Конституция | Правилници |
Кодекси | Правилници по прилагане |
Наредби | Последен брой на ДВ |
Закони |
НАРЕДБА ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ОЦЕНЯВАНЕ ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА СЛУЖИТЕЛИТЕ В ДЪРЖАВНАТА АДМИНИСТРАЦИЯ
Обн. ДВ. бр.49 от 29 Юни 2012г., изм. и доп. ДВ. бр.27 от 15 Март 2013г., изм. и доп. ДВ. бр.93 от 26 Ноември 2019г., изм. и доп. ДВ. бр.97 от 10 Декември 2019г., изм. ДВ. бр.9 от 31 Януари 2020г., изм. и доп. ДВ. бр.105 от 11 Декември 2020г.
Глава първа.
ОБЩИ РАЗПОРЕДБИ
Глава втора.
УСЛОВИЯ И РЕД ЗА ОЦЕНЯВАНЕ
Глава трета.
ВЪЗРАЖЕНИЕ
Глава четвърта.
ПОВИШАВАНЕ В ДЪРЖАВНА СЛУЖБА НА ДЪРЖАВНИТЕ СЛУЖИТЕЛИ
Допълнителни разпоредби
Преходни и Заключителни разпоредби
Преходни и Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 289 ОТ 20 НОЕМВРИ 2019 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НОРМАТИВНИ АКТОВЕ НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ
Преходни и Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 304 ОТ 3 ДЕКЕМВРИ 2019 Г. ЗА ПРИЕМАНЕ НА НАРЕДБА ЗА ПРОВЕЖДАНЕ НА КОНКУРСИТЕ И ПОДБОРА ПРИ МОБИЛНОСТ НА ДЪРЖАВНИ СЛУЖИТЕЛИ И ЗА СЪЗДАВАНЕ НА ПОРТАЛ ЗА РАБОТА В ДЪРЖАВНАТА АДМИНИСТРАЦИЯ
Преходни и Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 304 ОТ 3 ДЕКЕМВРИ 2019 Г. ЗА ПРИЕМАНЕ НА НАРЕДБА ЗА ПРОВЕЖДАНЕ НА КОНКУРСИТЕ И ПОДБОРА ПРИ МОБИЛНОСТ НА ДЪРЖАВНИ СЛУЖИТЕЛИ И ЗА СЪЗДАВАНЕ НА ПОРТАЛ ЗА РАБОТА В ДЪРЖАВНАТА АДМИНИСТРАЦИ
Преходни и Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 13 ОТ 28 ЯНУАРИ 2020 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НОРМАТИВНИ АКТОВЕ НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ
Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 344 ОТ 9 ДЕКЕМВРИ 2020 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НОРМАТИВНИ АКТОВЕ НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ
Компетентност | Определение | Поведение, | Неприемливо поведение |
отговарящо на | |||
изискванията |
Стратегическа | Визия за бъдещо | Познава националните и | Обикновено не обръща |
компетентност | развитие на | организационните | внимание на събития и |
организацията при | приоритети, които имат | процеси, които имат | |
отчитане въздействието | ключово значение за | ключово значение за | |
на външни и вътрешни | бъдещото развитие на | бъдещето на | |
фактори | организацията; | организацията; | |
Синтезира информация от | Не познава тенденциите в | ||
различни източници и | развитието на областта, в | ||
разбира тенденциите в | която работи; | ||
развитието на областите, в | Затруднява се при | ||
които работи; | определянето на | ||
Формулира и прави | стратегически цели и | ||
преглед на стратегическия | планове; | ||
план на | Не търси алтернативни | ||
организацията/звеното; | решения и не отчита | ||
Анализира различни | вероятните рискове; | ||
алтернативни решения и | Няма ясни приоритети и | ||
предвижда тяхното | често допуска | ||
въздействие; | нецелесъобразно | ||
Предвижда, определя и | разпределение на | ||
оценява вероятни рискове | ресурсите. | ||
за постигане на целите, за | |||
изпълнението на които | |||
отговаря; | |||
Определя приоритети и | |||
осигурява оптимално | |||
разпределение на | |||
ресурсите. | |||
Лидерска | Мотивиране и развиване | Подхожда към другите | Понякога се държи грубо и |
компетентност | на служителите за | добронамерено и с | с неуважение към |
постигане на значими | уважение; | служителите или проявява | |
индивидуални и | Разяснява цели и | липса на съпричастност с | |
организационни цели | необходими промени, като | трудностите и проблемите | |
мобилизира и насърчава | им; | ||
служителите за тяхното | Обикновено не разяснява | ||
реализиране; | целите и не информира | ||
Демонстрира доверие към | служителите за предстоящи | ||
своите подчинени, като им | промени; | ||
делегира важни задачи и | Рядко делегира важни | ||
правомощия; | задачи и правомощия или | ||
Отстоява позицията си и | ги делегира на | ||
поема отговорност за | неподходящи изпълнители; | ||
резултатите; | Често променя позицията си | ||
Създава и използва | и избягва да поема | ||
различни възможности за | отговорност за негативните | ||
мотивиране и развитие на | резултати; | ||
служителите; | Пренебрегва | ||
Поощрява служителите за | необходимостта от | ||
техните усилия, като | мотивиране и развитие на | ||
редовно дава обратна | служителите; | ||
връзка за постиженията им. | В много случаи не дава | ||
навременна и адекватна | |||
обратна връзка или се | |||
фокусира главно върху | |||
неуспехите. | |||
Управленска | Планиране, | Определя ясни и | Затруднява се да |
компетентност | организиране, | реалистични цели, | формулира реалистични и |
координиране и контрол | отговорности и задължения | ясни цели и отговорности на | |
на дейността на звеното | на служителите; | служителите; | |
за осигуряване | Осигурява съгласуваност | Плановете на звеното, | |
изпълнението на | между оперативните | което ръководи, често не | |
индивидуалните и | планове на звеното и | съответстват или не са | |
организационните цели | стратегическите цели на | обвързани със | |
организацията; | стратегическите цели на | ||
Приоритизира задачите и | организацията; | ||
ги възлага на подходящи | Не умее да приоритизира | ||
изпълнители; | задачите и често ги | ||
Осигурява добра | възлага на неподходящи | ||
координация между | изпълнители; | ||
изпълнителите, като | Не осигурява добра | ||
редовно търси и дава | координация между | ||
обратна връзка; | изпълнителите; | ||
Управлява изпълнението и | Често допуска нарушения | ||
оценява представянето на | на нормативните | ||
служителите според | изисквания за оценка на | ||
постигнатите резултати и в | изпълнението; | ||
съответствие с | Упражнява слаб контрол | ||
нормативните изисквания; | върху изпълнението на | ||
Системно наблюдава и | задачите; | ||
контролира изпълнението | Рядко успява да намери | ||
на задачите; | ефективно решение и | ||
Използва ефективни | обикновено се нуждае от | ||
начини за разрешаване на | напътствия и помощ, за да | ||
конфликти и проблеми. | се справи с проблемите. | ||
Ориентация към | Постигане на високи | Ясно определя | Често определя |
резултати | резултати в съответствие | отговорностите и поставя | нереалистични срокове и |
с поставените цели и | реалистични срокове; | пренебрегва изискванията | |
изисквания | Организира работата | за качество; | |
според сроковете, | Обикновено не използва | ||
ресурсите и изискванията | наличните ресурси по | ||
за качество; | ефективен начин; | ||
Наблюдава и контролира | В много случаи не е добре | ||
напредъка и изпълнението | информиран за | ||
на задачите, като търси и | изпълнението на задачите | ||
дава обратна информация | и пропуска важни срокове; | ||
на заинтересованите | Не търси и рядко дава | ||
страни; | обратна информация на | ||
Демонстрира решителност | заинтересуваните страни; | ||
и настойчивост за справяне | Лесно се отказва при | ||
с възникнали проблеми и | възникнали проблеми и | ||
трудности; | затруднения; | ||
Предлага инициативи, | Обикновено не търси | ||
търси и прилага ефективни | начини за повишаване | ||
начини за постигане на | продуктивността и | ||
по-високи резултати и | качеството на работата. | ||
качество на работата. | |||
Компетентност за | Убедително представяне | Изразява се ясно в устна и | Обикновено се изразява |
преговори и | на позиции и аргументи | писмена форма; | неясно както в устна, така и |
убеждаване | за постигане на съгласие | Представя добре | в писмена форма; |
между различни страни | структурирани и | Често е твърде | |
аргументирани становища; | обстоятелствен и допуска | ||
Постига приемливи | груби езикови или | ||
резултати за всички страни | граматически грешки; | ||
в преговорите; | Становищата, които | ||
Използва подходящи | представя, не са добре | ||
стилове на комуникация в | структурирани, обосновани | ||
зависимост от нивото и | и лесни за разбиране; | ||
реакциите на аудиторията; | Рядко постига съгласие при | ||
Изслушва другите | водене на преговори; | ||
внимателно и проверява | Не съобразява стила си на | ||
дали правилно ги е | комуникация с нивото и | ||
разбрал; | реакциите на аудиторията; | ||
Уважава мнението на | При участие в дискусии и | ||
другите и демонстрира | водене на преговори често | ||
толерантност към различни | прекъсва другите и не се | ||
гледни точки; | опитва да ги разбере; | ||
Прави убедителни и | Не уважава мнението на | ||
въздействащи | другите или не им дава | ||
презентации. | възможност да го изразят; | ||
Презентира скучно и | |||
неубедително. | |||
Работа в екип | Управление и участие в | Формулира ясни цели и | Обикновено не разяснява |
екипи, които работят в | определя правила за | добре целите на екипа и | |
сътрудничество за | ефективна работа на екипа; | пренебрегва определянето | |
постигане на обща цел | Разпределя задълженията | на общи правила за работа; | |
в съответствие с уменията и | Често пропуска да | ||
знанията на отделните | разпредели задълженията | ||
членове на екипа; | или го прави, без да се | ||
Изгражда продуктивни | съобрази с уменията и | ||
работни взаимоотношения с | знанията на отделните | ||
колегите в организацията и | членове на екипа; | ||
извън нея; | В повечето случаи не | ||
Насърчава изразяването на | успява да изгради добри | ||
различни гледни точки и | работни взаимоотношения с | ||
съобразява работата си с | колегите; | ||
тях; | Често е нетолерантен към | ||
Споделя информация и | различни гледни точки; | ||
знания, които са полезни за | В случай на необходимост | ||
изпълнение на общите | рядко оказва подкрепа на | ||
цели; | другите; | ||
Подпомага развитието на | Не е склонен да споделя | ||
екипа чрез редовен | полезна информация и | ||
преглед на изпълнението и | знания; | ||
обратна връзка; | Рядко дава обратна връзка | ||
Допринася за общата цел и | и не се грижи за развитието | ||
оценява приноса на | на екипа; | ||
членовете на екипа за | Често подценява приноса | ||
постигането й. | на колегите и слабо | ||
допринася за общата цел. | |||
Фокус към клиента | Осъществяване на | Познава интересите и | Няма ясна представа за |
(вътрешен/външен) | дейността в съответствие | очакванията на вътрешните | интересите и очакванията |
с потребностите, | и външните потребители на | на потребителите на | |
интересите и очакванията | услугите (дейностите), | услугите/дейностите, които | |
на клиентите/потребителите | които организацията | организацията | |
на услугите или дейностите | предоставя; | предоставя/осъществява; | |
Насърчава използването на | Задоволява се с | ||
подходи, които допринасят | използване на | ||
за по-пълно и по-качествено | установените начини за | ||
удовлетворяване на | удовлетворяване на | ||
потребностите на клиентите; | потребностите на клиентите; | ||
Организира и участва в | Не полага усилия за | ||
разработването на | въвеждане на правила и | ||
вътрешни правила и | процедури за качествено | ||
процедури за качествено | обслужване на клиентите | ||
обслужване на клиентите; | или усилията му не са | ||
Изисква от своите | ефективни; | ||
подчинени да предоставят | Често допуска и не | ||
услугите своевременно и | санкционира закъснения | ||
компетентно; | или лошо качество на | ||
Поддържа позитивни | предоставяните услуги; | ||
отношения с всички клиенти | Често допуска поводи за | ||
(вътрешни и външни) на | оплаквания и жалби от | ||
администрацията; | страна на клиентите; | ||
Осигурява периодично | Обикновено не се | ||
събиране и анализ на | интересува от | ||
обратна информация за | удовлетвореността на | ||
удовлетвореността на | клиентите. | ||
клиентите, като при | |||
необходимост прави | |||
съответни промени. |
Компетентност | Определение | Поведение, | Неприемливо поведение |
отговарящо на | |||
изискванията |
Управленска | Планиране, | Определя ясни и | Затруднява се да |
компетентност | организиране, | реалистични цели, | формулира реалистични и |
координиране и | отговорности и задължения | ясни цели и отговорности на | |
контрол на | на служителите; | служителите; | |
дейността на | Осигурява съгласуваност | Плановете на звеното, | |
звеното за | между оперативните | което ръководи, често не | |
осигуряване | планове на звеното и | съответстват или не са | |
изпълнението на | стратегическите цели на | обвързани със | |
инвидуалните и | организацията; | стратегическите цели на | |
организационните | Приоритизира задачите и | организацията; | |
цели | ги възлага на подходящи | Не умее да приоритизира | |
изпълнители; | задачите и често ги | ||
Осигурява добра | възлага на неподходящи | ||
координация между | изпълнители; | ||
изпълнителите, като | Не осигурява добра | ||
редовно търси и дава | координация между | ||
обратна връзка; | изпълнителите; | ||
Управлява изпълнението и | Често допуска нарушения | ||
оценява представянето на | на нормативните | ||
служителите според | изисквания за оценка на | ||
постигнатите резултати и в | изпълнението; | ||
съответствие с | Не проявява загриженост | ||
нормативните изисквания; | към развитието на своите | ||
Търси и използва | подчинени; | ||
разнообразни възможности | Упражнява слаб контрол | ||
за мотивиране и развитие на | върху изпълнението на | ||
служителя (лидерско поведение); | задачите; | ||
Системно наблюдава и |
Рядко успява да анализира | ||
контролира изпълнението | проблемите и да намери | ||
на задачите; | ефективно решение и обикновено | ||
Използва ефективни | се нуждае от помощ, за да се | ||
начини за анализ и разрешаване | справи с тях; | ||
на конфликти и проблеми; Поема отговорност за резултатите на звеното (лидерско поведение). |
Избягва да поема отговорност за негативните резултати. | ||
Работа в екип | Управление и | Формулира ясни цели и | Обикновено не разяснява |
участие в екипи, | следи за спазването на | добре целите на звеното и | |
които работят в | установените правила за | пренебрегва спазването на | |
сътрудничество за | ефективна работа на | установените правила за | |
постигане на обща цел | служителите; | работа; | |
Разпределя задълженията | Често пропуска да | ||
в съответствие с уменията и | разпредели задълженията | ||
знанията на отделните | или го прави, без да се | ||
служители; | съобрази с уменията и | ||
Изгражда продуктивни | знанията на отделните | ||
работни взаимоотношения с | членове на екипа; | ||
колегите в организацията и | В повечето случаи не | ||
извън нея; | успява да изгради добри | ||
Насърчава изразяването на | работни взаимоотношения с | ||
различни гледни точки и | колегите; | ||
съобразява работата си с | Често е нетолерантен към | ||
тях; | различни гледни точки; | ||
Споделя информация и | В случай на необходимост | ||
знания, които са полезни за | рядко оказва подкрепа на | ||
изпълнение на общите | другите; | ||
цели; | Не е склонен да споделя | ||
Подпомага развитието на | полезна информация и | ||
екипа чрез редовен | знания; | ||
преглед на изпълнението и | Рядко дава обратна връзка | ||
обратна връзка; | и не се грижи за развитието | ||
Допринася за общата цел и | на екипа; | ||
оценява приноса на | Често подценява приноса | ||
служителите за постигането й. | на колегите си | ||
и слабо допринася за | |||
общата цел. | |||
Комуникативна | Ефективен обмен на | Ясно и убедително | Обикновено се изразява |
компетентност | информация и ясно | разяснява сложни въпроси, | неясно както в устна, така и |
изразяване в устна и | идеи и понятия; | в писмена форма; | |
писмена форма | Представя добре | Подхожда избирателно при | |
структурирани и | предаване на | ||
аргументирани становища; | информацията; | ||
Използва подходящи | Често е твърде | ||
стилове на комуникация в | обстоятелствен и допуска | ||
зависимост от нивото и | груби езикови или | ||
реакциите на аудиторията; | граматически грешки; | ||
Изслушва другите | Становищата, които | ||
внимателно и проверява | представя, не са добре | ||
дали правилно ги е | структурирани, обосновани | ||
разбрал; | и лесни за разбиране; | ||
Уважава мнението на | Не съобразява стила си на | ||
другите и демонстрира | комуникация с нивото и | ||
толерантност към различни | реакциите на служителите; | ||
гледни точки; | При участие в дискусии | ||
Прави убедителни и | често прекъсва другите и | ||
въздействащи | не се опитва да ги разбере; | ||
презентации. | Не уважава мнението на | ||
другите или не им дава | |||
възможност да го изразят; | |||
Презентира скучно и | |||
неубедително. | |||
Ориентация към | Постигане на високи | Ясно определя | Често определя |
резултати | резултати в | отговорностите и поставя | нереалистични срокове и |
съответствие с | реалистични срокове; | пренебрегва изискванията | |
поставените цели и | Организира работата | за качество; | |
изисквания | според сроковете, | Обикновено не използва | |
ресурсите и изискванията | наличните ресурси по | ||
за качество; | ефективен начин; | ||
Наблюдава и контролира | В много случаи не е добре | ||
напредъка и изпълнението | информиран за | ||
на задачите, като търси и | изпълнението на задачите; | ||
дава обратна информация | Не търси и рядко дава | ||
на служителите; | обратна информация на | ||
Проявява решителност и | служителите; | ||
настойчивост за справяне с | Лесно се отказва при | ||
възникнали проблеми и | възникнали проблеми и | ||
трудности; | затруднения; | ||
Предлага инициативи, | Обикновено не търси | ||
търси и прилага ефективни | начини за повишаване на | ||
начини за постигане на | продуктивността и | ||
по-високи резултати и | качеството на работата; | ||
качество на работата; | Трудно се адаптира към | ||
Бързо се ориентира и | настъпили промени. | ||
адаптира работата си към | |||
настъпили промени. | |||
Фокус към клиента | Ефективно | Познава интересите и | Няма ясна представа за |
(вътрешен/външен) | удовлетворяване на | очакванията на вътрешните | интересите и очакванията |
потребностите, | и външните потребители на | на потребителите на | |
интересите и | услугите (дейностите), | услугите, които звеното | |
очакванията на | които звеното предоставя; | предоставя; | |
клиентите/ | Прилага подходи, които | Задоволява се с | |
потребителите на | допринасят за по-пълно и | използване на | |
услугите и | по-качествено | установените начини за | |
дейностите | удовлетворяване на | удовлетворяване на | |
потребностите на клиентите; | потребностите на клиентите; | ||
Изисква от своите | Често допуска и не | ||
подчинени да предоставят | санкционира закъснения | ||
услугите своевременно и | или лошо качество на | ||
компетентно; | предоставените услуги; | ||
Поддържа и изисква от | Не поддържа добри | ||
служителите си позитивни | отношения и не изисква от | ||
отношения с всички клиенти | подчинените си | ||
(вътрешни и външни) на | изграждане на | ||
звеното; | положителни отношения с | ||
Периодично събира и | клиентите; | ||
анализира информация за | Обикновено не се | ||
удовлетвореността на | интересува от | ||
клиентите, като при | удовлетвореността на | ||
необходимост предлага | клиентите. | ||
съответни промени. | |||
Професионална | Професионални | Познава и правилно | Често допуска грешки при |
компетентност | знания и умения, | прилага законодателството | прилагане на |
които са необходими | в областта, в която работи; | законодателството; | |
за успешно | Познава структурата и | Трудно се ориентира в | |
изпълнение на | функциите на | структурата и функциите на | |
длъжността | администрацията, | администрацията; | |
принципите и правилата на | Често нарушава вътрешни | ||
нейната дейност; | правила и процедури; | ||
Правилно прилага | Демонстрира | ||
вътрешните правила и | незадоволително равнище | ||
процедури, имащи | на знания и умения, | ||
отношение към | необходими за ефективно | ||
ръководеното звено; | изпълнение на длъжността. | ||
Други специфични | |||
професионални знания и | |||
умения, определени в | |||
длъжностната | |||
характеристика. |
Компетентност | Определение | Поведение, | Неприемливо поведение |
отговарящо на | |||
изискванията |
Аналитична | Събиране, обработване и | Идентифицира и | Затруднява се при |
компетентност | анализ на информация и | задълбочено разглежда | идентифициране на |
предлагане на | проблемите, като се | проблемите и на причините, | |
ефективни решения | ориентира в тяхната | които ги пораждат; | |
структура и причините, | Обикновено не търси | ||
които ги пораждат; | различни източници на | ||
Събира, обобщава и | информация; | ||
анализира информация от | Допуска използване на | ||
разнообразни източници; | непроверена информация и | ||
Работи точно с различна по | недостоверни данни; | ||
вид информация; | Често представя | ||
Идентифицира случаи на | неаргументирани | ||
противоречие, | становища и не отчита | ||
непоследователност или | други гледни точки; | ||
непълнота на | Затруднява се в оценката | ||
информацията; | на силните и слабите страни | ||
Аргументира убедително | на възможни решения; | ||
позицията си, като отчита | Често предлага | ||
различни гледни точки; | неефективни решения. | ||
Преценява силните и | |||
слабите страни на | |||
възможни варианти за | |||
решение; | |||
Предлага ефективни | |||
решения. | |||
Ориентация към | Постигане на високи | Планира и изпълнява | Невинаги планира и |
резултати | резултати в съответствие | текущата си работа по | координира работата си по |
с поставените цели и | начин, осигуряващ | начин, който води до висок | |
изисквания | възможно най-добър краен | краен резултат; | |
резултат; | Затруднява се, когато | ||
Справя се добре, дори | трябва да работи по | ||
когато работи по няколко | няколко задачи | ||
задачи едновременно; | едновременно; | ||
Обикновено си поставя | Често пропуска важни | ||
реалистични срокове и | срокове и пренебрегва | ||
спазва изискванията за | изискванията за качество; | ||
качество; | Трудно се справя | ||
Изпълнява поставените | самостоятелно с | ||
задачи, без да се нуждае | поставените задачи и често | ||
от напътствия и помощ; | се оправдава с другите или | ||
Демонстрира настойчивост | с обстоятелствата; | ||
при справяне с възникнали | Лесно се отказва при | ||
проблемни ситуации; | възникнали проблеми и | ||
Поема лична отговорност за | затруднения; | ||
постигане на желаните | Обикновено не търси | ||
резултати; | начини за повишаване на | ||
Предлага ефективни | продуктивността и | ||
начини за повишаване на | качеството на работата. | ||
продуктивността и | |||
качеството на работата. | |||
Работа в екип | Участие в екипи, които | Изпълнява индивидуалните | Обикновено се фокусира |
работят в сътрудничество | си цели по начин, който | върху изпълнението на | |
за постигане на обща цел | подпомага изпълнението на | собствените си цели, без да | |
общите цели; | се интересува от | ||
Споделя информация, | изпълнението на целите на | ||
знания и опит с колегите си, | екипа; | ||
полезни за постигане на | Често не е склонен да | ||
целите; | споделя информация, | ||
Цени опита на другите и | знания и опит с колегите; | ||
съобразява работата си тях; | Не използва и подценява | ||
Подкрепя и помага на | опита на другите; | ||
колегите си-в случай на | Рядко подкрепя и помага на | ||
необходимост; | колегите си; | ||
Информира членовете на | Не дава обратна връзка за | ||
екипа за своята работа и е | своята работа и слабо се | ||
добре запознат с работата | интересува от работата на | ||
им за постигане на общите | другите членове на екипа; | ||
цели; | Често предизвиква | ||
Не предизвиква | конфликти или не | ||
конфликтни ситуации и | съдейства за справяне с | ||
съдейства за справяне с | възникнали конфликти. | ||
конфликти в екипа. | |||
Комуникативна | Ефективен обмен на | Изразява се ясно и кратко в | Обикновено се изразява |
компетентност | информация и ясно | устна и писмена форма; | неясно както в устна, така и |
изразяване в устна и | Представя добре | в писмена форма; | |
писмена форма | структурирани и | Становищата, които | |
аргументирани становища, | представя, са лошо | ||
без да допуска езикови | структурирани и трудни за | ||
или граматически грешки; | разбиране, като често | ||
Изслушва другите | допуска езикови или | ||
внимателно и проверява | граматически грешки; | ||
дали правилно ги е | Обикновено не се уверява, | ||
разбрал; | че е разбрал другите | ||
При участие в дискусии | правилно или че другите са | ||
проявява толерантност и | го разбрали правилно; | ||
конструктивност; | При участие в дискусии | ||
Прави убедителни и | рядко проявява | ||
въздействащи | толерантност и | ||
презентации, като се | конструктивност; | ||
съобразява с нивото и | Презентира неубедително, | ||
интересите на аудиторията; | като често не се съобразява | ||
Правилно интерпретира | с нивото и интересите на | ||
изказ- | аудиторията; | ||
ванията на другите или | Субективно интерпретира | ||
съдържанието на | изказванията на другите | ||
документите, с които | или съдържанието на | ||
работи. | документите, с които | ||
работи. | |||
Фокус към клиента | Ефективно | Познава интересите и | Няма ясна представа за |
(вътрешен/външен) | удовлетворяване на | очакванията на вътрешните | интересите и очакванията |
потребностите, | и външните потребители на | на потребителите на | |
интересите и очакванията | услугите (дейностите), | услугите, които звеното | |
на клиентите/потребителите | които звеното предоставя; | предоставя; | |
на услугите и дейностите | Предоставя услугите | Често предоставя услугите | |
своевременно и | със закъснение или с | ||
компетентно; | незадоволително качество; | ||
Поддържа позитивни | Не зачита правата и | ||
отношения с всички клиенти | интересите на клиентите и | ||
(вътрешни и външни) на | допуска грубо отношение | ||
звеното, като зачита | към тях; | ||
правата и уважава | Не се интересува от | ||
интересите им; | удовлетвореността на | ||
Анализира информация за | клиентите. | ||
удовлетвореността на | |||
клиентите и дава конкретни | |||
предложения за | |||
подобряване качеството на | |||
обслужване. | |||
Професионална | Професионални знания и | Познава и правилно | Често допуска грешки при |
компетентност | умения, които са | прилага законодателството | прилагане на |
необходими за успешно | в областта, в която работи; | законодателството; | |
изпълнение на длъжността | Познава структурата и | Трудно се ориентира в | |
функциите на | структурата и функциите на | ||
администрацията, | администрацията; | ||
принципите и правилата на | Често нарушава вътрешни | ||
нейната дейност; | правила и процедури; | ||
Правилно прилага | Демонстрира | ||
вътрешните правила и | незадоволително равнище | ||
процедури, свързани с | на знания и умения, | ||
дейността му; | необходими за ефективно | ||
Други специфични | изпълнение на длъжността. | ||
професионални знания и | |||
умения, определени в | |||
длъжностната | |||
характеристика. |
Компетентност | Определение | Поведение, | Неприемливо поведение |
отговарящо на | |||
изискванията |
Ориентация към | Постигане на високи | Планира и изпълнява | Невинаги планира и |
резултати | резултати в съответствие | текущата си работа по | координира работата си по |
с поставените цели и | начин, осигуряващ | начин, който води до висок | |
изисквания | възможно най-добър краен | краен резултат; | |
резултат; | Затруднява се, когато | ||
Справя се добре, дори | трябва да работи по | ||
когато работи по няколко | няколко задачи | ||
задачи едновременно; | едновременно; | ||
Спазва определените | Често пропуска важни | ||
срокове и изисквания за | срокове и пренебрегва | ||
качество; | изискванията за качество; | ||
Изпълнява поставените | Трудно се справя | ||
задачи, без да се нуждае | самостоятелно с | ||
от напътствия и помощ; | поставените задачи и често | ||
Демонстрира настойчивост | се оправдава с другите или | ||
при справяне с възникнали | с обстоятелствата; | ||
проблемни ситуации; | Лесно се отказва при | ||
Поема лична отговорност за | възникнали проблеми и | ||
постигане на желаните | затруднения. | ||
резултати. | |||
Комуникативна | Ефективен обмен на | Изразява се ясно и кратко в | Обикновено се изразява |
компетентност | информация и ясно | устна и писмена форма; | неясно както в устна, така и |
изразяване в устна и | Изготвя документи, без да | в писмена форма; | |
писмена форма | допуска езикови или | В документите, които | |
граматически грешки; | изготвя, често има езикови | ||
Изслушва другите | или граматически грешки; | ||
внимателно и проверява | Обикновено не се уверява, | ||
дали правилно ги е | че е разбрал другите | ||
разбрал; | правилно или че другите са | ||
Правилно интерпретира | го разбрали правилно; | ||
изказванията на другите | Субективно интерпретира | ||
или съдържанието на | изказванията на другите | ||
документите, с които | или съдържанието на | ||
работи. | документите, с които | ||
работи. | |||
Работа в екип | Участие в екипи, които | Изпълнява индивидуалните | Обикновено се фокусира |
работят в сътрудничество | си цели по начин, който | върху изпълнението на | |
за постигане на обща цел | подпомага изпълнението на | собствените си цели, без да | |
общите цели; | се интересува от | ||
Споделя информация, | изпълнението на целите на | ||
знания и опит с колегите си, | екипа; | ||
полезни за постигане на | Често не е склонен да | ||
целите; | споделя информация, | ||
Цени опита на другите и | знания и опит с колегите; | ||
съобразява работата си с | Не използва и подценява | ||
тях; | опита на другите; | ||
Информира членовете на | Не дава обратна връзка за | ||
екипа за своята работа и е | своята работа и слабо се | ||
добре запознат с работата | интересува от работата на | ||
им за постигане на общите | другите членове на екипа; | ||
цели; | Често предизвиква | ||
Не предизвиква | конфликти или не | ||
конфликтни ситуации и | съдейства за справяне с | ||
съдейства за справяне с | възникнали конфликти. | ||
конфликти в екипа. | |||
Фокус към клиента | Ефективно | Познава интересите и | Няма ясна представа за |
(вътрешен/външен) | удовлетворяване на | очакванията на вътрешните | интересите и очакванията |
потребностите, | и външните потребители на | на потребителите на | |
интересите и очакванията | услугите (дейностите), | услугите, които звеното | |
на | които звеното предоставя; | предоставя; | |
клиентите/потребителите | Предоставя услугите | Често предоставя услугите | |
на услугите и дейностите | своевременно и | със закъснение или с | |
компетентно; | незадоволително качество; | ||
Поддържа позитивни | Не зачита правата и | ||
отношения с всички клиенти | интересите на клиентите и | ||
(вътрешни и външни) на | допуска грубо отношение | ||
звеното, като зачита | към тях; | ||
правата и уважава | Не се интересува от | ||
интересите им; | удовлетвореността на | ||
Събира информация за | клиентите. | ||
удовлетвореността на | |||
клиентите и дава конкретни | |||
предложения за | |||
подобряване качеството на | |||
обслужване. | |||
Професионална | Професионални знания и | Познава структурата на | Трудно се ориентира в |
компетентност | умения, които са | администрацията и | структурата на |
необходими за успешно | функциите на звеното, в | администрацията и | |
изпълнение на | което работи; | функциите на звеното, в | |
длъжността | Познава и прилага | което работи; | |
вътрешните правила и | Не познава или често | ||
процедури, свързани с | нарушава вътрешните | ||
дейността му; | правила и процедури; | ||
Други специфични | Демонстрира | ||
професионални знания и | незадоволително равнище | ||
умения, определени в | на знания и умения, | ||
длъжностната | необходими за ефективно | ||
характеристика. | изпълнение на длъжността. |
Рамка на дигитална компетентност | |||
Наименование |
Определение |
Поведение, отговарящо на изискванията |
Неприемливо поведение |
Дигитална компетентност |
Знания и умения за обработване на информация, създаване на съдържание, дигитална комуникация, информационна сигурност и решаване на проблеми, които са необходими за успешно изпълнение на длъжността |
Създава цифрово съдържание (текст, таблици, изображения) в поне един формат чрез дигитални инструменти и редактира съдържание, създадено от други. Запазва, съхранява, повторно използва файлове и съдържание, като ги споделя с помощта на съответните инструменти. Търси информация онлайн чрез търсачки, познава и прилага правилата в тази област. Прилага и променя функции и настройки на софтуер и приложения, които ползва. Осъществява дигитална комуникация чрез използване на функции и инструменти в съответствие с приложимите правила. Демонстрира знания и умения за решаване на рутинни дигитални проблеми съобразно длъжността си. Информира и търси подкрепа за решаване на по-сложни дигитални проблеми съобразно длъжността си. Познава и прилага правилата за информационна сигурност съобразно длъжността си. |
Често се затруднява при създаването на цифрово съдържание (текст, таблици, изображения) в поне един формат чрез дигитални инструменти и при редактирането на съдържание, създадено от други. Трудно се справя със запазване, съхраняване, повторно ползване на файлове и съдържание и споделянето им с помощта на съответните инструменти. Затруднява се при търсенето на информация онлайн чрез търсачки, не познава и не прилага правилата в тази област. Често има затруднения при прилагането и промяната на функции и настройки на софтуер и приложения, които ползва. Трудно използва функции и инструменти при осъществяване на дигитална комуникация и често не спазва основни правила в нея. Често демонстрира незнание при решаване на рутинни дигитални проблеми. Не информира своевременно и не търси подкрепа за решаване на по-сложни дигитални проблеми. Често не спазва основни правила за информационна сигурност. |
ФОРМУЛЯР |
за оценка на изпълнението на длъжността от висшите държавни служители, служители, заемащи ръководни длъжности и експертни длъжности с аналитични и/или контролни функции |
(име, презиме, фамилия) |
Длъжност: | Дирекция/ |
главна дирекция: | |
Отдел: | Сектор: |
Период за оценяване от: | до: |
Годишна оценка на изпълнението на длъжността от последното оценяване: |
1. ИНДИВИДУАЛЕН РАБОТЕН ПЛАН |
Описание на целите | Период за изпълнение | Изисквания/критерии за изпълнението |
Съгласуването на индивидуалния работен план се извършва при стриктно спазване на чл. 9 от наредбата! |
Дата: ......................... г. | |
Подпис на | Подпис на |
оценяващия | оценявания: ............ |
ръководител: ............... |
2. МЕЖДИННА СРЕЩА - дата: ................ г. |
Коментари на оценяващия ръководител и/или на оценявания (ако има коментар): |
Подпис на | Подпис на |
оценяващия | оценявания: ............ |
ръководител: ............... |
3. ГОДИШНА ОЦЕНКА НА ИЗПЪЛНЕНИЕТО |
Годишна оценка на изпълнението, определена от оценяващия ръководител (изписва се с думи): |
Годишната оценка на изпълнението се определя при стриктно спазване на чл. 16 от наредбата! |
Мотиви на оценяващия ръководител за определената годишна оценка на изпълнението: |
Полето се попълва задължително! |
Бъдещ потенциал за развитие на служителя (попълва се от оценяващия ръководител): |
Коментар на оценявания: |
Полето се попълва задължително, ако оценяваният желае да подаде възражение! |
Дата: ......................... г. | |
Подпис на | Подпис на |
оценяващия | оценявания: ............ |
ръководител: ............... |
Коментар на контролиращия ръководител: |
Окончателна годишна оценка на контролиращия ръководител за изпълнението на длъжността от служителя за периода (изписва се с думи): |
Полето се попълва задължително, ако контролиращият ръководител е променил годишната оценка! |
Дата: ............................... |
ФОРМУЛЯР |
за оценка на изпълнението на длъжността от служители, заемащи експертни длъжности със спомагателни функции и технически длъжности |
(име, презиме, фамилия) |
Длъжност: | Дирекция/ |
главна дирекция: | |
Отдел: | Сектор: |
Период за оценяване от: | до: |
Годишна оценка на изпълнението на длъжността от последното оценяване: |
1. ОБОБЩЕНИЕ НА ПРЕКИТЕ ЗАДЪЛЖЕНИЯ И/ИЛИ КОНКРЕТНИ ЗАДАЧИ |
Обобщението на преките задължения и/или поставянето на конкретни задачи се извършва при стриктно спазване на чл. 11 от наредбата! |
Дата: ......................... | |
Подпис на | Подпис на |
оценяващия | оценявания: ............ |
ръководител: ............... |
2. МЕЖДИННА СРЕЩА - дата: ...................... г. |
Коментари на оценяващия ръководител и/или на оценявания (ако има коментар): |
Подпис на | Подпис на |
оценяващия | оценявания: ............ |
ръководител: ............... |
3. ГОДИШНА ОЦЕНКА НА ИЗПЪЛНЕНИЕТО |
Годишна оценка на изпълнението, определена от оценяващия ръководител (изписва се с думи): |
Годишната оценка на изпълнението се определя при стриктно спазване на чл. 17 от наредбата! |
Мотиви на оценяващия ръководител за определената годишна оценка на изпълнението: |
Полето се попълва задължително! |
Бъдещ потенциал за развитие на служителя (попълва се от оценяващия ръководител): |
Коментар на оценявания: |
Полето се попълва задължително, ако оценяваният желае да подаде възражение! |
Дата: ......................... | |
Подпис на | Подпис на |
оценяващия | оценявания: ............ |
ръководител: ............... |
Коментар на контролиращия ръководител: |
Окончателна годишна оценка на контролиращия ръководител за изпълнението на длъжността от служителя за периода (изписва се с думи): |
Полето се попълва задължително, ако контролиращият ръководител е променил годишната оценка! |
Дата: ............................... |