Logo Вторник, 16 Април


Конституция Правилници
Кодекси Правилници по прилагане
Наредби Последен брой на ДВ
Закони


ИНСТРУКЦИЯ № 8121з-1415 ОТ 20 НОЕМВРИ 2015 Г. ЗА РЕДА И ОРГАНИЗАЦИЯТА ЗА ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ НА ДЕЙНОСТТА ПО ОХРАНА НА ОБЕКТИ ПО ЧЛ. 14, АЛ. 2, Т. 4 ОТ ЗАКОНА ЗА МИНИСТЕРСТВОТО НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ

В сила от 01.12.2015 г.
Издадена от министъра на вътрешните работи

Обн. ДВ. бр.93 от 1 Декември 2015г., изм. и доп. ДВ. бр.36 от 27 Април 2018г., изм. и доп. ДВ. бр.6 от 18 Януари 2019г., изм. и доп. ДВ. бр.23 от 19 Март 2021г.

Раздел I.
Общи положения


Чл. 1. (1) С тази инструкция се уреждат редът и организацията за осъществяване на дейността по охрана на:
1. стратегически обекти от значение за националната сигурност, охранявани на основание сключен договор по чл. 92, ал. 1 от Закона за Министерството на вътрешните работи (ЗМВР);
2. обекти и дейности, посочени в приложение № 1 към чл. 92, ал. 2 ЗМВР;
3. обекти на Министерството на вътрешните работи (МВР);
4. дипломатически представителства.
(2) Обект по смисъла на ал. 1 е сграда, комплекс от сгради или части от тях, съоръжение или част от него, или обособен район с определени граници.




Чл. 2. (1) Охраната на обекти по чл. 1, ал. 1 се осъществява с цел:
1. гарантиране на сигурността и осигуряване на условия за нормалното им функциониране;
2. опазването на обществения ред в прилежащите територии;
3. превенция, предотвратяване и пресичане на противообществени прояви и престъпления в обектите и прилежащите територии.
(2) Дейностите за изпълнение на целите по ал. 1 се извършват чрез наряди и/или комплекс от елементи за физическа защита, които могат да включват:
1. служители, на които са възложени функции по охрана на обектите;
2. физически бариери;
3. сигнално-охранителни и известителни системи;
4. системи за контрол на достъпа;
5. системи за видеонаблюдение;
6. охранително осветление;
7. комуникационни средства;
8. транспортни средства;
9. служебни животни;
10. оборудвани служебни помещения.

Чл. 3. (1) Сигнално-охранителните и известителните системи (СОИС) могат да се използват като:
1. основно средство за обезпечаване сигурността на охраняван обект чрез предаване на сигнали на разстояния, като реагирането се извършва от наряди, изпълняващи и други задачи по опазване на обществения ред;
2. допълнително средство за обезпечаване сигурността на охраняван обект, като реагирането на сигнали се извършва от постове, осъществяващи охрана на обекта.
(2) Редът за изграждане и техническа поддръжка на СОИС в обекти, охранявани от МВР, се определя от главния секретар на МВР по предложение на директора на Главна дирекция "Национална полиция" (ГДНП).

Чл. 4. Изпълнението на дейностите по охрана на обектите по чл. 1, ал. 1 се осъществява чрез:
1. познаване и точно прилагане на актовете, регламентиращи охранителната дейност;
2. постоянно изучаване и познаване на оперативната обстановка в прилежащата територия;
3. целесъобразна и ефективна разстановка на силите и средствата, основана на задълбочен анализ и оценка на риска;
4. целенасочено и системно обучение на състава за непрекъснато усъвършенстване на професионалната подготовка и тактика на действие;
5. поддържане в постоянна готовност на силите и средствата с цел своевременно реагиране при възникване на извънредни ситуации;
6. поддържане на ефективно взаимодействие с други органи на МВР, държавни и общински органи и други организации, имащи отношение към охраната и информационното обезпечаване на обектите;
7. своевременно подаване на информация по служебен ред при констатиране на предпоставки и условия за извършване на правонарушения;
8. организиран и системен контрол на състава.

Чл. 5. Дейността по охрана на обектите по чл. 1, ал. 1, доколкото не е уредена в тази инструкция, се осъществява по реда на инструкциите, издадени на основание чл. 14, ал. 3 във връзка с ал. 2, т. 1 и 3 ЗМВР.

Раздел II.
Организация и изпълнение на дейността по охрана на стратегически обекти по чл. 92, ал. 1 и 2 от Закона за Министерството на вътрешните работи


Чл. 6. (1) При поемане охрана на стратегически обект се извършва охранително обследване, което има за цел да установи състоянието на системите за физическа защита на обекта и набелязване на мероприятия за тяхното усъвършенстване, с конкретни срокове и отговорници.
(2) Стратегическите обекти, които се охраняват от МВР, подлежат и на годишно охранително обследване. За целта ежегодно до края на месец март се изготвят графици, които се съгласуват с ръководителите на обектите, копие от които се изпраща в ГДНП.
(3) Охранително обследване извън графика по ал. 2 се извършва след отправено искане от ръководителите на стратегическите обекти, при постъпила конкретна информация за заплаха и при промяна в елементите на системите за физическа защита.
(4) Охранителното обследване се извършва от комисия, която се състои от председател и членове.
(5) Съставът на комисията се определя с писмена заповед на главния секретар на МВР или ръководителя на структурата по чл. 37 ЗМВР.
(6) За председател на комисията се определя полицейски служител от състава на съответната структура на МВР, пряко осъществяваща охраната на обекта.
(7) В състава на комисията могат да бъдат включвани и служители на други ведомства.
(8) Началникът на структурното звено, охраняващо обекта, извършва проверка по изпълнението на предписанията на охранителното обследване. При констатиране на неизпълнение на сроковете организира изпращането на сигнални писма.

Чл. 7. (1) За охраната на стратегически обект се разработва план за охрана. В него се определят редът за действие по осигуряване физическата защита на обекта, пропускателният режим, редът за временно пребиваване на територията на обекта и взаимодействието с други структури на МВР и с други органи и лица.
(2) Планът се съгласува с директора на съответната областна дирекция на МВР и с ръководителя на обекта. Същият се утвърждава от директора на структурата на МВР, осъществяваща охраната на обекта.
(3) При охрана на обекта единствено със сили и средства на съответната областна дирекция на МВР планът се утвърждава от директора и, като се съгласува с ръководителя на обекта.
(4) Плановете за охрана се съхраняват в оперативните дежурни части на звената, осъществяващи охраната на обекта. Същите се актуализират не по-малко от един път на три години и задължително при промяна на елементите на системата за физическа защита.

Чл. 8. Организацията по дейността на пропускателния режим и използваните технически средства при неговото осъществяване, както и изнасянето/внасянето на вещи и предмети в обекта се определят от ръководителя на обекта или по ред, определен в нормативен акт.

Раздел II.
Организация и изпълнение на дейността по охрана на обекти по чл. 92, ал. 2 от Закона за Министерството на вътрешните работи, които не са стратегически


Чл. 9. (1) При поемане охраната на обект, който не е стратегически, се извършва охранително обследване, което има за цел да установи състоянието на системата за физическа защита на обекта и набелязване на мероприятия за нейното усъвършенстване с конкретни срокове и отговорници.
(2) Последващо охранително обследване на обектите по ал. 1 се извършва:
1. периодично, не по-малко от един път на три години;
2. при постъпила конкретна информация за заплаха;
3. при промяна на елементите на системата за физическа защита;
4. след отправено искане от ръководителя на обекта.
(3) Охранителното обследване се провежда по реда на чл. 6, ал. 4 - 7, като съставът на комисията се определя с писмена заповед на ръководителя на структурата по чл. 37 ЗМВР или началника на структурното звено, охраняващо обекта.

Чл. 10. (1) За охраната на обекти по чл. 92, ал. 2 ЗМВР, които не са стратегически, се разработва план за охрана, включващ:
1. описание на обекта - разположение със съответни граници, прилежаща инфраструктура, предмет на дейност и др.;
2. налични системи за физическа защита;
3. организация на пропускателния режим и вътрешния ред в охранявания обект;
4. разстановка на силите и средствата;
5. реда за взаимодействие между нарядите в охранявания обект, както и с други наряди, изпълняващи охранителна дейност на територията, на която се намира обектът;
6. разпоредби, свързани с особености при охраната на обекта;
7. варианти за действия при извънредни ситуации и защита при бедствия.
(2) Планът по ал. 1 или отделни части от него може да се съгласуват с ръководителя на охранявания обект и се утвърждават от ръководителя на структурното звено на МВР, осъществяващо охраната.
(3) Плановете за охрана се съхраняват в оперативните дежурни части или при ръководителите на звената, осъществяващи охраната на обектите. Същите се актуализират не по-малко от един път на три години и задължително при промяна на елементите на системата за физическа защита.

Чл. 11. Организацията по дейността на пропускателния режим и използваните технически средства при неговото осъществяване в обекта, както и изнасянето/внасянето на вещи се определят от ръководителя на обекта или по ред, определен в нормативен акт.

Раздел IV.
Организация и изпълнение на дейността по охрана на обекти на МВР


Чл. 12. (1) Охранително обследване на обекти на МВР се извършва:
1. при поемане на охраната, след което периодично, но не по-малко от един път на три години;
2. при постъпила конкретна информация за заплаха;
3. при промяна на елементите на системата/системите за физическа защита.
(2) Охранителното обследване се провежда по реда на чл. 6, ал. 4 - 7, като съставът на комисията се определя с писмена заповед на ръководителя на структурата по чл. 37 ЗМВР или началника на структурното звено, охраняващо обекта.
(3) Охранителното обследване на Централната сграда на Министерството на вътрешните работи се регламентира със заповед на министъра на вътрешните работи или оправомощено от него длъжностно лице.

Чл. 13. (1) В зависимост от извършваната дейност в обектите на МВР и тяхното предназначение същите се категоризират, както следва:
1. обекти първа категория:
а) обекти, в които се осъществяват дейности по задържане на лица и действия по разследване;
б) помещения и складови бази, в които се съхраняват взривни вещества, огнестрелни оръжия и боеприпаси;
в) обекти, в които се създава, обработва и съхранява класифицирана информация;
г) обекти за изпълнение на военновременни задачи на МВР;
2. обекти втора категория:
а) обекти, в които се извършват административни услуги;
б) складове, складови райони и ремонтни бази без обектите по т. 1, буква "б";
в) обекти/помещения за специална и оперативна техника;
3. обекти трета категория са обектите, непопадащи в категориите по т. 1 и 2.
(2) Охраната и пропускателният режим на обектите по ал. 1, т. 1 се осъществяват от държавни служители със или без полицейски правомощия и/или лица, работещи по трудово правоотношение, както и чрез изградени системи за физическа защита.
(3) Охраната и пропускателният режим на обектите по ал. 1, т. 2 и 3 може да се осъществяват от лица, работещи по трудово правоотношение, и/или чрез изградени системи за физическа защита.
(4) При организация на охраната и пропускателния режим ръководителите на структури по чл. 37 ЗМВР за обезпечаване сигурността на обекта:
1. извършват оценка;
2. със заповед определят неговата категория;
3. планират комплекс от системи за физическа защита, съобразени с категорията.
(5) Прекатегоризация на обектите се извършва при промяна на обстоятелствата по ал. 1.

Чл. 14. За охраната на обекти на МВР се разработва план за охрана по реда на чл. 10.

Чл. 15. (1) Ръководителите на структури по чл. 37 ЗМВР или оправомощени от тях длъжностни лица издават заповеди за:
1. организиране на охраната и пропускателния режим в обектите;
2. организиране на контрола и вътрешния ред в обектите.
(2) В заповедите по ал. 1 се посочват:
1. организацията на пропускателния режим за посетители и служители на МВР;
2. редът за изнасяне/внасяне на технически средства, служебно и друго имущество;
3. редът за изнасяне/внасяне на веществени доказателства;
4. служителите на МВР с възложени функции по охраната, които осъществяват пропускателния режим.
(3) Организирането на охраната, пропускателния режим, контрола и вътрешния ред за служители на други държавни структури с месторабота в обекти, предоставени за управление и/или охранявани от Министерството на вътрешните работи, се урежда със заповед на ръководителя на структурата по чл. 37 ЗМВР, съгласувана с ръководителя на териториалното подразделение на другата държавна структура.
(4) Организирането на охраната, пропускателния режим, контрола и вътрешния ред за централната сграда на Министерството на вътрешните работи се регламентира със съвместна заповед на министъра на вътрешните работи или оправомощено от него длъжностно лице и председателя на Държавна агенция "Технически операции".

Чл. 16. (Изм. - ДВ, бр. 36 от 2018 г., в сила от 01.05.2018 г.) Пропускателни документи в обектите на МВР са:
1. служебни карти на служители от МВР с отличителен и без отличителен знак;
2. пропуски:
а) временен пропуск с право на достъп в централната сграда на МВР през работно време с отличителен знак, подписван от ръководителя на съответното звено "Човешки ресурси";
б) временен пропуск с право на достъп в централната сграда на МВР през работно време с отличителен знак, подписван от директора на дирекция "Координация и административно обслужване" - МВР;
в) временен пропуск с право на достъп в сгради и структури на МВР през работно време без отличителен знак, подписван от ръководителя на съответното звено "Човешки ресурси";
г) денонощни и дневни;
д) еднократни;
е) персонален пропуск за моторни превозни средства (МПС);
ж) безименни пропуски;
з) (нова - ДВ, бр. 6 от 2019 г.) временен пропуск с право на достъп във всички структури на МВР през работно време, подписван от министъра на вътрешните работи и издаван от дирекция "Координация и административно обслужване" - МВР;
3. списъци, утвърдени от лицата по чл. 15, изготвени по мотивирано предложение на искащата посещение страна, които могат да бъдат:
а) постоянни - валидни за календарната година;
б) срочни - за определен срок;
4. други документи:
а) безконтактни карти;
б) карти с магнитен носител;
в) курсантска карта на курсанти от Академията на МВР.

Чл. 17. (1) Министърът на вътрешните работи, заместник-министрите, началникът на политическия кабинет на министъра на вътрешните работи, главният секретар на МВР, заместник главният секретар на МВР, административният секретар на МВР и придружаващите ги лица се допускат без проверка по всяко време на денонощието във всички обекти на министерството.
(2) Ръководителите на структури по чл. 37 ЗМВР и техните заместници се допускат без проверка, денонощно в обектите на ръководените от тях структури.
(3) Държавните служители и лицата, работещи по трудови правоотношения, се допускат в обектите на МВР съобразно притежаваните служебни карти, както следва:
1. с отличителен знак три черти - денонощно в обектите на структурите, в които са назначени, и централната сграда на МВР, както и от 6,00 до 22,00 ч. в работни дни в останалите обекти;
2. с отличителен знак две черти - денонощно в обектите на структурите, в които са назначени, както и от 6,00 до 22,00 ч. в работни дни в останалите обекти;
3. с отличителен знак една черта - от 6,00 до 22,00 ч. в работни дни в обектите, в които работят, както и в работно време в останалите обекти;
4. без отличителен знак - от 6,00 до 22,00 ч. в работни дни в обектите, в които работят, както и в работно време в останалите обекти, след вписване в книга за пропускателния режим.
(4) В извънработно време служители, изпратени със заповед (в това число и за командировка) за проверка, помощ, контрол и взаимодействие, се пропускат в обекта срещу служебна карта след уведомяване на дежурния от звеното за оперативно дежурство и вписване в книга за пропускателния режим.
(5) При необходимост в извънработно време пропускането става след разрешение на съответния дежурен и вписване в книга за пропускателния режим.
(6) Курсантите от Академията на МВР се пропускат в обекти на Академията на МВР с курсантските си карти във време, установено от ректора. В другите структурни звена пропускането се осъществява на основание издадена от компетентен орган заповед.
(7) Служителите, изпратени на курсове за обучение, се пропускат по реда на ал. 3 или с временни пропуски.
(8) (Изм. - ДВ, бр. 36 от 2018 г., в сила от 01.05.2018 г.) Пропускателни документи по чл. 16, т. 2 са:
1. временни пропуски по чл. 16, т. 2, букви "а" и "в" на:
а) новоназначен служител на МВР - до издаването на служебна карта;
б) държавен служител (стажант) - до назначаването на длъжност в структурата на МВР, след успешно завършване на курс за първоначална подготовка;
в) служител на МВР с прекратено служебно или трудово правоотношение - до връщане на зачислените му материални средства, имущество и документи;
г) лице, работещо по трудово правоотношение в МВР, със срочен трудов договор при условията на чл. 68 или чл. 111 от Кодекса на труда;
2. временни пропуски по чл. 16, т. 2, буква "б" - на служители на други ведомства на територията на столицата, изпълняващи куриерски функции;
3. денонощни или дневни пропуски (от 6,00 до 22,00 ч. в работни дни) - на служители или автомобили, когато на служителя се налага да изпълнява задълженията си в извънработно време, подписани от лицата по чл. 15;
4. еднократни пропуски - на посетители с придружител, притежаващ служебна карта, с отличителен знак (само за централната сграда на МВР) и без отличителен знак (за останалите обекти); издават се от длъжностни лица, на които са възложени функции по издаване на пропускателни документи; за централната сграда на МВР заявка се прави от ръководителите на съответните дирекции, а за всички други обекти - от приемащия служител; служителят, който прави заявка, уточнява реда за придружаване на посетителя и данните за лицата се вписват в книга за пропускателния режим;
5. безименни пропуски - на служители от МВР, които нямат право на достъп в централната сграда на МВР; издават се от длъжностни лица, на които са възложени функции по издаване на пропускателни документи; заявка се прави от ръководителите на съответните дирекции, които уточняват реда за придружаване на посетителя, и данните за лицата се вписват в книга за пропускателния режим;
6. (нова - ДВ, бр. 6 от 2019 г.) пропуските по чл. 16, т. 2, буква "з" се издават в изключителни случаи на председателите и заместник-председателите на държавни агенции и комисии, както и на представители на чужди държави, за срок до една календарна година.
(9) Достъп на лица до обекти на МВР се осъществява по списъци, които биват:
1. (изм. - ДВ, бр. 36 от 2018 г., в сила от 01.05.2018 г.) постоянни - за куриери, служители на други държавни ведомства с месторабота в обекта и лица по обслужването и осигуряването;
2. срочни - за дежурните служители, стажантите и оставащите след определеното им работно време, включително за неработни дни; служители, участващи в работни групи от други министерства и ведомства, работници и специалисти за ремонт и поддръжка от външни организации - само с придружител, след проверка в автоматизираните информационни системи на МВР.
(10) (Изм. - ДВ, бр. 36 от 2018 г., в сила от 01.05.2018 г.) Пропуските по ал. 8 и списъците по ал. 9 важат само с документ за служител на МВР или на друго държавно ведомство, а за новоназначените служители и гражданите - само с документ за самоличност.
(11) При привеждане в по-високи състояние и степени на готовност и при кризисни ситуации не се допускат външни лица освен след разрешението на лицата по чл. 15.
(12) При осъществяване на контрол по готовността на структурите на МВР за работа във военно време и за действие при извънредни ситуации представителите на дирекция "Отбранително-мобилизационна подготовка" - МВР, се пропускат във всички обекти, по всяко време на денонощието, след представяне на служебна карта и документ за довереност.
(13) При извършване на проверка, разпоредена със заповед, служителите на дирекция "Инспекторат" - МВР, и придружаващите ги служители от други структури се пропускат във всички обекти, по всяко време на денонощието, след представяне на служебна карта и заповед за проверка, без да бъдат вписвани в книга за пропускателния режим.
(14) Служителите на дирекция "Вътрешна сигурност" - МВР, при изпълнение на служебните си задължения се допускат във всички обекти на МВР, по всяко време на денонощието, след представяне на служебна карта, без да бъдат вписвани в книга за пропускателния режим.
(15) При възникване на кризи, пожари, бедствия и извънредни ситуации в обекта дежурните (охраната) осигуряват безпрепятствен достъп на специализираните екипи до мястото на кризисната ситуация.
(16) Членове на семействата на служители от МВР се пропускат за организирани мероприятия в присъствието на служителя и срещу неговия служебен документ или с поименна покана и документ за самоличност.
(17) (Изм. - ДВ, бр. 36 от 2018 г., в сила от 01.05.2018 г.) Служители, за които е установено работно време на смени, се допускат по всяко време на денонощието в структурата, в която работят.
(18) (Отм. - ДВ, бр. 23 от 2021 г., в сила от 19.03.2021 г.)

Чл. 17а. (Нов - ДВ, бр. 23 от 2021 г., в сила от 19.03.2021 г.) (1) В Медицинския институт на МВР се пропускат:
1. курсантите от Академията на МВР - срещу курсантски карти;
2. членовете на семейства и родителите на служители от МВР - срещу заверена карта за медицинско обслужване и документ за самоличност;
3. служителите по чл. 142, ал. 1 и 3 от ЗМВР, които при прекратяване на служебното или трудовото им правоотношение са придобили право на пенсия и са работили повече от 10 години в МВР, с изключение на служителите, чието правоотношение е прекратено поради дисциплинарно уволнение или поради осъждане за умишлено престъпление от общ характер - срещу удостоверение, карта за медицинско обслужване или карта на лице с прекратено правоотношение от МВР;
4. наградените с отличие "Почетен знак на МВР" - срещу карта на награден с "Почетен знак на МВР";
5. членовете на семействата и родителите на служителите по т. 3 - срещу заверена карта за медицинско обслужване и документ за самоличност;
6. лицата, на които се извършва специализирано медицинско освидетелстване по реда на чл. 9, т. 11 от Правилника за устройството, дейността и структурата на Медицинския институт на МВР, приет с Постановление № 210 на Министерския съвет от 2011 г. (ДВ, бр. 57 от 2011 г.) - по ред, определен от директора на Медицинския институт на МВР.
(2) Видът на картите по ал. 1, т. 2, 3 - карта на лице с прекратено правоотношение от МВР, и т. 5 и редът за издаването им се определят със заповед на министъра на вътрешните работи.


Чл. 18. Ограничен достъп се прилага, когато е регламентиран в други закони, подзаконови нормативни и административни актове за:
1. определени обекти;
2. помещения за специална и оперативна техника;
3. складови бази за оръжие, боеприпаси, общоопасни вещества и средства;
4. оперативен дежурен център/оперативна дежурна част (ОДЦ/ОДЧ) и дежурни стаи;
5. зони за сигурност.

Чл. 19. В обекти на МВР се пропускат с придружител:
1. президентът, вицепрезидентът, председателят на Народното събрание, министър-председателят и придружаващите ги лица - по всяко време, без проверка;
2. (изм. - ДВ, бр. 36 от 2018 г., в сила от 01.05.2018 г., изм. - ДВ, бр. 6 от 2019 г.) министри, депутати, омбудсманът на Република България, главният прокурор на Република България, председателите на Конституционния съд, на Върховния касационен съд, на Специализирания съд, на Върховния административен съд, началникът на Националната служба за охрана и директорът на Служба "Военна информация" към Министерството на отбраната след проверка на служебните им документи;
3. органи на местното самоуправление, местната администрация и съдебната власт от съответния регион, след проверка на служебните им документи и вписване в книга за пропускателния режим.

Чл. 20. Граждани се пропускат в обектите на МВР след издаване на еднократен пропуск и табелка "ПОСЕТИТЕЛ", вписване в книга за пропускателния режим и с придружител при влизане и излизане.

Чл. 21. Адвокатите се пропускат в обекти на МВР с еднократен пропуск, вписване в книга за пропускателния режим и с придружител. Качеството на адвокат се удостоверява чрез заверена за годината адвокатска карта по образец, утвърден от Висшия адвокатски съвет, а на временно упражняващ адвокатската професия адвокат от Европейския съюз - чрез удостоверение по чл. 19б, ал. 3 от Закона за адвокатурата.

Чл. 22. Представители на средствата за масово осведомяване се пропускат след съгласуване с дирекция "Пресцентър и връзки с обществеността" и лицата по чл. 15. Пропускането става с придружител срещу предоставен документ за самоличност, журналистическа карта, по списък или след вписване в книга за пропускателния режим.

Чл. 23. Заснемане и филмиране в зоните на охраняваните обекти се разрешава от лицата по чл. 15.

Чл. 24. (1) Дипломати и членове на чуждестранни делегации се пропускат след съгласуване с дирекция "Европейски съюз и международно сътрудничество" - МВР, и лицата по чл. 15 и с придружител. В книга за пропускателния режим се вписват броят на влезлите лица, данните на придружителя и времето на престоя.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 36 от 2018 г., в сила от 01.05.2018 г.) Чуждестранни специалисти и техните сътрудници се пропускат с еднократен пропуск или по списък, утвърден от лицата по чл. 15, и документ за самоличност.

Чл. 25. (1) Представители на международни и/или неправителствени организации, имащи право на достъп и осъществяване на контрол по отношение спазване на човешките права, реда и режима в помещенията, където пребивават и се настаняват лица в структурните звена на МВР, и упълномощени такива съгласно международните ангажименти на Република България или от съответните компетентни национални институции, се пропускат по реда на чл. 20.
(2) Международни експерти, които могат да посещават помещенията за задържане и задържаните лица по силата на международни договори и конвенции, ратифицирани от Република България, се пропускат по реда на чл. 20 при спазване на изискванията на съответния акт.
(3) Представители на неправителствени организации и други органи и институции, осъществяващи граждански контрол върху дейността на МВР, се допускат по реда на чл. 20.

Чл. 26. (1) На териториите на обектите на МВР се пропускат МПС по следния ред:
1. с пропуск за автомобил - важи с документ на служител на МВР, осигуряващ достъп до съответната структура; ако в него не е посочен регистрационният номер, се изисква и допълнително персонален пропуск за МПС;
2. автомобилите за снабдяване, извозване на имущество, специално оперативно оборудване, командированите и други без постоянен достъп се пропускат след еднократно разрешение от дежурния (ОДЦ, ОДЧ) или по списък;
3. при смяна на МПС и техните регистрационни номера, зачислени на определена структура, писмено се уведомяват служителите, осъществяващи охраната, при временен престой на МПС се попълва заявка;
4. лични МПС се пропускат след разрешение на лицата по чл. 15.
(2) Лицата, пътуващи в МПС, се пропускат с документи по реда на чл. 17.

Чл. 27. За всички непосочени в чл. 17 - 26 случаи пропускането се разрешава от лицата по чл. 15.

Чл. 28. (1) Призованите лица и лицата, посетили по свое желание структурно звено на МВР, се приемат от специално определени длъжностни лица.
(2) С всяко лице се провежда предварителен разговор в приемните помещения на структурните звена на МВР, за да бъде установена целта на посещението и да се събере информация, необходима за последващите служебни действия.
(3) Когато лицето не знае български език, психично болно е, нуждае се от спешна медицинска помощ или е дете и др., преди започване на служебни действия се осигурява необходимото за целта длъжностно лице - преводач, педагог, психолог, лекар и др.
(4) След предварителния разговор специално определеното длъжностно лице уведомява служителя от структурното звено, който ще работи с лицето, а влизането му в структурното звено на МВР се отразява в книгата за пропускателния режим.

Чл. 29. (1) Всички лица, посетили по свое желание структурно звено на МВР, се вписват в книга за пропускателния режим.
(2) В книга за пропускателния режим се вписват всички доброволно явили се и влезли в сградата граждани и служители по въпроси от личен характер, по служебен или друг повод. Вписват се и призованите лица.
(3) Призовани лица се вписват веднага при явяването, а не при приемането от служителя, който ги е призовал.
(4) Когато призовано лице или посетител бъде задържан по реда на ЗМВР или му бъде взета мярка за неотклонение задържане под стража по реда на Наказателно-процесуалния кодекс, личните му данни се записват в книгата за задържани лица съгласно реда, определен в инструкцията по чл. 72, ал. 9 ЗМВР, като в книгата за пропускателния режим се отбелязва фактът на задържането.

Чл. 30. (1) Всяко лице, допуснато да влиза в структурно звено на МВР, се проверява, а багажът му се контролира за наличие на опасни или забранени вещи.
(2) На лицата, настанени в приемни, чакални и други охранявани места, се извършва проверка за наличието на оръжие и опасни предмети.

Чл. 31. (1) Призованите лица напускат структурните звена на МВР след отразяване на проведената среща в призовката, полагане на подпис на съответния служител и вписване на часа за приемане и напускане в книгата за пропускателния режим.
(2) При необходимост на лицата могат да се издават служебни бележки, в които да се вписват датата и часът на явяване или влизане и излизане (напускане) на структурното звено, както и друга информация, свързана с пребиваването им.

Чл. 32. Принудително доведени лица по реда на Наказателно-процесуалния кодекс се записват в книгата за пропускателния режим, като се отбелязват номер и дата на постановлението, с което е разпоредено принудителното довеждане, кой го е постановил, кой служител ще работи с лицето, както и точният час на влизане и напускане на структурното звено от лицето.

Чл. 33. Служителите на МВР нямат право:
1. да пребивават в обектите извън времето, регламентирано от пропускателните им документи, без разрешение на лицата по чл. 15;
2. да правят заявки за издаване на пропуски за посетителите след края на работното време;
3. да провеждат срещи в непосредствена близост до служителите, осъществяващи охрана и пропускателен режим, да ползват техните комуникационни средства и да оставят при тях на съхранение багаж, кореспонденция и др.

Чл. 34. При посещение в обекти на МВР гражданите:
1. представят документ за самоличност и обявяват целта на посещението;
2. при наличие на оръжие и общоопасни вещества и средства ги обявяват и оставят на съхранение за времето на посещение по утвърден ред от лицата по чл. 15;
3. при поискване от придружителя изключват и предоставят за съхранение мобилните средства за комуникация;
4. носят табелка "ПОСЕТИТЕЛ" на видно място;
5. връщат еднократния пропуск и табелката "ПОСЕТИТЕЛ" при напускане на обекта.

Чл. 35. Служителите, които осъществяват пропускателен режим:
1. проверяват пропускателните документи при влизане и напускане на обекта и пропускат приносителите им, след като се уверят в редовността на предоставения документ;
2. вписват пропуснатите лица в книга за пропускателен режим;
3. ползват технически средства за охранителна и пропускателна дейност;
4. проверяват багаж и МПС на служители и посетители по реда, определени със заповедите по чл. 15.

Раздел V.
Организация и изпълнение на дейността по охрана на дипломатически представителства


Чл. 36. (1) Ръководителят на отговорното за охраната структурно звено на МВР определя със заповед комисия за извършване на охранителни обследвания на дипломатическите представителства.
(2) Охранителни обследвания на дипломатическите представителства се извършват при:
1. поемане на охраната;
2. промяна на адреса на дипломатическото представителство;
3. промяна на елементите на системата за физическа защита.
(3) Отговорната за охраната структура на МВР не може да дава предписания на дипломатическото представителство за изграждане или подобряване на елементите от системата за физическа защита, а може само да ги препоръчва чрез Министерството на външните работи (МВнР), при постъпило по съответния ред искане от дипломатическото представителство.

Чл. 37. За охраната на дипломатическо представителство се разработва план за охрана по реда на чл. 10.

Чл. 38. При организацията на охраната на дипломатическо представителство:
1. охраняващите не осъществяват пропускателен режим (проверка на документи, вещи и товари на лица и превозни средства, влизащи/излизащи от обекта);
2. охраняващите нямат право да влизат в охранявания обект без изричното разрешение на ръководителя на дипломатическото представителство и след доклад в оперативния дежурен център/част (ОДЦ/ОДЧ) на съответната структура, осъществяваща охраната;
3. физическата охрана се осъществява само по външния периметър на представителството (от външната страна на ограда, по тротоара на прилежаща улица, пред входа на жилищен блок и др.).

Заключителни разпоредби


§ 1. Инструкцията се издава на основание чл. 14, ал. 3 във връзка с ал. 2, т. 4 от Закона за Министерството на вътрешните работи.

§ 2. Инструкция № Із-1625 от 19.10.2007 г. за организацията на охраната и пропускателния режим в обектите на МВР (доп. с Инструкция № Iз-89 от 17.01.2013 г.) (необнародвана) се отменя.

§ 3. (Доп. - ДВ, бр. 36 от 2018 г., в сила от 01.05.2018 г.) Министърът на вътрешните работи утвърждава със заповед образците на документи по инструкцията и определя реда за съхранение и отчет на пропуските.

§ 4. Инструкцията влиза в сила от деня на обнародването и в "Държавен вестник".

Преходни и Заключителни разпоредби
КЪМ ИНСТРУКЦИЯ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ИНСТРУКЦИЯ № 8121з-1415 ОТ 2015 Г. ЗА РЕДА И ОРГАНИЗАЦИЯТА ЗА ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ НА ДЕЙНОСТТА ПО ОХРАНА НА ОБЕКТИ ПО ЧЛ. 14, АЛ. 2, Т. 4 ОТ ЗАКОНА ЗА МИНИСТЕРСТВОТО НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ


(ОБН. - ДВ, БР. 36 ОТ 2018 Г., В СИЛА ОТ 01.05.2018 Г.)

§ 6. Пропуските, издадени при условията и реда на Инструкция № 8121з-782 от 2015 г. за определяне вида, условията и реда за издаване и ползване на служебните карти в Министерството на вътрешните работи (обн., ДВ, бр. 55 от 2015 г.; изм., бр. 1 от 2016 г., бр. 5 от 2017 г.; отм., бр. 26 от 2018 г.), са валидни до изтичане на определения в тях срок.

§ 7. Инструкцията влиза в сила от 1 май 2018 г.

Преходни и Заключителни разпоредби
КЪМ ИНСТРУКЦИЯ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ИНСТРУКЦИЯ № 8121з-1415 ОТ 20.11.2015 Г. ЗА РЕДА И ОРГАНИЗАЦИЯТА ЗА ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ НА ДЕЙНОСТТА ПО ОХРАНА НА ОБЕКТИ ПО ЧЛ. 14, АЛ. 2, Т. 4 ОТ ЗАКОНА ЗА МИНИСТЕРСТВОТО НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ


(ОБН. - ДВ, БР. 23 ОТ 2021 Г., В СИЛА ОТ 19.03.2021 Г.)

§ 3. Издадените до влизане в сила на настоящата инструкция пропускателни документи на лицата по чл. 17а, ал. 1, т. 2, 3 и 5 запазват своята валидност до замяната им с пропускателните документи, определени със заповедта по чл. 17а, ал. 2.

§ 4. Инструкцията влиза в сила от деня на обнародването и в "Държавен вестник".

  |   ↑ нагоре   |   ← назад   |   пълна версия

Мобилно приложение

© Lex.bg     Контакти