марка, самото ни подсъзнание избутва на преден план определения като "качествен, високотехнологичен, напредничав" и същевременно "скромен" и "ненатрапчив". Затова може много пъти да сте се разминали с най-малкия автомобил, който Honda продава в Европа – Jazz, и незаслужено да не сте му обърнали подобаващо внимание. Собствениците на Jazz, обаче, отлично знаят защо са се спрели на модела и всеки ден се радват на скритите му добродетели. И макар предишните поколения на мъника да не извъртаха глави по улиците, новото му издание от средата на 2020-та определено отбелязва сериозен прогрес и в тази посока. Независимо от цвета, външно Jazz изглежда много модерен и видимо пораснал.

Добре дошли в дигиталния свят

Срещата ми с Jazz Crosstar започна без излишни очаквания, но с твърдото убеждение, че това е много удобна, икономична и приятна за каране малка кола, чието "местообитание" са забързаните градове. След отварянето на вратата ме очакваше и първата изненада – модерното табло беше изключително подредено и включваше два големи дисплея. Все едно аналоговите уреди бяха далечен спомен от миналото. Винаги съм обичал технологиите и тази гледка определено ме зарадва, още повече, че това поставя Jazz в една доста елитна лига на много по-скъпи модели.

Запознаването с нов и различен автомобил винаги предполага време за адаптация – най-вече за определяне на местата на важните контроли и наличието на интересни екстри. Светлосиният Jazz Crosstar бързо излезе на предни позиции в класацията за най-интуитивен интериор, защото големият 9-инчов дисплей на инфотеймънт системата и прегледното разположение на всички останали контроли (най-вече за климатизацията) не поставят никакви загадки. Нещо повече, Honda са изградили не само красива, но и много лесна за възприемане система за управление, която дори не изисква четене на упътването или експерименти с начините за взаимодействие с нея. Основните функции са винаги на разположение и се управляват с минимум действия, които вече знаете от смартфоните.

https://www.lex.bg/upload/spektar/honda-cross4.jpg
Прегледно и ергономично "работно място", при това с качествена изработка

Дисплеят, който ще гледате най-често, т.е. този зад волана, пък извежда на един екран цялата нужна информация, така че да не се лутате из безкрайни менюта, ако например искате да проверите средния разход. И там можете да превключвате между различни типове информация – активността на асистентите за шофиране, работата на хибридната система, индикация за закопчаните колани и още няколко полезни неща, но основните екрани са изчерпателно информативни и лесни за разчитане.

Потегляме

След като всичко по управлението е ясно, е време да завъртим ключа… т.е. да натиснем бутона, защото паленето с ключ също вече е романтичен спомен. Тук е момента да отдадем заслуженото и на безключовия достъп – модерна екстра, която е толкова удобна, че на практика всеки заслужава да я има. 1,5-литровият бензинов двигател i-VTEC веднага се събужда с отчетлив звук и дава ясни признаци, че е готов за радостни спринтове из градската среда. На таблото има два стълба – за нивото на горивото и за заряда на хибридната батерия, а знакът "EV" ясно показва, че вече сме твърдо в ерата на електричеството и придвижването ни ще се осъществява и с негова помощ.

Потеглям плавно и почти безшумно – Jazz се кара приятно лесно и гарантирано няма да затрудни дори най-неопитните водачи. Всъщност моделът е истински образец за безопасност – обзорът е просто забележителен за автомобил от 2020-а година. В съчетание с по-високата позиция за седене в модификацията Crosstar се чувствате отлично осведомени за случващото се около вас, а това е важна предпоставка за безопасното управление. Няма да си кривим душата – новите стандарти за сигурност направиха автомобилите някакъв защитен остров, зад чийто предели често трудно можете да видите нещо. А нещото може да е пешеходец, скрит зад А-колоната! В Jazz това няма как да ви се случи – A-колоните са тънки, допълнени от по-малко прозорче, предното стъкло е по-изправено, а таблото е абсолютно равно, което ви осигурява, както казах, образцов обзор напред. Формата на таблото дава на шофьора и пътника до него много пространство, без от това да страда ергономията. Поставките за чаши в двата му края веднага ми станаха любими, защото не се налага пипнешком да търсите любимата напитка.

https://www.lex.bg/upload/spektar/honda-cross2.jpg
Honda Jazz Crosstrak не се плаши от лоши пътища и планински разходки


Звезда не само за града

Вече съм извън града и се налага да изпреваря няколко по-отпуснати петъчни участници в движението. По-настойчивото натискане на педала на газта напълно променя характера на колата – двигателят веднага надава състезателен глас, но аз уверено успявам да се придвижа напред, без да получа сърдито мигване от отсрещния трафик. Вие също можете да примигвате с отличните LED фарове, които не само осветяват перфектно пътя, но разполагат и с автоматични дълги – функция, която за пръв път виждам да работи толкова добре.

Тук се сещам, че задвижването на Jazz е малка технологична революция, в която пръст има и опита на марката във Формула 1. Симбиозата на двигателя с вътрешно горене, двата електромотора и CVT трансмисията с фиксирани предавки е отлична – на практика ще знаете кога и на какви обороти работи ДВГ само благодарение на слуха си – липсва индикация на оборотите и това е съвсем нормално при модерното поколение хибридни и електрически превозни средства. В крайна сметка не е толкова важно кое кога се включва, след като предимства са тук – разходът при смесен режим (градско/извънградско) е около 4 литра/100 км, а при магистрално каране между 5 и 6 литра в зависимост от вашия ентусиазъм. Считам това за много добри постижения, но тук заслугата е и на ниското тегло, което дори при повдигнатата версия Crosstar с допълнителни релси на покрива е доста под 1300 кг. Аеродинамиката също е на ниво – дори при 140-150 км/ч шумът вътре е минимален, а от Honda признават, че сериозно са работили в тази посока и с материалите за шумоизолация.

Тук дойде и следващата изненада. Очаквах много от Jazz Crosstar в града, но нямах особено високи надежди за добро представяне по магистралата и бързите завои. По-големият пътен просвет и високите гуми, както и сравнително компактните размери подсказваха, че компактния автомобил няма да плува в свои води при такива пътувания. Оказа се, че колата не само безпроблемно развива магистрални скорости, но и радва с точно и приятно директно управление, много добра стабилност по курса – както в права линия, така и в завои, и най-важното – не уморява дори при сложни маршрути. Разбира се, бързите промени на посоката предизвикват осезаемо залюляване, но при нормално движение, Jazz Crosstar ще ви радва с устойчиво и сигурно поведение, което определено е приятно за шофьора.

https://www.lex.bg/upload/spektar/honda-cross1.jpg
Отива й да е поизцапана

Нямаше как да не подготвя на Jazz Crosstar и подобаващо предизвикателство – разходка до язовир Белмекен по изпълнения с предизвикателни завои и изкачвания път през Сестримо. Клиренсът от 152 мм гарантираше, че автомобилът няма да се затрудни и с доста по-неравни маршрути, но необработеният сняг и тясното платно определено не са за неподготвени. Сещам се за не един или два автомобила, които щяха доста да се затруднят да достигнат крайната точка по леда и утъпкания сняг, но Jazz Crosstar не се напрегна особено по неравното трасе. Да, задницата не беше винаги послушна заради ниското ѝ тегло, но компактният японец безапелационно се катереше със своето предно предаване, без да предизвиква екстремни усещания за това, че доближаваме границата на възможностите му и на нашата безопасност. Окачването заслужава висока оценка заради безшумната си работа и отличното поемане на неравностите – то няма да се затрудни и с най-неравните български пътища и дори ще ви прекара през тях с необходимото спокойствие и солиден комфорт.

Автономно движение – тук и сега

Обратно в цивилизацията Jazz Crosstar ще ви предложи множество асистент системи, които да направят пътуването по-ненатоварващо за шофьора, а и по-безопасно. Няма да ги изреждам всичките, а ще споделя най-интересното. Определено дори с този малък модел на Honda можете да изпитате разрешения максимум от автономни помощници – включвате адаптивния темпомат и асистента за поддържане на пътната лента (има ги директно на волана) и единственият ви ангажимент става да поддържате волана през няколко секунди. Всички работи като магия и ви помага да намалите умората в натоварения градски трафик или по време на дълги преходи.

https://www.lex.bg/upload/spektar/honda-cross3.jpg
С един поглед сте информирани за всичко важно

Заключение

След този уикенд с Jazz Crosstar мога спокойно да кажа, че това е автомобил, който е абсолютно в крак с технологиите и в това отношение може да съперничи и на по-горни класове. На практика това е колата, от която се нуждаете за 95% от своите нужди – било то в града, на път за морето или дори ако ви се прииска да отидете на пикник сред природата (стига да има път до мястото 😉). Легендарното пространство в купето, включително на задните места, качественият интериор и функционалност, както и универсалната икономична задвижваща система правят Jazz Crosstar комфортен избор за всякаква употреба. Аз бих си пожелал само малко по-голям багажник за семейните пътувания (макар при сваляне на седалките обемът да стига 1199 литра).

 
за 71%  против 29%  45 гласували



Новини


 
 
 

Законодателство и актове във връзка с COVID-19


 

Спектър


 
rss
Посети форума