Logo Вторник, 16 Април


Конституция Правилници
Кодекси Правилници по прилагане
Наредби Последен брой на ДВ
Закони


ПРАВИЛНИК ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЦА, ЗАСТРАШЕНИ ВЪВ ВРЪЗКА С НАКАЗАТЕЛНО ПРОИЗВОДСТВО

Приет с ПМС № 242 от 09.11.2018 г.

Обн. ДВ. бр.94 от 13 Ноември 2018г., изм. и доп. ДВ. бр.31 от 1 Април 2020г., изм. и доп. ДВ. бр.100 от 30 Ноември 2021г.

Глава първа.
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ


Чл. 1. С правилника се уреждат условията и редът за прилагане на Закона за защита на лица, застрашени във връзка с наказателно производство (ЗЗЛЗВНП) относно:
1. организацията и изпълнението на мерките за специална защита на застрашени лица по смисъла на ЗЗЛЗВНП;
2. дейността на компетентните органи при осъществяване на функциите по ЗЗЛЗВНП;
3. процедурата за предоставяне на специална защита;
4. прекратяването на действието на специалната защита;
5. осъществяването на международно сътрудничество;
6. изграждането, поддържането и съхраняването на база данни.




Чл. 2. (1) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Мерките за специална защита се осъществяват от Бюро по защита на застрашени лица, наричано по-нататък "Бюрото по защита", в съответствие с акт на министъра на правосъдието или решение на Съвета по защита за предоставяне на специална защита на застрашени лица.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Планирането, разрешаването, отпускането, разходването и отчитането на средствата по прилагане на специалната защита се определят с правила, утвърдени от министъра на правосъдието.

Чл. 3. (1) Специалната защита се осъществява чрез мерки за предварителна защита и Програма за защита съгласно ЗЗЛЗВНП при спазване на принципа за конспиративност.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Условията, редът и начинът за изпълнение на мерките за специална защита се определят с правилата за дейността на Бюрото по защита по чл. 14в от ЗЗЛЗВНП, утвърдени от министъра на правосъдието.

Чл. 4. (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Бюрото по защита по искане на неговия ръководител получава съдействие от всички органи на държавна власт и местно самоуправление, юридически и физически лица, включително цялата налична информация, необходима за организиране и изпълнение на специалната защита, по ред и по начин, определени в инструкции или споразумения, сключени съгласно чл. 5, ал. 8 от ЗЗЛЗВНП.

Чл. 4а. (Нов - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Бюрото по защита на застрашени лица е самостоятелна организационна единица по Закона за защита на класифицираната информация (ЗЗКИ).

Глава втора.
ОРГАНИЗАЦИЯ И ИЗПЪЛНЕНИЕ НА МЕРКИТЕ ЗА СПЕЦИАЛНА ЗАЩИТА

Раздел I.
Организация и изпълнение на мерките за предварителна защита


Чл. 5. (1) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Въз основа на вида на предоставената предварителна защита ръководителят на Бюрото по защита утвърждава план за действие за изпълнение на определените мерки за защита. Утвърждаването на плана се извършва при наличие на финансов разчет за обезпечаване на изпълнението.
(2) Планът за действие съдържа основна цел, сили и средства, времетраене, задачи на служителите, мерки за безопасност и контрол.

Чл. 6. (1) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) За изпълнение на плана за действие по чл. 5 ръководителят на Бюрото по защита със заповед определя:
1. служители за връзка с всяко застрашено лице;
2. други служители при необходимост от специални знания и умения за работа със застрашеното лице;
3. охраняващи екипи и техните ръководители, когато е определена мярка по чл. 6, ал. 1, т. 1 от ЗЗЛЗВНП;
4. безопасно място за настаняване на лицето, когато е определена мярка по чл. 6, ал. 1, т. 3 от ЗЗЛЗВНП.
(2) Промени в състава на определените служители и мястото за настаняване могат да се извършват по реда по ал. 1.

Чл. 7. (1) Личната физическа охрана по чл. 6, ал. 1, т. 1 от ЗЗЛЗВНП се изпълнява денонощно, за определени часове или за определени случаи.
(2) Указанията за безопасност по чл. 7 от ЗЗЛЗВНП се включват в декларацията по чл. 16б, ал. 2 от ЗЗЛЗВНП.

Чл. 8. (1) Охраната на имущество по чл. 6, ал. 1, т. 2 от ЗЗЛЗВНП се изпълнява денонощно, за определени часове или за определени случаи от служители и/или чрез технически средства, включително видеонаблюдение и/или мониторен контрол. Обезпечаването на мярката може да включва и осигуряване на пропускателен режим.
(2) Мярката по ал. 1 се прилага по отношение на личното движимо и недвижимо имущество, което застрашеното лице ползва или обитава.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Охраняваното имущество се индивидуализира в акта на министъра на правосъдието или в решението на Съвета по защита за прилагане на мярката за защита.

Чл. 9. (1) Настаняването на безопасно място по чл. 6, ал. 1, т. 3 от ЗЗЛЗВНП на застрашеното лице се извършва на друго подходящо място след проучване на възможностите и анализ на средата.
(2) Обезпечаването на мярката може да включва осигуряване на пропускателен режим и използване на технически средства, включително видеонаблюдение и/или мониторен контрол.
(3) Средствата за нощувки и текущите разходи на застрашените лица са за сметка на средствата по прилагане на специалната защита, а разходите по преместването им и средствата за нощувки на служителите са за сметка на бюджета на Бюрото по защита.

Чл. 10. (1) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Настаняването в друго място за изтърпяване на наказанието или за изпълнение на мярката за неотклонение задържане под стража по чл. 6, ал. 1, т. 4 от ЗЗЛЗВНП на застрашеното лице се осъществява по предложение на ръководителя на Бюрото по защита и се осигурява от главния директор на Главна дирекция "Изпълнение на наказанията" към министъра на правосъдието.
(2) След настаняването на лицето в друго място за изтърпяване на наказанието началникът на новото място за изтърпяване на наказанието е длъжен да осигури на служителите за връзка достъп до лицето.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Служителите за връзка, а в случай на необходимост и други служители, определени от ръководителя на Бюрото по защита, поддържат пряк контакт с лицето след разрешение на началника на мястото за изтърпяване на наказанието, където лицето е настанено.

Чл. 11. (1) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) При прилагане на мерки за предварителна защита Бюрото по защита осъществява дейности по чл. 5, ал. 5 от ЗЗЛЗВНП, определени с акта на министъра на правосъдието.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Когато не са предвидени дейности по чл. 5, ал. 5 от ЗЗЛЗВНП или е налице необходимост от тяхното изменение или допълнение, тези дейности се определят с акт на министъра на правосъдието по предложение на ръководителя на Бюрото по защита.
(3) Разходите за осъществяване на дейностите по чл. 5, ал. 5 от ЗЗЛЗВНП са за сметка на средствата по прилагане на специалната защита.

Раздел II.
Организация и изпълнение на мерките по Програмата за защита


Чл. 12. (1) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Въз основа на вида на предоставената защита ръководителят на Бюрото по защита утвърждава план за действие за изпълнение на определените мерки по Програмата за защита. Утвърждаването на плана се извършва при наличие на финансов разчет за обезпечаване на изпълнението.
(2) Планът за действие съдържа основна цел, сили и средства, времетраене, задачи на служителите, мерки за безопасност и контрол.

Чл. 13. (1) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) За изпълнение на мерките по Програмата за защита ръководителят на Бюрото по защита със заповед определя:
1. служители за връзка с всяко застрашено лице;
2. други служители при необходимост от специални знания и умения за работа със застрашеното лице;
3. място на живеене в страната, когато е определена мярка по чл. 6, ал. 2, т. 1 от ЗЗЛЗВНП;
4. охраняващи екипи и техните ръководители, когато е определена и мярка по чл. 6, ал. 1, т. 1 от ЗЗЛЗВНП.
(2) Промени в състава на определените служители и мястото на живеене може да се извършват по реда по ал. 1.

Чл. 14. (1) За изпълнение на мярката за защита по чл. 6, ал. 2, т. 1 от ЗЗЛЗВНП - промяна на мястото на живеене в страната, Бюрото по защита осигурява подходящи жилища, в които се настаняват защитените лица.
(2) Изборът на подходящите жилища се осъществява след проучване на възможностите и анализ на средата, в която лицата ще бъдат настанени.
(3) Разходите по сключване на договори за наем, както и разходите, които произтичат от сключените договори за наем на жилищата по ал. 2, са за сметка на средствата по прилагане на специалната защита.
(4) Текущите разходи, свързани с ползването на жилищата по ал. 2, както и разходите за причинени от защитеното лице вреди в имота или на намиращите се в него движими вещи са за негова сметка или за сметка на неговия законен представител.
(5) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Обезпечаването на мярката по преценка на ръководителя на Бюрото по защита може да включва осигуряване на пропускателен режим, използване на технически средства, включително видеонаблюдение и/или мониторен контрол, както и прилагането на други способи за повишаване безопасността на лицето по ред и по начин, определени с правилата по чл. 3, ал. 2.

Чл. 15. (1) За изпълнение на мярката по чл. 6, ал. 2, т. 2 от ЗЗЛЗВНП - промяна на мястото на работа, Бюрото по защита взаимодейства с компетентните държавни органи и с юридически и физически лица.
(2) Изборът на подходяща работа се осъществява след проучване на възможностите и естеството на работата и анализ на средата, в която лицата ще работят.

Чл. 16. За изпълнение на мярката по чл. 6, ал. 2, т. 3 от ЗЗЛЗВНП - промяна на детската ясла или институция в предучилищното, училищното и висшето образование, Бюрото по защита взаимодейства с компетентни органи на Министерството на образованието и науката, местната власт, с висши училища и др.

Чл. 17. (Доп. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) При изпълнение на мярката по чл. 6, ал. 2, т. 4 от ЗЗЛЗВНП - настаняване в друго място за изтърпяване на наказанието или за изпълнение на мярката за неотклонение задържане под стража, се прилага редът по чл. 10.

Чл. 18. При изпълнение на мярката по чл. 6, ал. 2, т. 5 от ЗЗЛЗВНП - релокация в друга държава при условията на чл. 27, ал. 1, т. 1 и 2 от ЗЗЛЗВНП, се прилага редът по глава шеста.

Чл. 19. (1) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) При прилагане на мерки от Програмата за защита Бюрото по защита осъществява дейности по чл. 5, ал. 5 от ЗЗЛЗВНП, определени с акта на министъра на правосъдието.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Когато не са предвидени дейности по чл. 5, ал. 5 от ЗЗЛЗВНП или е налице необходимост от тяхното изменение или допълнение, тези дейности се определят с допълнителен акт на министъра на правосъдието.
(3) Разходите за осъществяване на дейностите по чл. 5, ал. 5 от ЗЗЛЗВНП са за сметка на средствата по прилагане на специалната защита.
(4) (Нова - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) За защитените лица се внасят здравноосигурителни вноски от деня на започване изпълнението на мерки от Програмата за защита и придобиват статус на здравноосигурени лица с непрекъснати здравноосигурителни права. Вноските са за сметка на средствата по прилагане на специалната защита.
(5) (Нова - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Алинея 4 не се прилага при разпоредена мярка по чл. 6, ал. 2, т. 4 от ЗЗЛЗВНП.

Чл. 20. (1) Издаването на документите с нови основни данни по чл. 14б, ал. 1 от ЗЗЛЗВНП се извършва служебно по искане на Бюрото по защита по ред, определен със закон.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Редът за съхранение на документите с предходните основни данни на защитените лица се определя със заповед на ръководителя на Бюрото по защита.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) В случаите, когато по реда на чл. 6, ал. 5 от ЗЗЛЗВНП лицето ползва нови основни данни и издадени въз основа на тях документи, документите с предходните основни данни може да се ползват, когато се засягат законните интереси на държавата, на трети лица или негови интереси. Ползването се извършва за всеки конкретен случай след разрешение на ръководителя на Бюрото по защита в присъствие на служител от Бюрото по защита.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) В случаите, когато по реда на чл. 6, ал. 7 от ЗЗЛЗВНП лицето ползва новите основни данни и издадените въз основа на тях документи след излизане от Програмата за защита, се прилага редът по ал. 3. Ползването на документите с предходните основни данни се извършва за всеки конкретен случай след разрешение на ръководителя на Бюрото по защита в присъствието на служител от Бюрото по защита. Документите с предходните основни данни на лицето продължават да се съхраняват в Бюрото по защита.
(5) Разходите по издаване на документите с нови основни данни на защитените лица са за сметка на средствата по прилагане на специалната защита.

Глава трета.
ДЕЙНОСТ НА КОМПЕТЕНТНИТЕ ОРГАНИ ПРИ ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ НА ФУНКЦИИТЕ ПО ЗЗЛЗВНП

Раздел I.
Съвет по защита


Чл. 21. (1) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Съветът по защита се състои от министъра на правосъдието, министъра на вътрешните работи, председателя на Върховния касационен съд, главния прокурор и председателя на Държавна агенция "Национална сигурност".
(2) (Доп. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) При отсъствие или невъзможност за участие на член на Съвета по защита в случаите по чл. 13а, ал. 2, т. 2 и по чл. 14, ал. 5 от ЗЗЛЗВНП той се представлява от негов заместник, оправомощен със съответен акт.

Чл. 22. Дейността на Съвета по защита се осъществява по правила, приети по реда на чл. 13а, ал. 7 от ЗЗЛЗВНП.

Чл. 23. (1) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Заседанията на Съвета по защита се провеждат на всеки шест месеца за разглеждане на писмените отчети относно изпълнението на специалната защита или в тридневен срок от постъпването на предложение за предоставяне на специална защита, изпратено от министъра на правосъдието по реда на чл. 16а, ал. 4 и чл. 17, ал. 2 от ЗЗЛЗВНП.
(2) Заседанията на Съвета по защита се подготвят съгласно правилата, приети по реда на чл. 13а, ал. 7 от ЗЗЛЗВНП.
(3) Заседанията на Съвета по защита се свикват и ръководят от министъра на правосъдието.

Чл. 24. (1) Заседанията на Съвета по защита са закрити.
(2) Заседанията на Съвета по защита се провеждат при кворум повече от половината от членовете му. При липса на кворум ръководещият заседанието насрочва ново заседание в тридневен срок.

Чл. 25. (1) Съветът по защита предоставя или не допуска предоставяне на специална защита, като взема решенията си с обикновено мнозинство от присъстващите членове.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Съветът по защита взема решения, с които приема направените отчети относно изпълнението на специалната защита.
(3) (Нова - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Съветът по защита взема решения при спазване на принципа "необходимост да се знае" съгласно ЗЗКИ, с които дава пълно или частично съгласие или отказва разгласяване на информация, която е известна на Бюрото по защита във връзка с изпълнението на специалната защита. Информацията, предоставена на органи на съдебната и държавната власт и на местното самоуправление, че лицето е защитено, не се счита за разгласяване на информация по смисъла на чл. 14, ал. 5 от ЗЗЛЗВНП.
(4) (Предишна ал. 3 - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Решенията на Съвета по защита по представените отчети относно изпълнението на специалната защита, предоставена на лица с решение на Съвета по защита, съдържат:
1. дата на решението;
2. личните данни на застрашеното лице;
3. номера на съответното наказателно производство;
4. (изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) конкретната мярка за защита, която следва да се продължи, промени или прекрати по отношение на застрашеното/защитеното лице; в случаите на решение за прекратяване на специалната защита това се извършва с акт на министъра на правосъдието.
(5) (Предишна ал. 4 - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Решенията на Съвета по защита по чл. 13а, ал. 2, т. 2 от ЗЗЛЗВНП съдържат:
1. дата на решението;
2. личните данни на застрашеното лице;
3. номера на съответното наказателно производство;
4. предоставяне или отказ от предоставяне на специална защита;
5. конкретната мярка за предварителна защита или по Програмата за защита, която следва да се вземе по отношение на застрашеното лице.
(6) (Нова - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Решенията на Съвета по защита по чл. 14, ал. 5 от ЗЗЛЗВНП съдържат:
1. дата на решението;
2. личните данни на застрашеното лице;
3. даване на пълно или частично съгласие или отказ за разгласяване на информация, която е известна на Бюрото по защита във връзка с изпълнението на специалната защита.
(7) (Предишна ал. 5 - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Решенията на Съвета по защита са писмени и се подписват от всички членове, присъствали при вземането им, и заедно с протоколите с обобщени мотиви за решението и с материалите по тях се изпращат на Бюрото по защита не по-късно от 3 дни.

Раздел II.
Министър на правосъдието (Загл. изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.)

Раздел II.
Главен прокурор


Чл. 26. (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) (1) Министърът на правосъдието осъществява общо ръководство и контрол върху дейността на Бюрото по защита.
(2) За организирането и изпълнението на мерките за специална защита на застрашени лица по смисъла на ЗЗЛЗВНП министърът на правосъдието:
1. нарежда прилагане на мерки по предварителната защита и прекратяване на тяхното действие;
2. нарежда прилагане на мерки по Програмата за защита и прекратяване на тяхното действие;
3. оправомощава ръководителя на Бюрото по защита временно да прилага други мерки за защита с цел повишаване сигурността на застрашените/защитените лица на територията на Република България;
4. одобрява или прекратява мерки, взети от ръководителя на Бюрото по защита, в случаите по чл. 6, ал. 4 и чл. 17а, ал. 1 от ЗЗЛЗВНП;
5. сключва или оправомощава ръководителя на Бюрото по защита да сключва споразумения за изпълнение на мерките по чл. 27, ал. 1 от ЗЗЛЗВНП;
6. сключва споразумения за сътрудничество и взаимодействие и издава съвместни инструкции за взаимодействие с органите на държавната власт и местното самоуправление относно реда и предпоставките за оказване на съдействие по ЗЗЛЗВНП;
7. осъществява международно сътрудничество във връзка с изпълнение на Програмата за защита при условията на взаимност или във връзка с международен договор, по който Република България е страна;
8. ръководи заседанията на Съвета по защита;
9. определя с правилата по чл. 2, ал. 2 реда за отпускане на допълнителна финансова помощ;
10. представя пред Съвета по защита писмените отчети относно изпълнението на специалната защита;
11. получава доклади и уведомява Съвета по защита в тридневен срок за взетите мерки по чл. 6, ал. 2, т. 5 и чл. 27, ал. 1 от ЗЗЛЗВНП;
12. получава доклади и уведомява Съвета по защита за необходимост от разгласяване на информация по чл. 14, ал. 5 от ЗЗЛЗВНП.
(3) Министърът на правосъдието:
1. осъществява правомощията на орган по назначаване съгласно Закона за Министерството на вътрешните работи (ЗМВР) и Закона за държавния служител (ЗДСл) за държавните служители в Бюрото по защита;
2. утвърждава Класификатор на длъжностите по ЗМВР и Кодекса на труда (КТ) в Бюрото по защита;
3. утвърждава структурата и щата в Бюрото по защита;
4. утвърждава длъжностни разписания;
5. утвърждава длъжностна характеристика за длъжността "ръководител" на Бюрото по защита;
6. назначава и освобождава ръководителя на Бюрото по защита;
7. назначава и освобождава държавни служители по ЗМВР на ръководни и изпълнителски длъжности, както и стажанти, спечелили конкурс за изпълнителски длъжности по ЗМВР;
8. преназначава държавни служители по ЗМВР на висши ръководни и ръководни длъжности;
9. преназначава държавни служители по ЗМВР от висши ръководни и ръководни длъжности на изпълнителски длъжности;
10. преназначава държавни служители по ЗМВР, спечелили конкурс, от младши изпълнителски на изпълнителски длъжности;
11. назначава, преназначава и освобождава държавни служители по ЗДСл;
12. разрешава ползване, прекъсва и отменя отпуск на ръководителя на Бюрото по защита, командирова го в чужбина и определя ред за командироването му в страната във връзка с изпълнението на служебните му задължения;
13. определя условията и реда за награждаване на служителите на Бюрото по защита;
14. налага на служителите на Бюрото по защита предвидените в ЗМВР и ЗДСл дисциплинарни наказания;
15. назначава Дисциплинарен съвет за разглеждане на дисциплинарни дела срещу държавни служители по ЗДСл;
16. контролира оценяването на изпълнението на длъжността на служителите, заемащи ръководни длъжности по ЗДСл;
17. определя условията и реда за формиране на основните и допълнителните възнаграждения и материално осигуряване на служителите в Бюрото по защита, произтичащи от ЗМВР, ЗДСл и КТ;
18. утвърждава Етичен кодекс за поведението на държавните служители по ЗМВР в Бюрото по защита;
19. упълномощава ръководителя на Бюрото по защита да управлява служебните автомобили на бюрото;
20. определя вида и реда за ползване на специално облекло и отличителни знаци от държавните служители по ЗМВР при изпълнение на служебните им задължения;
21. определя вида на служебните карти и отличителния знак, както и условията и реда за издаването и ползването им;
22. утвърждава почетен знак на Бюрото по защита.
(4) Министърът на правосъдието може да делегира на ръководителя на Бюрото по защита отделни свои правомощия по ЗМВР, ЗДСл и КТ извън посочените по ал. 3.


Чл. 27. (1) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Министърът на правосъдието се произнася с мотивирано писмено разпореждане относно:
1. предоставяне на предварителна защита;
2. включване в Програмата за защита;
3. осигуряване на дейности по чл. 5, ал. 5 от ЗЗЛЗВНП с определяне на вида и размера на финансовата помощ, както и създаване на нови основни данни по чл. 6, ал. 5 от ЗЗЛЗВНП на защитени лица, включително когато решението за включване в Програмата за защита е взето от Съвета по защита;
4. осигуряване на дейности по чл. 5, ал. 5 от ЗЗЛЗВНП с определяне на вида и размера на помощта и създаване на нови основни данни по чл. 6, ал. 5 от ЗЗЛЗВНП на защитени лица, когато необходимостта е възникнала въз основа на нови обстоятелства;
5. искания за промяна на срока и вида на определените мерки;
6. (изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) одобряване или прекратяване на мерки, взети от ръководителя на Бюрото по защита, в случаите по чл. 6, ал. 4 и чл. 17а, ал. 1 от ЗЗЛЗВНП;
7. предложения и искания за прекратяване предоставянето на предварителна защита и действието на Програмата за защита.
(2) Разпореждането по ал. 1, т. 1, 2 и 5 съдържа:
1. дата на разпореждането;
2. личните данни на застрашеното/защитеното лице;
3. номера на наказателното производство, във връзка с което се взема мярката за защита;
4. мярката за защита, която следва да се вземе по отношение на застрашеното/защитеното лице;
5. видовете дейности по чл. 5, ал. 5 от ЗЗЛЗВНП и размера на финансовата помощ;
6. създаване на нови основни данни по реда на чл. 6, ал. 5 от ЗЗЛЗВНП.
(3) Разпореждането по ал. 1, т. 3 и 4 съдържа данните по ал. 2, т. 1 - 4, както и:
1. (изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) номера и датата на решението на Съвета по защита или на акта на министъра на правосъдието за предоставяне на предварителна защита или за включване в Програмата за защита;
2. видовете дейности по чл. 5, ал. 5 от ЗЗЛЗВНП и размера на финансовата помощ;
3. създаването на нови основни данни по реда на чл. 6, ал. 5 от ЗЗЛЗВНП.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Актът по ал. 1, т. 6 и 7 съдържа данните по ал. 2, т. 1 - 3, както и одобряване или прекратяване на мярката за защита, взета по реда на чл. 6, ал. 4 и чл. 17а, ал. 1 от ЗЗЛЗВНП, съответно прекратяване предоставянето на предварителната защита и действието на Програмата за защита.

Раздел III.
Бюро по защита на застрашени лица (Загл. изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.)

Раздел III.
Бюро по защита при главния прокурор


Чл. 28. (1) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Бюрото по защита е юридическо лице със седалище в гр. София. Ръководителят на Бюрото по защита на застрашени лица е второстепенен разпоредител с бюджет по бюджета на Министерството на правосъдието.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Правилата за дейността на Бюрото по защита се уреждат с акт на министъра на правосъдието.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Структурата на Бюрото по защита се организира в отдели, сектори и самостоятелни звена на пряко подчинение на ръководителя.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Функционалните задължения на структурните звена в Бюрото по защита по ал. 3 се определят в правилата за дейността по чл. 14в от ЗЗЛЗВНП.

Чл. 29. (1) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Ръководителят на Бюрото по защита е пряко подчинен на министъра на правосъдието.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Ръководителят на Бюрото по защита:
1. представлява Бюрото по защита;
2. (изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) осъществява пряко ръководство и контрол върху цялостната дейност и служителите на Бюрото по защита;
3. ръководи пряко планирането, организирането и контрола на оперативните дейности на Бюрото по защита;
4. (изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) планира, разпределя и контролира използването на бюджетните средства на Бюрото по защита и се разпорежда с тях;
5. (изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) изготвя становища до министъра на правосъдието относно:
а) възможността за осигуряване и вида на мерките за предварителна защита;
б) възможността за включване на застрашеното лице в Програмата за защита, вида на подходящите мерки и първоначалния им срок, както и необходимостта от дейности по чл. 5, ал. 5 от ЗЗЛЗВНП и създаване на нови основни данни по чл. 6, ал. 5 от ЗЗЛЗВНП;
в) необходимостта от продължаването на мерките по Програмата за защита за всяко защитено лице, както и за изменение на вида на приложената мярка за защита;
6. (изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) изготвя предложения до министъра на правосъдието за:
а) удължаване на предварителната защита;
б) прекратяване на предварителната защита;
в) осигуряване на дейности по чл. 5, ал. 5 от ЗЗЛЗВНП, когато необходимостта е възникнала въз основа на нови обстоятелства;
г) създаване на нови основни данни по чл. 6, ал. 5 от ЗЗЛЗВНП, когато необходимостта е възникнала въз основа на нови обстоятелства;
д) прекратяване действието на Програмата за защита;
7. (изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) представя на министъра на правосъдието отчети за изразходваните средства по прилагане на специалната защита - общо и за всеки конкретен случай;
8. (изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) представя на министъра на правосъдието писмените отчети за дейността на Бюрото по защита относно изпълнението на специалната защита;
9. нарежда изпълнение на мерки за предварителна защита по реда на чл. 6, ал. 4 от ЗЗЛЗВНП;
9а. (нова - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) издава заповеди за изпълнението на други мерки за защита, които временно да се прилагат при необходимост заедно с взетата мярка за защита по отношение на застрашеното/защитеното лице;
10. (изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) сключва писмени споразумения със застрашени лица за предоставяне на защита в тридневен срок от датата на съответния акт на министъра на правосъдието или решение на Съвета по защита;
11. нарежда изпълнение на други мерки от Програмата за защита в случаите по чл. 17а от ЗЗЛЗВНП с изключение на мярката по чл. 6, ал. 2, т. 5 от ЗЗЛЗВНП;
12. осигурява присъствието в наказателното производство на лица, на които е предоставена специална защита;
13. осъществява оперативно сътрудничество с компетентните национални органи и с органи на други държави в областта на защитата на застрашени лица във връзка с наказателното производство;
14. (изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) въз основа на международен договор или при условията на взаимност след акт на министъра на правосъдието сключва споразумения с компетентни органи на други държави;
15. организира осъществяването на лична физическа охрана при условията и по реда на Наказателно-процесуалния кодекс (НПК);
16. (изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) осъществява взаимодействие с други органи на държавна власт и местно самоуправление, със сродни служби на чужди държави;
17. (нова - ДВ, бр. 31 от 2020 г., в сила от 01.04.2020 г., изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) отговаря за правилното прогнозиране, планиране, провеждане, приключване и отчитане на резултатите от обществените поръчки, свързани с дейността на Бюрото по защита на застрашени лица;
18. (предишна т. 17 - ДВ, бр. 31 от 2020 г., в сила от 01.04.2020 г., изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) управлява човешките ресурси в Бюрото по защита, като:
а) изготвя предложения за промени в Класификатора на длъжностите по ЗМВР и КТ в Бюрото по защита, структурата, щата и длъжностните разписания на Бюрото по защита;
б) утвърждава длъжностни характеристики на служителите в Бюрото по защита;
в) изготвя предложения за назначаване и освобождаване на държавни служители на ръководни и изпълнителски длъжности по ЗМВР, както и на стажанти, спечелили конкурс за изпълнителски длъжности по ЗМВР;
г) изготвя предложения за преназначаване на държавни служители по ЗМВР на ръководни длъжности;
д) назначава и освобождава държавни служители по ЗМВР на младши изпълнителски длъжности, както и стажанти, спечелили конкурс за младши изпълнителски длъжности по ЗМВР;
е) преназначава държавни служители по ЗМВР на изпълнителски и младши изпълнителски длъжности по ЗМВР, извън случаите по чл. 26, ал. 3, т. 9 и 10;
ж) изготвя предложения за назначаване, преназначаване и освобождаване на държавни служители по ЗДСл;
з) сключва, изменя и прекратява трудови договори с лицата, работещи по трудово правоотношение, при условията и по реда на КТ и ЗМВР;
и) утвърждава поименни разписания;
к) разрешава ползването, прекъсва и отменя отпуск на служителите на Бюрото по защита;
л) командирова служители на Бюрото по защита в чужбина и страната във връзка с изпълнение на служебните им задължения;
м) контролира отчитането и изплащането на положения извънреден труд от служителите по ред, определен от министъра на правосъдието;
н) контролира дейността по оценяването на постигнати резултати в служебната дейност на служители по ЗМВР;
о) издава заповеди за изплащане на допълнителни възнаграждения, произтичащи от ЗМВР и ЗДСл;
п) разрешава изплащането на пътни разходи на служителите по време на платения годишен отпуск;
р) награждава служителите от Бюрото по защита с отличия и награди по чл. 192, ал. 1, т. 1 и 2 от ЗМВР при условия и по ред, определени от министъра на правосъдието;
с) налага на служителите предвидените в ЗМВР дисциплинарни наказания при условия и по ред, определени от министъра на правосъдието;
т) организира и ръководи подготовката и повишаването на квалификацията на служителите и ги изпраща на курсове за професионално обучение;
у) дава съгласие за обучение за придобиване на образователно-квалификационни, образователни и научни степени в области, професионални направления и специалности на висшето образование;
19. (нова - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) определя правила за вътрешния ред, пропускателния режим и сигурността на сгради и обекти на Бюрото по защита;
20. (нова - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) отговаря за управлението на предоставените дълготрайни материални активи на Бюрото по защита;
21. (нова - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) отговаря за финансовото и ресурсното осигуряване на Бюрото по защита;
22. (нова - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) утвърждава актове за бракуване и унищожаване на дълготрайни материални активи;
23. (нова - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) упълномощава служители да управляват моторни превозни средства;
24. (нова - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) утвърждава щата на моторните превозни средства и определя годишен лимит от километри;
25. (нова - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) разработва и поддържа план за привеждане в готовност за работа във военно време;
26. (нова - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) отговаря за целесъобразността и законосъобразността на изготвяните актове и договори, включително на издаваните от министъра на правосъдието, както и тези, по които страна е Министерството на правосъдието, свързани с дейността на Бюрото по защита;
27. (нова - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) организира осъществяването на процесуалното представителство пред съдебни, арбитражни и административни органи, включително по актовете и договорите по т. 26;
28. (нова - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) изпълнява и други функции, възложени му със закон или с акт на Министерския съвет.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) В изпълнение на правомощията си по ал. 2 ръководителят на Бюрото по защита издава заповеди.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 31 от 2020 г., в сила от 01.04.2020 г., изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) При изпълнение на функциите си ръководителят на Бюрото по защита се подпомага от заместник-ръководители, чийто брой се определя с длъжностното разписание на служителите в структурите на Бюрото по защита по Закона за Министерството на вътрешните работи. Заместник-ръководителите заместват ръководителя при ползване на законоустановен отпуск, командироване в страната и в чужбина и при други случаи на негово отсъствие.
(5) (Нова - ДВ, бр. 31 от 2020 г., в сила от 01.04.2020 г., изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Ръководителят определя със заповед ресорните функции на заместник-ръководителите.

Чл. 30. (1) Служителите на Бюрото по защита са:
1. държавните служители, по отношение на които се прилагат разпоредбите на част трета, глави седма - дванадесета от ЗМВР;
2. държавните служители, чийто статут се урежда със Закона за държавния служител;
3. лицата, работещи по трудово правоотношение, чийто статут се урежда при условията и по реда на Кодекса на труда и ЗМВР.
(2) Служителите изпълняват възложените им задачи и отговарят пред преките си ръководители за изпълнението на работата съобразно длъжностните си характеристики.
(3) Държавните служители, които изпълняват специфични служебни дейности по смисъла на § 1 от допълнителната разпоредба на ЗЗЛЗВНП, могат:
1. да използват способи и средства, гарантиращи тяхната лична безопасност и прикритие на самоличността им;
2. при условията на конспиративност:
а) (доп. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) да използват сигнално-охранителни и известителни системи, системи за контрол и системи за видеонаблюдение, охранително осветление, комуникационни средства, транспортни средства, включително служебни автомобили със специален режим на движение, съответно оборудвани служебни помещения и др.;
б) да осъществяват контрол по спазване на поетите задължения по сключените споразумения от защитените лица;
3. да организират пропускателен режим в обекти, свързани със застрашените/защитените лица.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Назначаването на ръководителя и служителите на Бюрото по защита се извършва по реда на ЗМВР, ЗДСл или КТ. Условията и редът за назначаване, преназначаване, провеждане на конкурс за преминаване в по-висока по вид длъжност, професионална подготовка, възнаграждения, материално и социално осигуряване, съставяне, водене, съхранение и ползване на лични кадрови дела, носене на служебно оръжие, изготвяне на оценка за изпълнение на длъжността, работно време, ползване на отпуски, присъждане на отличия и награди, дисциплинарна отговорност, прекратяване на служебни правоотношения и изплащане на обезщетения на държавните служители по ЗМВР се определят с правила, утвърдени от министъра на правосъдието по предложение на ръководителя на Бюрото по защита, издадени на основание ЗМВР във връзка с чл. 14д, ал. 2 от ЗЗЛЗВНП.
(5) (Доп. - ДВ, бр. 31 от 2020 г., в сила от 01.04.2020 г., изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) При осъществяване на функциите си служителите по ал. 3 имат специфични права и задължения по чл. 14д, ал. 1 от ЗЗЛЗВНП, за чието изпълнение получават съдействие от основни структури на Министерството на вътрешните работи и на Главна дирекция "Охрана" към министъра на правосъдието.
(6) (Отм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.)
(7) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) На служителите на Бюрото по защита, изпълняващи специфични служебни дейности по смисъла на § 1 от допълнителната разпоредба на ЗЗЛЗВНП, при необходимост с разпореждане на ръководителя на Бюрото по защита се осигурява психологична помощ.

Глава четвърта.
ПРОЦЕДУРА ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА СПЕЦИАЛНА ЗАЩИТА

Раздел I.
Предоставяне на предварителна защита


Чл. 31. (1) Процедурата за предоставяне на специална защита на лица по чл. 3, т. 1 и 2 от ЗЗЛЗВНП започва с предложение по реда на чл. 15 и 16 от ЗЗЛЗВНП.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Предложението за предоставяне на специална защита се отправя от окръжния прокурор или от съда чрез Бюрото по защита до министъра на правосъдието при спазване изискванията на Закона за защита на класифицираната информация (ЗЗКИ).
(3) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) В случаите, когато предложението не съдържа всички данни по чл. 16, ал. 1 от ЗЗЛЗВНП, ръководителят на Бюрото по защита може да изиска от органа, отправил предложението, да предостави допълнителна информация.

Чл. 32. (1) На лицата по чл. 3, т. 3 от ЗЗЛЗВНП може да се предостави специална защита заедно със защитата на лицата по чл. 3, т. 1 и 2 от ЗЗЛЗВНП или след като те вече са получили защита.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Предоставянето на специална защита на лица по чл. 3, т. 3 от ЗЗЛЗВНП се извършва по реда на чл. 15, ал. 4 и 5 от ЗЗЛЗВНП по писмено искане на застрашено/защитено лице. В тези случаи предложението на окръжния прокурор или на съда до министъра на правосъдието съдържа:
1. данните по чл. 16, ал. 1 от ЗЗЛЗВНП по отношение на лицето по чл. 3, т. 3 от ЗЗЛЗВНП;
2. лични данни за лицето по чл. 3, т. 1 и 2 от ЗЗЛЗВНП и данни за връзката му с лицето по т. 1.

Чл. 33. Към предложението за предоставяне на специална защита на лицата по чл. 3, т. 1 - 3 от ЗЗЛЗВНП се прилага изрично писмено съгласие на лицето за предоставяне на специална защита и декларация за неговото семейно и материално състояние, както и за задълженията му към държавата и към юридически или физически лица.

Чл. 34. (1) По предложението по чл. 15, ал. 1 от ЗЗЛЗВНП Бюрото по защита изготвя становище относно възможността за осигуряване и вида на мерките за предварителна защита на лицето.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Ръководителят на Бюрото по защита докладва предложението на министъра на правосъдието заедно с изготвеното становище по ал. 1.

Чл. 35. (1) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) При акт на министъра на правосъдието за предоставяне на предварителна защита ръководителят на Бюрото по защита уведомява органа, внесъл предложението.
(2) (Отм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.)
(3) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) В случаите по чл. 16а, ал. 4 от ЗЗЛЗВНП за решението на Съвета по защита ръководителят на Бюрото по защита уведомява органа, внесъл предложението.

Чл. 36. (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) В случаите, когато застрашеното лице оттегли писмено искането или съгласието си за предоставяне на специална защита преди издаването на акта на министъра на правосъдието или вземането на решение на Съвета по защита, процедурата по предоставяне на специална защита се прекратява по реда на чл. 16б, ал. 2, изречение трето от ЗЗЛЗВНП.

Чл. 37. (1) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) В изпълнение на акта на министъра на правосъдието или на решението на Съвета по защита за предоставяне на предварителна защита Бюрото по защита извършва действията по чл. 16б, ал. 1, т. 1 - 3 от ЗЗЛЗВНП.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) В срок до 5 дни от датата на акта на министъра на правосъдието или на решението на Съвета по защита застрашеното лице подписва или отказва да подпише декларацията по чл. 16б, ал. 2 от ЗЗЛЗВНП.

Чл. 38. Бюрото по защита изпълнява мерките по предоставяне на предварителна защита от датата на подписване на декларацията по чл. 16б, ал. 2 от ЗЗЛЗВНП.

Чл. 39. (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) В изпълнение на акта на министъра на правосъдието или на решението на Съвета по защита за предоставяне на предварителна защита и дадено писмено съгласие от застрашеното лице Бюрото по защита извършва действията по чл. 16б, ал. 1, т. 4 от ЗЗЛЗВНП въз основа на информация, получена от службите за сигурност и службите за обществен ред, от органа, направил предложението, и от други органи, организации и лица.

Чл. 40. (1) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) В срока на предварителната защита ръководителят на Бюрото по защита представя на министъра на правосъдието становище по чл. 17, ал. 1 от ЗЗЛЗВНП относно необходимостта и възможността за включване на застрашеното лице в Програмата за защита и времетраенето на защитата.
(2) Становището съдържа и предложение относно необходимостта от дейности по чл. 5, ал. 5 от ЗЗЛЗВНП и създаване на нови основни данни по чл. 6, ал. 5 от ЗЗЛЗВНП.

Раздел II.
Включване в Програмата за защита


Чл. 41. (1) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Застрашеното лице се включва в Програмата за защита въз основа на акт на министъра на правосъдието или на решение на Съвета по защита.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Актът на министъра на правосъдието се издава, съответно решението на Съвета по защита се приема, до изтичането на срока на предварителната защита.

Чл. 42. (1) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) При акт на министъра на правосъдието за включване на застрашено лице в Програмата за защита ръководителят на Бюрото по защита уведомява органа, внесъл предложението.
(2) (Отм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.)
(3) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) За решението на Съвета по защита ръководителят на Бюрото по защита уведомява органа, внесъл предложението.

Чл. 43. (1) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Бюрото по защита периодично изготвя становище до министъра на правосъдието относно необходимостта от продължаване на мерките по Програмата за защита за всяко защитено лице или за тяхното изменение или прекратяване. Становището се изготвя въз основа на анализ на информацията, оценка на риска и мнение на органа, изготвил предложението.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Ръководителят на Бюрото по защита предоставя изготвеното становище в едномесечен срок след изтичането на всеки шест месеца считано от датата на фактическото предоставяне на специалната защита.

Чл. 44. (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) В тридневен срок от датата на акта на министъра на правосъдието по чл. 17, ал. 2, т. 1 от ЗЗЛЗВНП или от датата на решението на Съвета по защита по чл. 17, ал. 3 от ЗЗЛЗВНП, с което се предоставя защита преди изтичане на срока на предварителната защита, ръководителят на Бюрото по защита или оправомощен от него служител сключва споразумението по чл. 18, ал. 1 от ЗЗЛЗВНП, за което Бюрото по защита уведомява органа, внесъл предложението.

Чл. 45. (1) Правата и задълженията на защитеното лице, включително задължението да не пречи по никакъв начин за прилагането на съответните мерки за защита, и действията, от които трябва да се въздържа, се определят от Бюрото по защита в споразумението по чл. 18, ал. 1 от ЗЗЛЗВНП в рамките на закона, този правилник и правилата по чл. 3, ал. 2.
(2) При промяна в оперативната обстановка може да се сключи допълнително споразумение, с което действията по ал. 1 могат да се изменят или допълват.
(3) Изпълнението на задълженията на защитеното лице с определена мярка по чл. 6, ал. 2, т. 1 от ЗЗЛЗВНП се контролира от Бюрото по защита при условията на конспиративност и по ред, определен с правилата по чл. 3, ал. 2.

Глава пета.
ПРЕКРАТЯВАНЕ НА ДЕЙСТВИЕТО НА ПРОГРАМАТА ЗА ЗАЩИТА


Чл. 46. (1) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) При настъпване на основания за прекратяване на действието на Програмата за защита, включително в случаите, при които защитеното лице заяви изрично писмено, че не желае повече да бъде защитавано, окръжният прокурор или съдът чрез Бюрото по защита, или ръководителят на Бюрото по защита изпращат незабавно мотивирано предложение до министъра на правосъдието.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) В случаите, при които мярката за защита е определена с решение на Съвета по защита, министърът на правосъдието внася предложението по ал. 1 в Съвета по защита за разглеждане в тридневен срок от получаването му.

Чл. 47. (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Действието на Програмата за защита се прекратява считано от датата на акта на министъра на правосъдието освен в случаите на прекратяване:
1. по чл. 20, т. 1 от ЗЗЛЗВНП - от датата на смъртта;
2. по чл. 20, т. 3 от ЗЗЛЗВНП - от датата на изтичането на срока на споразумението;
3. по чл. 22 от ЗЗЛЗВНП - от датата на постъпването на писмено искане в Бюрото по защита;
4. от датата на решението на Съвета по защита за прекратяване на специалната защита.

Глава шеста.
ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ НА МЕЖДУНАРОДНО СЪТРУДНИЧЕСТВО


Чл. 48. Въз основа на международен договор по чл. 26 от ЗЗЛЗВНП или при условията на взаимност:
1. в случаите, когато е поискана защита на лица, Бюрото по защита по своя инициатива или при запитване обменя информация със съответните международни органи и с органи на други държави при спазване изискванията на ЗЗКИ;
2. (изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) ръководителят на Бюрото по защита организира и контролира изпълнението на предвидените в чл. 27, ал. 1 от ЗЗЛЗВНП мерки за защита.

Чл. 49. (1) Мярката по чл. 6, ал. 2, т. 5 от ЗЗЛЗВНП се прилага при условията на чл. 27, ал. 1, т. 1 и 2 от ЗЗЛЗВНП, когато:
1. лицето е включено в Програмата за защита и е дало съгласие за извършване на преместването му или временното му пребиваване в друга държава, избрана от Бюрото по защита;
2. има влязъл в сила международен договор за защита на лица, по който Република България е страна, или при условията на взаимност;
3. има влязъл в сила международен договор за защита на класифицирана информация между Република България и другата държава, избрана от Бюрото по защита;
4. (изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) има издаден акт на министъра на правосъдието за прилагане на мярката;
5. има сключено споразумение за сътрудничество със съответната служба на другата държава за защита на конкретното защитено лице.
(2) Мерките по чл. 27, ал. 1, т. 3 и 4 от ЗЗЛЗВНП се прилагат, когато:
1. е постъпило искане от друга държава, с която Република България има влязъл в сила международен договор за защита на лица, по който Република България е страна, или при условията на взаимност, за осигуряване на местопребиваване или временно пребиваване на лице на територията на Република България;
2. лицето е включено в Програма за защита на другата държава;
3. (изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) изразено е съгласие на министъра на правосъдието за осигуряване на местопребиваване или временно пребиваване на лицето на територията на Република България и за сключване на споразумението по т. 4;
4. има сключено споразумение за сътрудничество в областта на защита на свидетелите със съответната служба на другата държава за конкретното защитено лице.
(3) В случаите по ал. 2 Бюрото по защита във взаимодействие с компетентните държавни органи оказва съдействие за издаване на необходимите документи за пребиваване на защитеното лице на територията на страната за срока на споразумението за сътрудничество.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) При подготовката и прилагането на мерките по чл. 27 от ЗЗЛЗВНП разходите за защитените лица са за сметка на съответната държава.

Чл. 50. (1) За ефективно осъществяване на дейностите по ЗЗЛЗВНП Бюрото по защита може да участва в организирани международни мероприятия с професионална насоченост, да привлича експерти в областта на защитата на застрашени лица за провеждане на обучения и съвместни дейности и да участва в международни форуми за изучаване и прилагане на дейности и процедури за защита, утвърдени в международната практика.
(2) (Отм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.)

Глава седма.
ИЗГРАЖДАНЕ, ПОДДЪРЖАНЕ И СЪХРАНЯВАНЕ НА БАЗА ДАННИ


Чл. 51. (1) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Бюрото по защита събира, систематизира, анализира и съхранява информация, отнасяща се до дейностите по предоставяне на специална защита, по ред, определен в заповед на министъра на правосъдието, при осигурени мерки за защита, предвидени в ЗЗКИ.
(2) За всяко застрашено/защитено лице или живеещи съвместно застрашени/защитени лица се създава и се води дело за защита, на което се дава явно наименование.

Чл. 52. (1) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) В Бюрото по защита се създава и се води регистър, в който се вписват всички издадени актове на министъра на правосъдието и взети решения на Съвета по защита съгласно ЗЗЛЗВНП, както и други данни за застрашени или защитени лица.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Министърът на правосъдието определя със заповед вида на данните и реда за водене на регистъра в съответствие с изискванията на ЗЗКИ и на Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД).
(3) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) Ръководителят на Бюрото по защита определя със заповед служителите, които водят регистъра по ал. 1.
(4) Регистърът се води на електронен и на хартиен носител.

Чл. 53. (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2021 г., в сила от 30.11.2021 г.) След изтичането на съответния срок за съхраняване на данните те се унищожават от специална комисия в състав, определен със заповед на ръководителя на Бюрото по защита за всеки конкретен случай по предложение на служителя по сигурността на информацията в съответствие със ЗЗКИ и ЗЗЛД.

Преходни и Заключителни разпоредби


§ 1. Правилникът се приема на основание § 1а от заключителните разпоредби във връзка с § 33 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за защита на лица, застрашени във връзка с наказателно производство (ДВ, бр. 44 от 2018 г.).

§ 2. В тримесечен срок от влизането в сила на този правилник главният прокурор издава правилата по чл. 3, ал. 2.

Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 56 ОТ 31 МАРТ 2020 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЦА, ЗАСТРАШЕНИ ВЪВ ВРЪЗКА С НАКАЗАТЕЛНО ПРОИЗВОДСТВО, ПРИЕТ С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 242 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2018 Г.


(ОБН. - ДВ, БР. 31 ОТ 2020 Г., В СИЛА ОТ 01.04.2020 Г.)

§ 3. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".

Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 401 ОТ 25 НОЕМВРИ 2021 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЦА, ЗАСТРАШЕНИ ВЪВ ВРЪЗКА С НАКАЗАТЕЛНО ПРОИЗВОДСТВО, ПРИЕТ С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 242 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2018 Г.


(ОБН. - ДВ, БР. 100 ОТ 2021 Г., В СИЛА ОТ 30.11.2021 Г.)

§ 46. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".

  |   ↑ нагоре   |   ← назад   |   пълна версия

Мобилно приложение

© Lex.bg     Контакти