навсякъде
новини
форуми
общи

законодателство съд
международни прокуруратура
институции следствие
криминални избори
регионални

съд международни
прокуратура институции
криминални  
 
справочник
блогове
нормативни актове
закони кодекси правилници
конституция наредби ДВ
 
организации и лица
 
институции
 
образци и бланки
образци бланки
услуги
страници
семинари обучения гфо
работа
хумор
търси предлага
 

Европа

rss

Пътник + права = приятно пътуване с автобус в ЕС

Източник: Виолина Анастасова, Pravatami.bg 2015-02-06 0 - A +

Пътник + права = приятно пътуване с автобус в ЕС Снимка: Pravatami.bg

„Стягам багажа и дим да ме няма…” или време е за отпуска! Ще попътувам малко, ще видя места, неизвестни и непосещавани, може би няколко европейки столици… Но съм млад човек без стабилни и високи доходи, затова вече веднъж пътувах с влак, а сега ще пътувам с автобус. По-бавно е, но за сметка на това е по-евтино. Какво задължително трябва да знам, за да може пътуването да е също толкова приятна част от отпуската?

С оглед на улесняване транспортните услуги и защита правата на потребителите, в случая на пътниците, има приети редица актове на европейското законодателство. Те се прилагат ако разстоянието, на което пътувам, е повече от 250 км и началната или крайната точка попадат в границите на Европейския съюз.

1.При пътен инцидент:

  • В случай на пътен инцидент, който причини смърт, наследниците ми имат право на обезщетение, което покрива и разходите за погребение; Размерът на обезщетението не може да бъде по-малък от 220 000 евро на починал пътник.
  • В случай на пътен инцидент, който причини телесна повреда или загуба на багаж, също имам право на обезщетение. Размерът на обезщетението не може да бъде по-малък от 1 200 евро на единица багаж.
  • В случай на произшествие превозвачът трябва да ми осигури пропорционална на нуждите помощ – например настаняване в хотел (но за не повече от две нощувки, с максимална цена до 80 евро), храна, дрехи, транспорт и, разбира се, предоставяне на първа помощ.

2. В случай на дублирано място или закъснение:

Ако се окаже, че мястото, което имам в автобуса, е дублирано, т.е. имам същия номер място като някой друг, или се очаква автобусът да потегли с повече от 120 минути закъснение, то автобусният превозвач трябва да предложи следните опции:

  • Да ми се възстанови стойността набилета и да се върна до началната точка на отпътуване безплатно, когато вече е осъществена част от пътуването, но автобусът има проблеми с отпътуването от междинна точка;
  • Да продължа пътуването до крайната цел при първа възможност без допълнително заплащане.

Ако закъснението е повече от 90 минути, автобусната компания или техния представител трябва да ми предложи безплатно:

  • Закуски, храна и напитки;
  • Хотелска стая или друг вид настаняване плюс транспорта до там. Тук важи правилото за не повече от две нощувки с максимална стойност до 80 евро.

Ако превозвачът не предложи тези опции, имам право на обезщетение в размер на  цялата стойност на билета плюс половината от нея. Обезщетението трябва да бъде изплатено в рамките на месец след подаване на искането.

3. В случай на повреда на автобуса:

  • Превозвачът трябва да ми осигури продължаване на пътуването с друго превозно средство; или
  • Придвижване с транспортни средства, осигурени от превозвача, до най-близкото възможно място (например автогара), откъдето мога да продължа пътуването си.

В подобни екстремни ситуации е изключително важно да получавам информация, за да мога да взема най-правилното и акуратно решение за себе си. Затова превозвачът е задължен да ми предостави информация до 30 минути, след като самият той е бил уведомен за създалата се ситуация. Информацията трябва да бъде изчерпателна – например причините за закъснението или отмяната, очакваното време за отпътуване и възможните алтернативни способи за осъществяване на пътуването.

Важно!  В случай че съм лице с намалена подвижност или с друг тип увреждане, превозвача не може да откаже да ми продаде билет на това основание.

Как да защитя правата си, ако са били нарушени?

В срок от 3 месеца от датата на извършване на транспортната услуга, респективно датата, на която е трябвало да бъде извършена, имам право да подам жалба до превозвача. В едномесечен срок превозвача отговаря на пътника дали неговата жалба е основателна, отхвърлена или все още се разглежда. Все пак превозвачът трябва да даде отговор максимално до 3 месеца. Имам възможност да се обърна и към съответния национален орган, който е длъжен да защитава правата ми при пътуване с автобус. За България това е Комисията за защита на потребителите.

за 52%  против 48%  1256 гласували


rss
Посети форума