§ 7. В чл. 15 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 2:
а) точка 3 се изменя така:
"3. български граждани - редовни докторанти, и чуждестранни докторанти и специализанти, приети за обучение по междуправителствени спогодби или актове на Министерския съвет, когато в тях е предвидено ползването на студентско общежитие, ако се обучават на места, за които държавата осигурява средства за издръжка на обучението им;"
б) в т. 4 думите "докторанти и специализанти", запетаята след тях и думите "или актове на Министерския съвет" се заличават;
в) създава се т. 5:
"5. чуждестранни студенти, които учат в Република България на основание на актове на Министерския съвет, когато в тях е предвидено ползването на студентско общежитие, за първата година на обучение."
2. Алинея 3 се изменя така:
"(3) Студенти и докторанти, които се обучават срещу заплащане на места по чл. 9, ал. 3, т. 6, буква "б" и при условията на чл. 21, ал. 2, 3 и 5 от ЗВО, чуждестранните учащи се, обучаващи се срещу заплащане, както и презаписалите учащи се могат да бъдат настанявани в студентско общежитие, при условие че са останали свободни места след настаняването на студентите, докторантите и специализантите по чл. 23, ал. 2 от всички висши училища в населеното място и членовете на техните семейства."
3. Създава се ал. 4:
"(4) Студенти в задочна форма на обучение може да бъдат настанявани в студентско общежитие при условията и по реда на ал. 3 за периода на присъствените лекционни курсове, практическите и семинарните упражнения и полагането на изпитите, включени в учебния план."
§ 18. Създава се нова глава четвърта "Управление на студентските общежития и столове" с нови чл. 33 - 41:
"Глава четвърта
УПРАВЛЕНИЕ НА СТУДЕНТСКИТЕ ОБЩЕЖИТИЯ И СТОЛОВЕ
Чл. 33./span>. Функции по управлението на студентските общежития и столове изпълняват ректорът на висшето училище, изпълнителният директор на ССО - ЕАД, студентският съвет, ръководителят на обслужващото звено по чл. 2, управителят на студентския стол, управителят на студентското общежитие и домовият съвет.
Чл. 34./span>. (1) Ректорът на висшето училище:
1. издава заповеди за настаняване в студентските общежития;
2. определя със заповед размерите на месечните наеми, семестриалните депозити и другите плащания за консумативи в студентските общежития, както и базовата стойност за едно хранене в студентските столове, след съгласуване със студентския съвет;
3. налага наказания за нарушаване на условията и реда за ползване на студентските общежития и столове;
4. контролира целевото разходване на средствата от държавната субсидия и всички приходи от студентските общежития и столове;
5. решава окончателно всички въпроси, свързани с класирането в студентско общежитие;
6. организира поддържането във висшето училище на бази данни за настанените лица в студентските общежития и за хранещите се студенти, докторанти и специализанти в студентските столове, както и предоставянето на данните в МОН;
7. утвърждава правила за контрол на целевото изразходване на държавната субсидия в студентските столове, разработени съвместно със студентския съвет;
8. изпълнява и други дейности, свързани с управлението на студентските общежития и столове.
(2) Упражняването на правомощията по ал. 1, т. 1, 3 и 6 може да се възлага със заповед на определено от ректора длъжностно лице.
(3) Председателят на БАН и ръководителите на научните организации, които провеждат обучение в образователна и научна степен "доктор", упражняват правомощията по ал. 1, т. 1 и 3 и уведомяват съответното висше училище или ССО - ЕАД, когато е отпаднало основанието за ползване на студентското общежитие.
Чл. 35./span>. Студентският съвет:
1. съгласува правилниците за условията и реда за настаняване, ползване и за вътрешния ред в студентските общежития и правилата за контрол на целевото изразходване на държавната субсидия в студентските столове, които се управляват от висшето училище;
2. разглежда отчетите на управителите на студентските общежития и при необходимост дава становище по тях до ректора;
3. съгласува предложенията на управителите за определяне броя на отговорниците на етаж;
4. излъчва свои представители в комисиите за класиране за настаняване в студентските общежития;
5. съгласува заповедите на ректора за определяне размерите на месечните наеми, семестриалните депозити и другите плащания за консумативи в студентските общежития и за базовата стойност за едно хранене в студентските столове;
6. излъчва свои представители в комисиите по чл. 44, ал. 1, разглежда доклада от извършените от тях проверки и внася становище в академичния съвет;
7. прави предложения за извършване на ремонти в студентските общежития и столове;
8. излъчва свои представители в комисиите за приемане на извършени ремонтни работи в студентските общежития и столове;
9. участва в консултации за назначаване на управителите на студентските общежития.
Чл. 36./span>. Ръководителят на обслужващо звено по чл. 2:
1. организира отчитането на приходите и разходите общо за обслужващото звено и поотделно за всяко общежитие и стол съгласно приложение № 1 и приложение № 2;
2. отговаря за поддържането на база данни за настанените лица в студентските общежития и за хранещите се студенти, докторанти и специализанти в студентските столове;
3. ежемесечно представя информация на управителя и на председателя на домовия съвет за разходите на всяко общежитие за съответния месец;
4. изготвя тримесечни и годишни отчети за приходите от наеми и други плащания и за направените разходи за консумативи, поддръжка на имуществото и съоръженията и за извършените основни и текущи ремонти общо за обслужващото звено и поотделно за всяко студентско общежитие и стол;
5. в едномесечен срок от края на всеки отчетен период по т. 4 оповестява отчетите чрез поставянето им на общодостъпно място;
6. изпълнява и други дейности, възложени му от ректора на висшето училище.
Чл. 37./span>. Изпълнителният директор на ССО - ЕАД:
1. утвърждава правилник за вътрешния ред в студентските общежития, които се управляват от дружеството, след съгласуване с Националното представителство на студентските съвети;
2. сключва договорите за наем със студентите, докторантите и специализантите въз основа на настанителна заповед, издадена от ректора на висшето училище, от председателя на БАН или от ръководителя на съответната научна организация;
3. прави предложения до ректора на висшето училище, до председателя на БАН или до ръководителя на съответната научна организация за налагане на наказания на студентите, докторантите или специализантите при условията и по реда на наредбата;
4. определя размерите на месечните наеми, семестриалните депозити и другите плащания в студентските общежития, както и базовата стойност за едно хранене в студентските столове след съгласуване с Националното представителство на студентските съвети;
5. организира поддържането на бази данни за настанените лица в студентските общежития и за хранещите се студенти, докторанти и специализанти в студентските столове, както и предоставянето на данните в МОН;
6. организира ежемесечно предоставяне на информация на управителя и на председателя на домовия съвет за разходите на всяко общежитие за съответния месец;
7. утвърждава правила за контрол на целевото изразходване на държавната субсидия в студентските столове, управлявани от дружеството, разработени съвместно с Националното представителство на студентските съвети.
Чл. 38./span>. Общото ръководство и контролът по експлоатацията на студентското общежитие се осъществяват от управителя и от председателя на домовия съвет.
Чл. 39./span>. (1) Управителят на общежитието:
1. отговаря за спазването на правилника за вътрешния ред;
2. съвместно с председателя на домовия съвет изготвя тримесечни и годишни отчети за приходите от наеми и други плащания и за направените разходи за консумативи, поддръжка на имуществото и съоръженията и за извършените основни и текущи ремонти на студентското общежитие съгласно приложение № 1;
3. в едномесечен срок от края на всеки отчетен период по т. 2 оповестява отчетите чрез поставянето им на общодостъпно място в общежитието;
4. поддържа ежедневна база данни на настанените лица в съответното студентско общежитие;
5. прави предложение за размера на наемите, за ремонтни дейности и за закупуване на имущество за общежитието;
6. най-малко веднъж месечно съвместно с председателя на домовия съвет извършва проверки за неправомерно пребиваващи лица в общежитието и предприема мерки за отстраняването им;
7. прави предложения за налагане на наказания при условията и по реда на наредбата;
8. води досие за студентското общежитие, в което се вписват финансови и други материалноотчетни данни - вид и обем на извършени ремонти, направени разходи, дата (период) и др.;
9. отчита дейността си всеки семестър с писмен доклад пред ръководителя на обслужващото звено по чл. 2 и пред студентския съвет; копие от доклада се връчва на ректора на висшето училище;
10. ръководи и организира дейността по охраната на общежитието;
11. ръководи и организира дейността на обслужващия персонал в общежитието;
12. отговаря за състоянието на общежитието, за инсталациите и съоръженията в него и предприема действия за своевременно отстраняване на аварии и повреди;
13. при възникнало основание сезира компетентните органи за предприемане на мерки и за налагане на наказания;
14. изпълнява и други дейности, възложени му от ректора на висшето училище.
(2) Управителят на студентското общежитие се назначава от ректора на висшето училище след консултации със студентския съвет.
(3) Когато в съответното студентско общежитие не е назначен управител, правомощията по ал. 1 се изпълняват от длъжностно лице, определено със заповед на ректора, съответно на изпълнителния директор на ССО - ЕАД.
Чл. 40./span>. (1) Във всяко студентско общежитие се създават домови съвети. В състава на домовия съвет се включват: председател, управителят на общежитието и трима до петима членове.
(2) Председателят и членовете на домовия съвет се избират и се освобождават от настанените в общежитието по график и ред, определени от студентския съвет, и са студенти или докторанти. Председателят и членовете на домовия съвет се избират за срок една година.
(3) Председател и член на домовия съвет може да бъде освободен предсрочно:
1. по негово писмено искане;
2. при прекратяване правото на ползване на студентско общежитие;
3. при системно неизпълнение на задълженията;
4. при фактическа невъзможност да изпълнява задълженията си за повече от 2 месеца.
(4) Новоизбраният председател или член на домовия съвет изпълнява задълженията си до края на срока, за който е избран освободеният.
(5) Ректорът, съответно изпълнителният директор на ССО - ЕАД, сключва договор с председателя на домовия съвет.
(6) Председателят на домовия съвет има право на:
1. възнаграждение в размер една трета от възнаграждението на управителя, което се осигурява в рамките на бюджета на висшето училище, съответно на ССО - ЕАД;
2. заплащане на 30 на сто от размера на месечния наем през цялата година.
(7) Председателят на домовия съвет при възможност се настанява в самостоятелна стая.
(8) Председателят на домовия съвет:
1. съвместно с управителя изготвя тримесечните и годишните отчети по чл. 39, ал. 1, т. 2;
2. дава становища по предложенията за налагане на наказания при условията и по реда на наредбата;
3. съвместно с управителя извършва ежемесечни проверки за спазването на правилника за вътрешния ред и за неправомерно пребиваващи лица в общежитието;
4. свиква и ръководи заседанията на домовия съвет;
5. прави предложения за извършване на ремонти и участва в приемането на извършените ремонтни работи на студентското общежитие;
6. при възникнало основание сезира компетентните органи за предприемане на мерки и за налагане на наказания.
Чл. 41./span>. (1) Във всяко общежитие се определят отговорници на етаж, които подпомагат дейността на управителя по спазването на правилника за вътрешния ред.
(2) Отговорниците на етаж се определят от домовия съвет. Те могат да бъдат и членове на домовия съвет.
(3) Броят на отговорниците на етаж се определя от домовия съвет по предложение на управителя на общежитието съгласувано със студентския съвет, като за всеки етаж може да се определи и повече от един отговорник.
(4) Отговорниците на етаж може да заплащат намален наем през цялата година, но не по-малко от 50 на сто от размера на месечния наем. Размерът на намалението се определя със заповедта на ректора на висшето училище за определяне на месечните наеми, съответно - с решението на изпълнителния директор на ССО - ЕАД.
(5) Отговорниците на етаж участват в извършването на ежемесечните проверки на управителя и председателя на домовия съвет за спазване на правилника за вътрешния ред и за неправомерно пребиваващи в общежитието лица."