Източник: Mediapool.bg 31.07.2015 0
На извънреден председателски съвет в петък, последния ден от настоящата парламентарна сесия, всички партии без Реформаторския блок решиха дружно да отсвирят гласуването на проекта на Закон за борба с корупцията по върховете на властта. След забавяне заради липса на кворум, процедурни хватки и явно нежелание на мнозинството от представените в парламента партии, гласуването на ключовия законопроект бе отложено за след парламентарната ваканция.
В пленарната зала в 9 часа сутринта нямаше кворум, което направи невъзможно откриването на дебатите по проекта, очакван от европейските партньори на България. Междувременно ДПС се обяви открито против приемането на новото законодателство, което се приема като основна част от съдебната реформа.
По предложение на депутата от Реформаторския блок Настимир Ананиев бе прието удължаване на дебатите по закона до 14.00 часа. Гласуването на предложението на Ананиев показа, че в залата са 122 депутати, което означаваше, че кворум към 11.30 часа в залата вече има.
От БСП обаче оспориха вота с аргумент, че така се нарушава правилникът на Народното събрание. В петък след 11.00 часа се провежда парламентарен контрол. Тогава Цецка Цачева свика извънреден председателски съвет, на който всички партии без Реформаторския блок, включително ГЕРБ, са се обявили за отлагане на гласуването на законопроекта.
Реакцията на реформаторския блок
Това накара Парламентарната група на Реформаторския блок да се събере на спешно заседание заради шиканирането на ключовия закон. След това стана ясно, че Реформаторите искат спешно свикване на Съвета за развитие към Министерския съвет, в който освен министрите влизат и представители на парламентарните групи на ГЕРБ, РБ, Патриотичния фронт и АБВ.
Искането на РБ е Съветът за развитие да начертае "пътна карта" и времевите срокове, в които ще бъдат направени следващите стъпки в реформите. Това се отнася както за борбата с корупцията и проваления днес закон, така и за здравната (по-конкретно става дума за Закона за лечебните заведения, който така и не стигна до второ четене преди парламентарната ваканция) и съдебната реформа (освен конституционната реформа става дума и за промените в Закона за съдебната власт).
Цветанов: Не е саботиране
Не трябва да разглеждаме прекратяването на дебата по антикорупционния законопроект като саботиране, заяви в кулоарите на парламента председателят на парламентарната група на ГЕРБ Цветан Цветанов. Той подчерта, че политически ПГ на ГЕРБ стои зад този законопроект.
"В детайлите има неща, които са доста притеснителни. Точно в тази насока ще се надяваме между първо и второ четене, когато бъде приет, да бъдат изчистени всички притеснения, които има във всички парламентарно представени групи, НПО и граждани”, уточни Цветанов и допълни, че в чисто политически план законът е един от основните приоритети и не трябва разглеждането и прекратяването на дебата по него, да се приема за саботиране.
По думите му на председателския съвет е било заявено от всички групи, че искането на Нестимир Ананиев от Реформаторския блок, е недопустимо според правилника на 43-ия парламент.
"Самият факт е, че сме започнали в процедурата на парламентарен контрол раздаване на писмени въпроси, стигнахме до извода, че ако продължим с обсъждане, ще влезем в хипотеза на нарушаването му. Смятам, че като парламентарни групи, приели тези правила и този правилник, трябва да се съобразяваме с него”, каза Цветанов.
Несъстоялият се дебат
В разгара на процедурните игри лидерът на ДПС Лютви Местан се обяви против приемането на новия закон. Основният аргумент на партията е, че няма как новото антикорупционно звено да бъде независимо, след като съставът му се предлага от Министерския съвет. ДПС е една от основните спирачки за приемането на съдебната реформа.
"Днес страната ни се управлява от добрите, от един добър, най-добър, единствено възможен Министерски съвет, в който има добри, най-добри, единствено възможни министри и за това, те могат да избират независими органи, само че в политиката освен днес има и утре. Може би ще дойде време, когато ще дойдат не дотам добри министри, каквито има сега“, коментира иронично Местан.
Той обясни, че антикорупционното звено, което се избира от Министерсия съвет и контролира пак от него, му прилича на песента, в която вълкът пее: "Когато бях овчарче и овците пасях“. Местан допълни, че основният проблем на борбата с корупцията е, че сегашните институции не спазват законите и няма ефективен контрол. Според него няма нужда да се създават нови институции.
Методи Андреев (ГЕРБ) го репликира, че би потърсил у Местан държавническо начало, но няма как да намери такова начало, защото ДПС е превърнала политиката в корпоративна дейност.
По-рано през деня вицпремиерът Меглена Кунева, която е основен двигател зад създаването на новото законодателство, обяви, че противниците на антикорупционното звено са и против съдебната реформата.
"Няма съдебна реформа без добро антикорупционно законодателство... Днешното гласуване се наблюдава и в България, и от европейските ни партньори", припомни Кунева пред БНТ.
Вицепремиерът прогнозира, че ако няма напредък по закона и днес има пречки на първото гласуване, България я очаква лош мониторингов доклад след посещението на Европейската комисия през септември. Тя изрази надеждите си, че поне партиите, които подкрепят правителството, ще подкрепят закона. Кунева напомни, че не е имало особени разногласия при обсъждането на проекта в парламентарните комисии.
"Вероятно хората, които са против съдебната реформа, ще са против и антикорупционния закон", каза тя.
Антикорупционният закон ни е необходим, не защото го искат от Брюксел и не защото ни е необходим политически актив. Този закон ни е необходим, защото корупцията е тежък проблем, който тормози българското общество, заяви по-късно в пленарната зала Кунева.
Тя подчерта, че е наясно, че борбата с корупцията не се изчерпва с един закон. Според нея законът не е съвършен, но е достатъчно добър. "Нямаме време за отлагане в търсене на съвършените решения. Имаме нужда от правилни решения и законопроектът, който предлагаме е едно от тях", каза вицепремиерът.
Какво представлява антикорупционното бюро?
По план Бюрото за борба с корупцията по високите етажи на властта трябва да започне работа от началото на 2016 година. Общо 10 000 политици, високопоставени държавни служители и магистрати ще попаднат под ударите на новото специално законодателство. Бюрото ще може да използва като повод за започване на проверките анонимни сигнали и медийни публикации.
При установено разминаване между приходите и притежаването имущество от над 10 000 лева срещу високопоставените хора ще започва официално разследване. Ако има доказателства за извършено престъпление, случаят ще се предава и на прокуратурата.
Бюрото трябва да обединява част от функциите на Сметната палата, Комисията за разкриване на конфликта на интереси и БОРКОР. В закона изрично е посочено задължението за деклариране на имуществото и доходите и на лицата, с което политикът е във фактическо съпружеско съжителство.
Проектозаконът дава дефиниция и на понятието "корупционно поведение". Това е "поведение, при което в резултат на заеманата висша публична длъжност лицето получава облаги от материален или нематериален характер, водещи до незаконно увеличаване на неговото или на свързани с него лица имуществено състояние, или изпълнява възложените му правомощия или задължения по служба при условията на конфликт на интереси".
Законът въвежда и строги ограничения за лицата, заемащи висши публична длъжности. Те няма да имат право в продължение на една година от освобождаването си да сключват трудови или други договори за изпълнение на ръководни или контролни функции с търговските дружества, както и да участват в обществени поръчки.
Ако разпоредбите бъдат нарушени, санкции ще има за служителя, който ги е нарушил, но и за търговското дружество, което го е наело.
Кръгът от лицата, които ще бъдат обект на проверка също се разширява. Сред новите категории, които ще са обект на проверки, са общинските съветници, главните архитекти на общините, ректорите на държавни висши училища, управителите и изпълнителните директори на болници, ръководителите на управляващите органи и междинните звена по програми, финансирани със средства от ЕС, служителите в централната и териториалната администрация, на които са делегирани функции по вземане на решения във връзка с процедурите по възлагане на обществени поръчки.
Националното бюро ще се ръководи от директор, който се подпомага от заместник-директор. Те ще се назначават и освобождават от президента по предложение на Министерския съвет.
Директор и заместник-директор на Националното бюро могат да бъдат български граждани, с най-малко 10 години професионален опит, поне пет от които на ръководна длъжност. Те задължително ще преминават през проверка за почтеност, а парламентарната комисия за борба с корупцията ще има правомощия да проверява ръководството на бюрото.
Ръководството на Националното бюро ще трябва да отчита дейността си на всеки три месеца в интернет, както и да представя годишен доклад в Народното събрание. Директорът и неговият заместник ще имат право да искат от съда дори разкриване на банковата тайна за проверявано лице. Инспекторите, които ще извършват оперативната дейност по проверките на висшите чиновници, също ще преминават през тест за почтеност. Дейността на бюрото ще се проверява всяка година от независим външен одитор.