Конституция | Правилници |
Кодекси | Правилници по прилагане |
Наредби | Последен брой на ДВ |
Закони |
НАРЕДБА № 10 ОТ 2 ЮНИ 2020 Г. ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА КВАЛИФИКАЦИЯ ПО ПРОФЕСИЯТА "КОМПЮТЪРЕН ГРАФИК"
Обн. ДВ. бр.53 от 12 Юни 2020г.
Раздел I.
Общи положения
Раздел II.
Съдържание на държавния образователен стандарт
Преходни и Заключителни разпоредби
Държавен образователен стандарт за придобиване на квалификация по професията "Компютърен график"
Професионално направление: | ||||
213 |
Аудио-визуални изкуства и техники; производство на медийни продукти | |||
Наименование на професията: | ||||
213060 |
Компютърен график | |||
Специалност: |
Степен на професионална квалификация: |
Ниво по НКР |
Ниво по ЕКР | |
2130601 |
Компютърна графика |
3 |
4 |
4 |
Наименование на единицата: |
Здравословни и безопасни условия на труд (ЗБУТ) |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Компютърен график |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 1.1: |
Съдейства на работодателя за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работното място |
Знания |
• Познава разпоредбите за осигуряване на ЗБУТ на работното място • Описва знаци и сигнали за безопасност и здраве при работа • Представя информация за нормативните разпоредби, касаещи осигуряването на ЗБУТ за конкретната трудова дейност • Представя информация за рисковете за здравето и безопасността при извършваната трудова дейност и свързани с нея трудови дейности • Представя информация за мерките за защита, знаците и сигналите за безопасност и здраве при работа • Посочва разпоредбите за провеждане на инструктаж на работещите по правилата за осигуряване на ЗБУТ |
Умения |
• Участва в прилагането на мерките за предотвратяване, намаляване и ограничаване на рисковете за здравето и безопасността на работното място при различни трудови дейности • Инструктира работещите в екипа по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд • Контролира прилагането на необходимите мерки за защита • Използва знаци и сигнали за безопасност и здраве при работа |
Компетентности |
• Създава организация за изпълнение на трудовите дейности при спазване нормативните разпоредби за осигуряване на ЗБУТ • Участва в процеса за осигуряване на безопасност при работата • Изпълнява трудовите дейности при спазване на необходимите мерки за осигуряване на безопасност • Проявява отговорност към останалите участници в трудовия процес |
Резултат от учене 1.2: |
Участва в създаването на организация за осъществяване на превантивна дейност за опазване на околната среда |
Знания |
• Посочва разпоредбите за опазване на околната среда • Описва основните изисквания за разделно събиране на отпадъци • Познава разпоредбите за съхранение, използване и изхвърляне на опасни отпадъци |
Умения |
• Организира сортирането на опасни продукти и излезли от употреба материали, консумативи и други при спазване технологията за събиране и рециклиране • Организира съхранението на опасни продукти и излезли от употреба материали, консумативи и други при спазване технологията за събиране и рециклиране |
Компетентности |
• Способен е да анализира възможните причини за замърсяване на околната среда и да съдейства за тяхното предотвратяване |
Резултат от учене 1.3: |
Създава организация за овладяването на рискови и аварийни ситуации |
Знания |
• Описва основните рискови и аварийни ситуации • Описва основните изисквания за осигуряване на аварийна безопасност • Посочва основните стъпки за действие при аварии и аварийни ситуации • Изброява видовете травми и методите за оказване на първа помощ • Познава реда за разследване на трудови злополуки |
Умения |
• Спазва мерките за осигуряване на пожарна и аварийна безопасност • Спазва правилата за действие при аварии и аварийни ситуации • Предотвратява опасните ситуации, които могат да възникнат по време на работа • Оказва първа помощ на пострадали при трудова злополука и авария |
Компетентности |
• Съдейства за предотвратяването на рисковете за възникване на пожар или аварийна ситуация • Участва в овладяването на възникнал пожар или авария в съответствие с установените вътрешнофирмени правила за пожарна и аварийна безопасност |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване:
|
За средство 1: • Владее теоретични знания за хигиенните норми; здравословни и безопасни условия на труд на работното място, превантивна дейност за опазване на околната среда, овладяване на аварийни ситуации и оказването на първа помощ на пострадали За средство 2: • Избира бързо и уверено най-адекватния тип поведение при зададената рискова ситуация • Вярно и точно определя необходимите действия за оказване на първа помощ |
Наименование на единицата: |
Икономика |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Компютърен график |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 2.1: |
Познава основите на пазарната икономика |
Знания |
• Описва общата теория на пазарната икономика • Запознат е с основните икономически проблеми • Посочва ролята на държавата в пазарната икономика • Изброява видовете икономически субекти в бизнеса |
Умения |
• Ориентира се относно функциите на различните икономически субекти • Информира се за успешни практически примери за управление на различни бизнес начинания |
Компетентности |
• Способен е да идентифицира успешни практически примери за управление на бизнес начинания |
Резултат от учене 2.2: |
Познава характеристиките на дейността в предприятие |
Знания
|
• Посочва основите на пазарното търсене • Описва принципите на пазарното предлагане • Дефинира основни икономически понятия - приходи, разходи, печалба, рентабилност |
Умения |
• Обяснява основни икономически понятия в контекста на дейността на организацията • Прилага принципите на пазарно търсене и предлагане в дейността си |
Компетентности |
• Способен е да анализира икономическите принципи в контекста на дейността на фирмата |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит/тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основните теоретични знания в областта на икономиката За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на проблема в зададения казус |
Наименование на единицата: |
Предприемачество |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Компютърен график |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 3.1: |
Познава основите на предприемачеството |
Знания |
• Описва същността на предприемачеството • Обяснява принципите на предприемаческата дейност • Посочва видовете предприемачески умения |
Умения |
• Проучва предприемаческите процеси, свързани с дейността му • Анализира практически примери за успешно управление на дейността на организацията |
Компетентности |
• Предлага нови идеи за успешно изпълнение на трудовите дейности |
Резултат от учене 3.2: |
Формира предприемаческо поведение |
Знания |
• Посочва характеристиките на предприемаческото поведение • Изрежда видовете предприемаческо поведение • Описва факторите, които влияят върху предприемаческото поведение |
Умения |
• Прилага в дейността си подходящи предприемачески идеи • Идентифицира нови пазарни възможности • Преценява необходимостта от промени, свързани с подобряване на работата |
Компетентности |
• Способен е да предложи решение за оптимизиране на трудовите дейности |
Резултат от учене 3.3: |
Участва в разработването на бизнес план |
Знания |
• Изброява основните елементи на бизнес плана • Описва изискванията и етапите при разработване на бизнес план • Посочва факторите на обкръжаващата пазарна среда |
Умения |
• Анализира възможностите за развитие на дейността на дадена организация • Прилага изискванията за разработване на бизнес план |
Компетентности |
• В екип разработва проект на бизнес план |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий Средство 3: • Разработване на бизнес план |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1, 2 и 3: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Владее основни теоретични понятия в областта на предприемачеството За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано определя действията за разрешаване на описания проблем в зададения казус За средство 3: • Участва в разработването на бизнес план на фирма според изискванията на предварително дефинираното задание |
Наименование на единицата: |
Комуникация и чужд език |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Компютърен график |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 4.1: |
Общува ефективно в работния екип |
Знания |
• Посочва отделните длъжности в екипа • Разграничава ролите на участниците в екипа • Описва взаимоотношенията и йерархичните връзки в екипа • Обяснява ролята на ефективното общуване в екипната работа |
Умения |
• Спазва йерархията в екипа • Комуникира активно с отделните участници от екипа в творческия процес • Дава конструктивна обратна връзка на колегите от екипа |
Компетентности |
• Способен е да общува ефективно в екипа и да дава конструктивна обратна връзка |
Резултат от учене 4.2: |
Води ефективна бизнес комуникация |
Знания |
• Описва етичните норми в комуникацията • Изрежда правилата за вербална и невербална комуникация • Посочва адекватното поведение при конфликт • Изброява правилата и изискванията за делова кореспонденция |
Умения |
• Води делова комуникация - писмена и устна • Предоставя необходимата информация за удовлетворяване изискванията на клиентите • Избягва конфликтни ситуации • Съдейства за решаване на конфликтни ситуации |
Компетентности |
• Провежда ефективна устна и писмена комуникация с колеги и клиенти, спазвайки изискванията за делово общуване |
Резултат от учене 4.3: |
Ползва чужд език, свързан с професионалната дейност |
Знания |
• Познава основната професионална терминология на чужд език • Изброява източници за информация в професионалната област на чужд език • Изрежда основните области на приложимост на чужд език по професията |
Умения |
• Чете и разбира професионални текстове на чужд език (специализирана литература, документация и др.) • Ползва чужд език при търсене на информация от интернет и други източници • Ползва чужд език (писмено и говоримо) при комуникация с колеги и клиенти |
Компетентности |
• Владее чужд език на ниво, позволяващо му да осъществява комуникация по професионални теми |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Провеждане на разговори на професионални теми |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира задълбочени знания относно ефективното общуване в работна среда. Владее чужд език по професията За средство 2: • Провежда разговори по професионални теми на чужд език |
Наименование на единицата: |
Използва информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в професионалната си дейност |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Компютърен график |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 5.1: |
Обработва информация с ИКТ |
Знания |
• Изброява интернет търсачки и мотивира избора си • Обяснява употребата на филтри и оператори за търсене • Знае за съществуването на невярна или подвеждаща информация в интернет и начини за оценка на надеждността и • Посочва същността на WEB каналите (RSS и др.) за получаване на информация • Описва начините за съхранение на цифрова информация на различни електронни носители • Знае начините за създаване на поддиректории (папки) • Изброява начините за преместване на файлове от една поддиректория (папка) в друга • Познава различни програми за възпроизвеждане на даден тип цифрово съдържание (текст, изображение, аудио, видео) • Посочва различни доставчици на облачни услуги |
Умения |
• Използва търсачка за намиране на информация, като прилага различни филтри и използва оператори за търсене (символи и др.) • Използва WEB канали (RSS и др.) за получаване на информация • Сравнява информацията в различни източници и оценява нейната надеждност с помощта на набор от допълващи се критерии • Записва и съхранява в различни формати цифрово съдържание (текст, изображения, аудио, видео, WEB страници и др.) по класифициран начин, използвайки поддиректории (папки) • Използва облачни услуги за съхранение на информация • Възпроизвежда записано цифрово съдържание |
Компетентности |
• Демонстрира свободно владеене на ИКТ при обработването на информация |
Резултат от учене 5.2: |
Осъществява комуникация посредством ИКТ |
Знания |
• Изброява доставчици на услугата електронна поща • Описва софтуер за аудио- и видеоразговори • Изброява доставчици на услуги за споделяне на файлове • Описва принципите за онлайн пазаруване и плащане • Изброява онлайн общности (социални мрежи), създадени за обмен на знания и опит в професионалната област • Обяснява предимствата от използване на електронен подпис |
Умения |
• Използва електронна поща • Използва разширени функции на софтуер за аудио- и видеоразговори • Споделя файлове, спазвайки правилата на онлайн комуникация • Използва електронни услуги като онлайн пазаруване, електронно банкиране, взаимодействие с институции и др. • Използва електронен подпис за авторизация • Обменя знания и опит в онлайн общности |
Компетентности |
• Демонстрира свободно владеене на ИКТ при онлайн комуникация |
Резултат от учене 5.3: |
Създава цифрово съдържание с ИКТ |
Знания |
• Посочва функционалностите на софтуерите за създаване и редакция на цифрово съдържание от различен тип (текст, таблици, изображения, аудио, видео) • Описва функционалностите на редакторите за създаване и поддържане на шаблонни интернет страници и/или блогове |
Умения |
• Създава цифрово съдържание (текст, таблици, изображения, аудио, видео) с различни оформления • Редактира създадено цифрово съдържание • Използва редактори за създаване и поддръжка на шаблонни интернет страници и/или блогове |
Компетентности |
• Демонстрира свободно владеене на ИКТ при създаването на електронно съдържание |
Резултат от учене 5.4: |
Осигурява защита на електронната среда |
Знания |
• Посочва рисковете за сигурността при работа онлайн • Дефинира функциите на защитните стени и на антивирусните програми • Описва начините за защита на файлове с криптиране или с пароли • Знае за въздействието на цифровите технологии върху околната среда |
Умения |
• Идентифицира подвеждащи и/или злонамерени съобщения и интернет страници • Активира филтри на електронна поща против нежелани съобщения • Разпознава файлове, представляващи зловреден софтуер • Променя настройките на защитната стена и на антивирусната програма • Защитава файлове с криптиране или с пароли • Прилага мерки за пестене на енергия |
Компетентности |
• Способен е да защити комплексно от злонамерени действия електронната среда, в която работи |
Резултат от учене 5.5: |
Решава проблеми при работата с ИКТ |
Знания |
• Посочва начините за решаване на рутинни проблеми при използване на цифрови технологии • Изброява начините за инсталиране/преинсталиране на софтуерни продукти, използвани в компютърната графика • Изброява възможностите за актуализиране на дигиталните си компетентности |
Умения |
• Избира и инсталира най-подходящия инструмент, устройство, приложение, софтуер или услуга за решаване на проблеми • Променя настройките и опциите на операционната система или софтуер за компютърна графика при решаване на проблеми |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да разреши нерутинен проблем, възникнал при работа с ИКТ |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Изпълнение на задача, свързана с намирането на информация в интернет по зададена тема, нейното съхранение и възпроизвеждане Средство 2: • Изпълнение на задача, свързана със споделянето на файл в интернет пространството и изпращане на връзка (линк) за сваляне до друг потребител по електронната поща Средство 3: • Изпълнение на задача, свързана със създаването, редакцията и оформлението на цифрово съдържание Средство 4: • Изпълнение на задача, свързана с противодействие срещу злонамерено електронно съобщение Средство 5: • Изпълнение на задача, свързана с инсталирането, преинсталирането и промяната на настройки на устройство и съпътстващия го софтуер |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1, 2, 3, 4 и 5: • Учебен/компютърен кабинет • Персонален компютър или лаптоп • Достъп до интернет |
Критерии за оценяване: |
За средства 1, 2, 3, 4 и 5: • Поставените задачи са изпълнени самостоятелно и в рамките на предварително зададеното за това време • Демонстрирани са професионални знания, умения и компетентности, свързани с използването на ИКТ |
Наименование на единицата: |
Организация на работния процес |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Компютърен график |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 6.1: |
Организира работния процес |
Знания |
• Посочва структурата на фирмата • Изброява методи за нормиране на работния процес • Познава нормативните документи, свързани с професията • Описва планирането на ресурси, свързани с работния процес |
Умения |
• Планира процеса на работата си • Съставя график на работните си задачи • Прилага изискванията на основните нормативни документи, свързани с професията |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да организира рационално процеса на работата си за ефективно изпълнение на трудовите задачи |
Резултат от учене 6.2: |
Поема отговорност за качеството на работата си |
Знания |
• Описва видовете трудови дейности • Посочва изискванията за ефективно изпълнение на видовете дейности • Изброява начините за организация на дейностите в работния процес |
Умения |
• Спазва изискванията за качествено изпълнение на задачите • Следва правилата за осигуряване на качество на обслужване на вътрешните и външните клиенти |
Компетентности |
• Способен е ефективно да планира и изпълнява трудовите дейности • Участва в изграждането и поддържането на ефективна работна среда |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Решаване на казус по зададен сценарий |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Дефинира теоретични понятия при планирането и организацията на работния процес За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано решава зададения казус, свързан с организацията на работния процес |
Наименование на единицата: |
Спазване на етичните и правните норми в професията |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Компютърен график |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 7.1: |
Следва професионалната етика в своята работа |
Знания |
• Посочва принципите, правилата и изискванията на професионалната етика • Познава нормативната уредба, свързана с боравене с лични данни |
Умения |
• Прилага изискванията на професионалната етика • Спазва нормативната уредба, свързана с боравене с лични данни |
Компетентности |
• Способен е да съобразява своето поведение с принципите на професионалната етика при изпълнение на служебните си задължения |
Резултат от учене 7.2: |
Спазва правните норми в професията |
Знания |
• Описва правните аспекти на професията • Познава Закона за авторско право и сродните му права |
Умения |
• Използва лицензиран софтуер за работа • Прилага нормативните изисквания при употребата на продукти и софтуер, обект на авторско право • Информира се за статута на продукти от други автори при употребата им в проект • Предлага методи за защита от плагиатство на авторски проект |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да защити собствен продукт според Закона за авторското право |
Резултат от учене 7.3: |
Надгражда професионалната си компетентност |
Знания |
• Идентифицира новостите в професионалната си област • Открива възможности за професионалното си развитие |
Умения |
• Прилага в практиката си новостите в професионалната сфера • Осигурява повишаване на квалификацията си • Търси възможности за самоусъвършенстване |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да открива възможности за надграждане на професионалната си компетентност, като прилага новостите в бранша |
Средства за оценяване:
|
Средство 1: • Решаване на писмен изпит Средство 2: • Решаване на казус по зададена ситуация |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Демонстрира задълбочени познания относно: професионалната етика, правните норми и възможностите за развитие на професионалните умения За средство 2: • Вярно, точно и мотивирано решава казус, свързан с професионалната етика и правните норми |
Наименование на единицата: |
Основи на дизайна |
Ниво по НКР |
4 |
Ниво по ЕКР |
4 |
Наименование на професията: |
Компютърен график |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 8.1: |
Познава развитието на компютърната графика |
Знания |
• Посочва историческите етапи в развитието на изкуството • Назовава характерни особености на отделните епохи от историята на изкуството • Описва съвременните тенденции в дизайна и компютърната графика |
Умения |
• Разбира връзката между историческите и съвременните стилове в дизайна и компютърната графика • Проучва влиянието на историческата епоха върху продукт на компютърната графика • Открива новите тенденции в съвременния дизайн |
Компетентности |
• Способен е да проследи еволюцията на дизайнерските решения във времето, като отчита особеностите на всяка епоха |
Резултат от учене 8.2: |
Интерпретира идеи, подходи и визуални елементи от историята на изкуството |
Знания |
• Посочва специфичните елементи от стилове и техники в изкуството • Разпознава изразните средства в произведения на изкуството |
Умения |
• Претворява идеи и визуални елементи от изкуството в съвременен контекст • Прилага различни изразни средства и техники от изкуството в проект |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да предложи нови творчески идеи и решения в дизайна на продукт или проект, като взема предвид цялостния процес |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмен изпит по поставена тема Средство 2: • Решаване на тест Средство 3: Разработване на проект в духа на посочена историческа епоха, стил, автор и др. |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1, 2, 3: • Учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Представената писмена работа изчерпателно и ясно описва поставената тема За средство 2: • Отговаря правилно на зададените въпроси, като се съобразява с определеното за изпита време За средство 3: • Разработеният проект демонстрира задълбочено познаване на характерните особености на посочената историческа епоха, стил, автор |
Наименование на единицата: |
Композиция, цвят и типография |
Ниво по НКР |
4 |
Ниво по ЕКР |
4 |
Наименование на професията: |
Компютърен график |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 9.1: |
Съчетава композиционни елементи в проект |
Знания |
• Описва основните елементи на композицията: линия, форма, цвят, обем, светлосянка, фактура и текстура • Дефинира визуалното въздействие на композиционните елементи |
Умения |
• Тълкува символичното значение на елементите на композицията • Изгражда визуално послание чрез елементите на композицията |
Компетентности |
• Способен е креативно да съчетае композиционни елементи за изграждане на въздействащо визуално послание, като спазва поставените изисквания |
Резултат от учене 9.2: |
Следва основните принципи на композицията |
Знания |
• Обяснява принципите на композицията: равновесие, единство, композиционен център • Изброява средствата за хармонизация в композицията: ритъм, контраст, нюанс, пропорция и мащаб • Описва видовете композиция • Дефинира понятието композиционен център |
Умения |
• Анализира дадена композиция • Прилага принципите и средствата за постигане на хармонична композиция • Избира целенасочено обоснован композиционен център |
Компетентности |
• Самостоятелно изгражда въздействаща композиция, съобразена с основните принципи |
Резултат от учене 9.3: |
Използва цвят и цветни съчетания при изграждане на графична композиция |
Знания |
• Дефинира основните параметри на цвета • Разграничава хроматични и ахроматични цветове • Посочва различни подходи за съчетаване на цветове • Изброява типовете цветни контрасти |
Умения |
• Избира цветове според тяхното символично значение • Спазва маркетинговите изисквания на възложителя за цвят • Аргументира се за избора на цветови решения в проект • Прилага различни методи за съчетаване на цветове • Съставя цветни композиции, съобразени с психологическото и емоционалното въздействие на цветовете |
Компетентности |
• Способен е да определи цветова комбинация в графичната композиция, която да предизвика очакваните асоциации и въздействие, заложени в заданието |
Резултат от учене 9.4: |
Прилага принципите на типографията |
Знания |
• Описва структурата на буквения знак • Посочва характеристики на шрифта (кегел, разредка, височина на реда и др.) • Изброява видовете шрифт • Описва ролята на шрифта и дължината на реда за четливостта на текста • Изрежда особеностите на шрифта за екран |
Умения |
• Избира шрифт според целите на заданието • Съобразява избора на шрифта с особеностите на проекта • Настройва подравняване, отстъпи, междуредия на текст в ергономична колона според предназначението • Осигурява функционалност и комуникативност на текстовата информация • Степенува по важност текстовата информация • Прилага шрифтови и типографски настройки към текст |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да прилага принципите на типографията според целите на заданието, като се стреми да постигне оптимално въздействие според медията |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Изработване на проект по задание Средство 2: • Представяне на портфолио с проекти |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Оборудван учебен кабинет |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Представеният проект е с ясно визуално послание и демонстрира владеене на елементите и принципите на композицията и типографията За средство 2: • Представеното портфолио от проекти демонстрира развитието на умения и придобиването на нужните компетентности за изграждане на графична композиция |
Наименование на единицата: |
Създаване на изображения със средствата на растерната графика |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Компютърен график |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 10.1: |
Подготвя хардуера и софтуера за обработка на растерни изображения |
Знания |
• Изброява видовете периферни устройства (скенер, таблет, принтер, плотер и др.), необходими в работата • Посочва специализирания софтуер за обработка на растерни изображения • Познава лицензионните ограничения при използване на софтуер • Описва характеристиките на растерната графика |
Умения |
• Избира компютърна конфигурация с оптимални параметри • Свързва периферни устройства към компютърна конфигурация • Използва лицензиран софтуер в своята дейност |
Компетентности |
• Способен е ефективно да настройва периферни устройства, да инсталира и настройва точно необходимия за работа софтуер |
Резултат от учене 10.2: |
Избира оптимални параметри на изображенията при обработката им |
Знания |
• Описва изискванията към изображенията според употребата им (WEB, видео, анимация, 3D, печат и др.) • Изброява графичните файлови формати и техните характеристики • Познава възможностите на софтуера за обработка на растерни изображения |
Умения |
• Предвижда влиянието на параметрите на изображението върху крайния резултат • Избира подходящи файлови формати • Работи с програми за обработка на растерни изображения |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да определи оптимални размер, резолюция, цветови модел и формат при обработка на растерни изображения |
Резултат от учене 10.3: |
Обработва растерни изображения със специализиран софтуер |
Знания |
• Познава инструментите на програмите за обработка на изображения • Разбира въздействието на техниките за манипулация и трансформация на елементите на изображение • Описва ограниченията при използване на изображения с авторско право |
Умения |
• Редактира елементи на изображение чрез селектиране, изрязване, завъртане, изкривяване, мащабиране и др. • Извършва цветови корекции на изображения • Нанася светлинни корекции на изображения • Ретушира изображения • Прилага специфични ефекти към изображение |
Компетентности |
• Способен е творчески да комбинира елементи на различни изображения в колаж според изискванията на заданието, като прилага различни техники |
Резултат от учене 10.4: |
Създава растерна графика |
Знания |
• Изброява инструментите за създаване и манипулиране на форми • Посочва настройките на инструментите за рисуване според употребата им • Описва подходите за създаване на текстури • Изброява средства за постигане на илюзия за обем на формата • Назовава етапите при създаване на изображение от скица до завършен продукт |
Умения |
• Комбинира готови елементи с авторски в нови изображения • Визуализира макети със средствата на растерната графика • Намира решение за цветни комбинации и преливания за създаване на обем и атмосфера • Създава текстури • Избира уместни подходи за изобразяване на идея • Развива творческа идея от скица до краен продукт |
Компетентности |
• Способен е да създаде изображения със средствата на растерната графика по задание, съобразявайки се с изискванията на медията |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Представяне на портфолио с проекти |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Оборудван учебен кабинет За средство 2: • Оборудвана учебна зала |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Отговаря точно и вярно на зададените въпроси, като се съобразява с определеното за изпита време За средство 2: • В представеното портфолио от проекти е демонстрирана способност да създава изображения със средствата на растерната графика, като комбинира различни елементи в колаж, редактира и ретушира изображения, подобрявайки качеството им |
Наименование на единицата: |
Изграждане на изображения със средствата на векторната графика |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Компютърен график |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 11.1: |
Прилага изискванията към техниката, софтуера и типа документ за работа с векторна графика |
Знания |
• Описва особеностите на векторната графика • Посочва типичните приложения на векторната графика • Изброява изискванията към техниката • Описва възможностите на софтуера за работа с векторна графика • Посочва настройките на документа според медията |
Умения |
• Настройва компютърна конфигурация • Инсталира периферни устройства • Използва софтуер за векторна графика • Избира подходящ цветови модел според употребата на изображението • Настройва резолюцията на изображението • Съобразява размерите на документа с целите на заданието |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да определи оптимални размер, резолюция, цветови модел и формат на изображението според приложението му |
Резултат от учене 11.2: |
Създава и обработва векторни форми и обекти |
Знания |
• Обяснява употребата и приложението на кривите на Безие във векторната графика • Посочва инструментите за създаване на форми в програмите за векторна графика • Описва методите за трансформация, сливане, изрязване, сечение в процеса на формообразуване • Назовава подходите за стилизация на образ, идея, понятие • Дава примери за употребата на стилизирани образи в съвременния дизайн |
Умения |
• Работи с програми за векторна графика • Прилага добри практики за векторизация на растерни изображения според особеностите им • Комбинира прости форми чрез сливане, изрязване, сечение и трансформация в изграждането на композиция • Създава обобщени образи на обект, понятие и идея с подходящ метод за стилизация • Проектира икона, символ, логотип, запазен знак по задание • Трансформира идейни скици в компютърни чертежи |
Компетентности |
• Способен е прецизно да създава и трансформира форми и обекти във векторна среда, като стилизира обект, понятие и идея по задание |
Резултат от учене 11.3: |
Разработва концепция за дизайн |
Знания
|
• Изброява етапите при създаване на дизайн • Идентифицира целите на различните продукти на дизайна • Описва ролята на познаването на аудиторията при разработването на дизайн • Посочва особеностите на печатните и електронните медии • Изброява възможни проблеми при създаване на различни видове продукти на дизайна |
Умения |
• Анализира изискванията на заданието • Прави проучване на съществуващи решения • Съобразява потребностите на аудиторията • Предлага решения, съобразени с особеностите на медията • Подбира подходящи изразни средства за реализация на идеята |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно или в екип да разработи концепция, представяща творчески идеи за дизайн, съобразени с целите и аудиторията на проекта |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Представяне на проект по задание Средство 2: • Представяне на портфолио с проекти |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Оборудвана учебна зала |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Представя графични концепции и варианти при изпълнение на поставената задача • Представя аргументирано проекта, съобразен с условията на заданието, пред аудитория За средство 2: • Представя портфолио с проекти с избрани графични задачи, изработени по собствена идея или според поставено задание, демонстриращи придобитите умения и компетентности за свободно владеене на векторната графика |
Наименование на единицата: |
Създаване на дигитална илюстрация |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Компютърен график |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 12.1: |
Познава особеностите на дигиталните средства за създаване на илюстрация |
Знания |
• Изброява видовете графични техники • Описва видовете живописни техники • Посочва дигитален аналог на класическите графични и живописни техники • Посочва средства и инструменти за създаване на дигитална графична композиция • Изброява видовете специализиран хардуер за дигитална илюстрация • Разграничава предимствата и ограниченията на векторната и растерната графика за дигитална илюстрация |
Умения |
• Проучва средствата и техниките в съществуващи графични проекти • Работи със специализиран хардуер за дигитална илюстрация • Съобразява избора на дигитална среда (растерна или векторна) с изискванията към илюстрацията • Избира подходящи дигитални инструменти и техники за изграждане на визуална композиция |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да подбере изобразителни инструменти и техники, като аргументира избора си на средства за илюстрация |
Резултат от учене 12.2: |
Пресъздава заобикалящата среда с помощта на дигитални средства |
Знания |
• Посочва основните видове перспектива • Интерпретира формата чрез различните графични средства и техники • Описва формоизграждащите елементи: линия, щрих, петно, растери, текстури • Изброява дигитални техники за изграждане на светлосянка и обем • Дефинира идеята за визуално тегло на елементите в композиция • Познава подходите за разпределяне на изобразителното поле |
Умения |
• Демонстрира пространствено-образно мислене • Прилага дигитални техники и инструменти за постигане на обем на елементи в композицията • Интерпретира приложението на закона за "златното сечение" в композицията • Представя графично елементите на композицията |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно и прецизно да композира и пресъздава заобикалящата среда чрез дигитални средства и техники, употребени самостоятелно и в комбинация |
Резултат от учене 12.3: |
Решава проблеми с визуални средства по задание в дигитална среда |
Знания |
• Идентифицира ключови проблеми в заданието • Познава подходи за опростяване и обобщаване на форма • Посочва дигитални средства и методи за изработване и визуализиране на идеи по проект |
Умения |
• Представя обобщен образ на идея, понятие или обект чрез визуални средства • Обяснява необходимостта от създаване на множество варианти и решения • Предлага множество варианти при решаването на конкретна задача • Използва дигитални инструменти и техники за решаване на проблем |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно да проследи и аргументира стъпките при решаване на творчески проблем с дигитални средства |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Изработване на проект по задание Средство 2: • Представяне на портфолио с проекти |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Оборудвана учебна зала |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Представя графични концепции и варианти, които отговарят на поставената задача За средство 2: • Изготвено е портфолио с проекти, което представя избрани графични задачи, демонстриращи способността за създаване на дигитална илюстрация с различни техники и средства, и придобитите умения за прецизно изграждане на образи |
Наименование на единицата: |
Изработване на електронна публикация |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Компютърен график |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 13.1: |
Съобразява се с особеностите на електронната медия |
Знания |
• Посочва видовете дигитални медии • Изброява възможностите на дигиталното съдържание • Описва изискванията на различните устройства за възпроизвеждане на електронно съдържание • Посочва възможностите за интерактивност на дизайна • Изброява етапите при изработка на издания от идеята до публикуването |
Умения |
• Избира дигитална медия спрямо целите на публикацията • Съобразява структурата на електронната публикация за различни устройства • Планира дейностите според етапите на изработка на изданието |
Компетентности |
• Способен е прецизно да съобрази процеса на изработка спрямо особеностите на дигиталното публикуване |
Резултат от учене 13.2: |
Изготвя оформление на страници |
Знания |
• Изброява елементите на изданието • Посочва типографските изисквания към изданието • Дефинира необходимостта от добавяне на мултимедийно съдържание в публикацията • Представя техники за изграждане на навигация в електронната публикация • Описва инструменти и техники за работа със специализиран софтуер за оформление на страници |
Умения |
• Настройва типографските характеристики при оформление на страници • Комбинира текст, изображения, графика, анимация, видео при оформлението • Спазва принципите на дизайна при оформление на страница • Използва специализиран софтуер за изработването на изданието • Оперира с повтарящите се елементи на изданието • Изгражда интерактивни елементи за навигация (хипервръзки, бутони, отметки и др.) |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно и в екип да съчетае прецизно текст, изображения, графика, анимация и видео в оформление на страници, като се съобразява с особеностите на заданието |
Резултат от учене 13.3: |
Подготвя проекти за дигитално публикуване |
Знания |
• Посочва изискванията към изданието според избраната медия за публикуване • Описва ограниченията към съдържанието за различните файлови формати и устройства • Представя добрите практики в изграждането на адаптивен и гъвкав дизайн |
Умения |
• Спазва изискванията към изданието според избраната медия • Конвертира съдържанието в различни файлови формати за електронно публикуване • Прилага добрите практики в изграждането на адаптивен и гъвкав дизайн |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно или в екип да подготви проект за дигитална публикация съобразно изискванията на медията |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Изработване на проект по задание |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Оборудвана учебна зала |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Отговаря точно и вярно на зададените въпроси, като се съобразява с определеното за теста време За средство 2: • Представеният проект е съобразен с изискванията на електронното издание и демонстрира способност за създаване на въздействащо съчетание на текст и графика при оформление на страниците |
Наименование на единицата: |
Дизайн на WEB приложения |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Компютърен график |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 14.1: |
Извършва предварително проучване и подготовка |
Знания |
• Разграничава видовете приложения според предназначението им • Изброява методи за изследване и събиране на информация (анкети, интервюта, експеримент, проучване на източници и др.) • Описва добрите практики при изграждане на информационна архитектура • Дефинира необходимостта от подбор на съдържание за целите на проекта |
Умения |
• Проучва целите на проекта • Проучва потребителското поведение на целевата аудитория • Анализира изискванията на аудиторията към достъпност на съдържанието • Избира структура за проекта • Планира съдържанието на проекта |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно и в екип да извърши детайлно проучване за предварителна подготовка на съдържанието и дизайна на WEB приложение |
Резултат от учене 14.2: |
Изработва концепция за дизайн на WEB приложение |
Знания |
• Посочва структурните елементи на WEB страница • Описва стъпките при разработка на концепция • Посочва ограниченията на различните устройства за преглед на WEB съдържание • Назовава добри практики при изграждането на сайт • Описва основни изисквания към дизайна за ползваемост |
Умения |
• Обработва изображения за целите на проекта • Изгражда структурата на WEB страница • Разработва варианти за изглед на WEB приложението според устройството • Разработва различни варианти за дизайн • Съгласува дизайна на елементите на WEB приложението с добрите практики за ползваемост |
Компетентности |
• Способен е умело да комбинира елементите на WEB страниците в прототип на приложение, съобразен с разработена концепция |
Резултат от учене 14.3: |
Създава дизайн на потребителски интерфейс |
Знания |
• Посочва ролята на цвета в дизайна на WEB приложение • Изброява изискванията към типографията при изграждане на WEB съдържание • Описва въздействието на формата на елементите върху потребителя • Назовава принципите на дизайна при изграждане на WEB съдържание • Дефинира особеностите на възприемането на WEB съдържание от потребителя |
Умения |
• Комбинира цветове в дизайна на елементите • Аргументира се за избора си на четлив шрифт • Съобразява въздействието на формите върху аудиторията • Проектира елементи за потребителски интерфейс • Прилага принципите на дизайна - контраст, баланс и др. • Създава икони, символи, графични елементи за WEB приложение |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно или в екип да изгради визуално въздействащ дизайн на потребителски интерфейс, като комбинира текст, цвят и графични елементи |
Резултат от учене 14.4: |
Изгражда прототип на сайт по концепция |
Знания |
• Назовава основните технологии за създаване на WEB съдържание • Изброява основните структурни етикети и приложението им • Посочва ролята на стиловите таблици при форматиране на WEB съдържание • Посочва добрите практики при изграждане на адаптивен дизайн • Описва изискванията към изображенията за публикуване в интернет • Изброява софтуерни продукти за прототипиране на съдържание |
Умения |
• Избира цветни комбинации и шрифт • Използва структурни етикети за изграждане на WEB съдържание • Създава стилове за форматиране на WEB съдържание • Структурира адаптивен дизайн, като използва колони и мрежи • Избира подходящ файлов формат за оптимизиране на изображение за WEB • Използва софтуерни продукти за прототипиране |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно и в екип да изгради прототип за WEB приложение с адаптивен функционален дизайн по концепция |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Писмено развиване на въпрос Средство 2: • Представяне на проект по задание |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средство 1: • Учебен кабинет За средство 2: • Оборудвана учебна зала |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • В писмената задача е отговорено вярно и аргументирано на зададените въпроси За средство 2: • Представеният проект е адаптивен, функционален, с ясно визуално послание, с ефективен потребителски интерфейс, съобразен с разработената концепция |
Наименование на единицата: |
Създаване на анимация |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Наименование на професията: |
Компютърен график |
Ниво по НКР: |
4 |
Ниво по ЕКР: |
4 |
Резултат от учене 15.1: |
Създава концепция за анимиран проект |
Знания |
• Дефинира ролята на движението в дизайна • Разграничава типовете анимация • Описва особеностите и приложението на различните типове анимация • Назовава софтуерни продукти за компютърна анимация • Изброява етапите за създаване на анимирано съдържание |
Умения |
• Планира необходимия реквизит за изпълнение на проекта • Избира подходящ софтуер за създаване на анимация за целите на проекта • Създава сценарий и сториборд при подготовката на проекта |
Компетентности |
• Самостоятелно или в екип създава концепция за анимиран проект, като съобразява изискванията към него и възможностите на софтуерните продукти |
Резултат от учене 15.2: |
Създава анимиран проект по задание |
Знания |
• Изброява принципите на анимацията • Посочва особеностите на 2D и 3D обектите • Описва средата за създаване на анимация • Познава процеса по създаване на илюзия за движение • Обяснява подходите за стилизация на форми, фигури, обекти • Обяснява ролята на композиция на кадъра за създаване на въздействащо послание |
Умения |
• Прилага принципите на анимацията • Използва софтуер за създаване на анимация • Подбира подходящи за проекта 2D, 3D обекти и звук • Комбинира форми и обекти при създаване на движещи се изображения • Използва светлина, цвят, движение в композицията за постигане на въздействие • Аргументира решенията си при представяне на проекта |
Компетентности |
• Способен е самостоятелно и в екип да комбинира звук, движение и графика за създаване на въздействащо визуално съдържание |
Средства за оценяване: |
Средство 1: • Решаване на тест Средство 2: • Представяне на проект по задание |
Условия за провеждане на оценяването: |
За средства 1 и 2: • Оборудвана учебна зала |
Критерии за оценяване: |
За средство 1: • Отговаря точно и вярно на зададените въпроси, като се съобразява с определеното за теста време За средство 2: • Изработеният проект демонстрира умения за комбиниране на звук, движение и графика за създаване на въздействащо визуално съдържание |