начало
Народните представители натрупали почти 3000 неизвинени отсъствия Народните представители натрупали почти 3000 неизвинени отсъствия

Прекратяване на договор с мобилен оператор

Казуси по търговско право. Търговска регистрация
Правила на форума
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.


Re: Прекратяване на договор с мобилен оператор

Мнениеот inspectora » 17 Мар 2010, 09:01

Няма място за обиди тук - аз не се обиждам /надявам се и ти/ ;)
Сега по същество:
nikodim77 написа:Не ми се вярва и вашият договор с някой от операторите (вярвам имате средство за комуникация) да е по-различен от тези на останалите потребители?

Дали не е по-различен ;) /въпрос на сядане и договаряне - а не да се "подписват формулярите" ;) /
nikodim77 написа:Метафората с телефона и 100-те лева... Еми да, оператора се извърта и аз за това роптая. Кратко и ясно! :!:

Метафората не си я разбрал друже - я кажи кой се извърта? Операторът, който казва - "абе това ти сам си го подписал бе, сега какво искаш", или ти, който казваш - "абе аз тва съм го подписал, ама не гледах какво подписвам и искам ако може сега да се откажа да си изпълнявам поетите задължения, че реших друго ... нищо, че ти операторе си си направил сметките, че аз ще си изпълнявам договора - съгласно записаното в него" ;)
nikodim77 написа:За кое съм дал съгласие?!? За да бъда цакан? Не! Дал съм го за коректност и равнопоставеност при договарянето!

Равноправност при договарянето - да! Нима не си имал равноправност преди да подпишеш /после вече "важи" каквото си подписал/? Или сега ще кажеш, че операторът е казал, че не си сменя условията на договора и ако искаш подписвай /и на мен тъй ми каза първоначално ;) - обаче се оказва, че всичко може да бъде договорено ;) / и това не било равнопоставеност ... Ами ако това не е равнопоставеност според теб /щото с такова впечатление оставам за нагласите на повечето тук/, тогава няма какво повече да говорим по темата ... Нямам намерение да споря с хора, които си мислят, че "нямали равнопоставеност при договарянето". Равнопоставеност няма само като трябва да си платиш данъка ;) - при всичко останало има ...
Искаш мобилна комуникационна услуга - ОК. Някой предлага такава - ОК. Гледаш дали те устройва като цена, условия и т.н. и си преценяш дали да подписваш. Ама на никой от операторите условията не те устройвали - еми няма сделка ... толкова е просто ... Ама как няма сделка - ти пък си искаш мобилна услуга, ама ако може да е без пари ... ако ще си говорим за такива неща, значи съм прав, че в 5-ти клас спирате да ходите на училище - то долу-горе децата /които не са спрели в 5-ти клас разбира се/ след тази възраст започват да осъзнават, че не могат да имат всичко, което поискат при условия, които на тях им харесват ... ;)
inspectora
Активен потребител
 
Мнения: 2794
Регистриран на: 11 Мар 2003, 14:47

Re: Прекратяване на договор с мобилен оператор

Мнениеот jjf » 17 Мар 2010, 11:59

inspectora написа:
nikodim77 написа:Не ми се вярва и вашият договор с някой от операторите (вярвам имате средство за комуникация) да е по-различен от тези на останалите потребители?

Дали не е по-различен ;) /въпрос на сядане и договаряне - а не да се "подписват формулярите" ;) /


Равноправност при договарянето - да! Нима не си имал равноправност преди да подпишеш /после вече "важи" каквото си подписал/? Или сега ще кажеш, че операторът е казал, че не си сменя условията на договора и ако искаш подписвай /и на мен тъй ми каза първоначално ;) - обаче се оказва, че всичко може да бъде договорено ;) / и това не било равнопоставеност ...


1.Хм, Инспекторе много ми е интересно как сте договорили нещо различно от това, което е записано в договора. Ако сте договаряли от името на ЮЛ може би е възможно да се поставят индивидуални условия. Обаче изобщо не си го представям ФЛ да отиде при оператора и да започне да договаря? Ако вие сте го постигнали бихте ли ни открили как и с кого сте договаряли ?
2.На 100% съм съгласен, че каквото сме си подписали това ще изпълняваме. За съжаление не мисля, че е толкова просто "ако не ти харесват условията, не подписвай", защото почти няма нормален човек, който да не е зависим от мобилните услуги. Повечето хора роптаят срещу автоматичното преподписване, а не срещу цените. И когато и 3те оператора имат такава клауза в договорите си, а поне при единия от тях, доколкото знам, дори няма възможност след изтичане срока договорът да се превърне в безсрочен не мисля, че е коректно и справедливо. ДА, ако гледаме законът няма нарушение, както казвате "свобода на договаряне". Но ако се замислим колко много сме свикнали да използваме услугите на операторите, а същевременно как условията им са почти идентични ми се струва, че не сме толкова свободни :)
3. На мен продължава да ми е все така любопитно как ще се уредят отношенията ако оператора не ми спре сигнала, а пък аз продължавам да говоря? Явно договор няма, а ако се прилага неоснователното обогатяване трябва да му върна онова, с което съм се обогатил до размера на обедняването му, така ли е? И ако е така, то със сигурност операторът не се е обеднил например с 0.32 лв. за минута разговор, а по-малко, защото в 32 ст. трябва да влиза и някаква печалба?
Може ли да се мисли и в друга посока- с провеждане на разговор по картата след срока на договора аз съм се съгласил мълчаливо да продължа договора като безсрочен?
jjf
Младши потребител
 
Мнения: 47
Регистриран на: 15 Май 2006, 16:31

Re: Прекратяване на договор с мобилен оператор

Мнениеот elora » 17 Мар 2010, 14:13

Инспекторе, определено си мисля, че работите за някой мобилен оператор :)

Не мога да си представя, че е дадено право на един продавач в магазин да договаря условия, различни от бланковия договор.

Аз се сблъсках вече няколко пъти с мобилните оператори. В повечето случаи става дума за нарушаване от тяхна страна на собствените им договорни условия, респективно общи условия. В магазините явно са инструктирани да отбиват номера, както се казва. За сега успявам да се преборя, но наистина считам, че правата на потребителите трябва да бъдат защитени и се солидаризирам с мнението за колективен иск, макар, че не виждам как ще се получи. Но има един начин - много жалби до Омбудсмана. Това трябва да даде резултат. А тук може да раздиплим принципните положения, по които хората да се жалват.
Забравяме и един много важен закон - Закон за защита на конкуренцията и съответната комисия. Всички сме съгласни, че няма реална конкурентна среда между мобилните оператори по отношение на договорните условия с потребителите. Мога да избирам мобилен оператор, но разликите са несъществени. Не мога да договарям други условия, различни от определените от тях, вкл. давам съгласие личните ми данни да се веят, където операторът пожелае, дори и това не мога да предоговоря(интересно как ли ще се тълкува, ако допълнително ги уведомя, че оттеглям даденото в договора съгласие- то има декларативен, а не договорен характер). Т.е. изборът ми е сведен до това, дали да ползвам мобилна услуга, или не. Точно толкова свобода на договаряне имам и когато решавам дали да ползвам електричество и вода в къщи и ги договарям съответно.

Чл. 1. (1) Този закон има за цел да осигури защита и условия за разширяване на конкуренцията и на свободната инициатива в стопанската дейност.
(2) За целите по ал. 1 законът урежда защита срещу споразумения, решения и съгласувани практики, злоупотреба с монополно и господстващо положение на пазара и всякакви други актове и действия, които могат да доведат до предотвратяване, ограничаване или нарушаване на конкуренцията в страната и/или да засегнат търговията между държавите - членки на Европейския съюз, както и срещу нелоялна конкуренция. Законът урежда и контрола върху концентрациите между предприятия.

Чл. 2. (1) Този закон се прилага по отношение на:
3. предприятия, на които държавата или общината е възложила извършването на услуги от обществен интерес, ...

Забрана за злоупотреба с монополно или господстващо положение
Чл. 21. Забранено е поведението на предприятия с монополно или господстващо положение, както и на две или повече предприятия със съвместно господстващо положение, което може да предотврати, ограничи или наруши конкуренцията и да засегне интересите на потребителите, като:
1. пряко или косвено налагане на цени за покупка или продажба или други нелоялни търговски условия;
4. поставяне сключването на договори в зависимост от поемането от другата страна на допълнителни задължения или сключване на допълнителни договори, които по своя характер или съгласно обичайната търговска практика не са свързани с предмета на основния договор или с неговото изпълнение;

Глава седма.
ЗАБРАНА ЗА НЕЛОЯЛНА КОНКУРЕНЦИЯ
Чл. 29. Забранява се всяко действие или бездействие при осъществяване на стопанска дейност, което е в противоречие с добросъвестната търговска практика и уврежда или може да увреди интересите на конкурентите.

Въвеждане в заблуждение
Чл. 31. Забранява се въвеждането в заблуждение относно съществени свойства на стоките или услугите или относно начина на използване на стоките или предоставяне на услугите чрез твърдение на неверни сведения или чрез изопа- чаване на факти.

Забрана за заблуждаваща и сравнителна реклама
Чл. 32. (1) Забраняват се заблуждаващата реклама, както и неразрешената сравнителна реклама.
(2) Рекламодателят и рекламната агенция, изготвила рекламата, носят отговорност за заблуждаваща и за неразрешена сравнителна реклама.
Заблуждаваща реклама
Чл. 33. (1) Заблуждаваща е всяка реклама, която по какъвто и да е начин, включително по начина на нейното представяне, подвежда или може да подведе лицата, до които е адресирана или достига, и поради това може да повлияе на тяхното икономическо поведение или по тези причини нанася или може да нанесе вреди на конкурент.
Нелоялно привличане на клиенти
Чл. 36. (1) Забранява се осъществяването на нелоялна конкуренция, насочена към привличане на клиенти, в резултат на което се прекратяват или се нарушават сключени договори, или се осуетява сключването им с конкуренти.
(2) Забранява се предлагането или даването на добавка към продаваната стока или услуга безвъзмездно или срещу привидна цена на друга стока или услуга, с изключение на: рекламни предмети с незначителна стойност и с ясно посочване на рекламиращото предприятие; предмети или услуги, които според търговската практика са принадлежност към продаваната стока или извършваната услуга; стоки или услуги като отбив при продажба в по-големи количества.

Имуществени санкции
Чл. 100. (1) Комисията налага имуществена санкция в размер до 10 на сто от общия оборот за предходната финансова година на предприятие или сдружение на предприятия за:
1. нарушение по чл. 15 или 21 от този закон или по чл. 81 и 82 от Договора за създаване на Европейската общност;
6. нарушение по глава седма;
Глоби
Чл. 102. (1) Физическите лица, съдействали за извършването на нарушения по закона, ако деянието не съставлява престъпление, се наказват с глоба в размер от 500 до 50 000 лв.



Мисля, че вече сте наясно какво имам предвид ...

Считам, че автоматичното продължаване на договорите с още 1 година е нарушение по ЗЗК, както и препятствията, които мобилните оператори създават на потребителите, искащи да прекратят договора си.

Ше ви дам един пример как М-тел зарибява хлапетата с Loop карти и злоупотребява с тях (защо Loop е с насоченост точно към тези млади и неопитни хора ще се досетите сами). Особено сега, в месеците, когато хлапетата трябваше да си регистрират Примите. Омайват ги да подпишат договор с М-тел за този №, който е на Прима и им подаряват Loop с обяснението, че не дължат никакви такси по тази карта. И хлапетата вземат подарената сим карта... щом е подарък и не дължат нищо. Да, но в първата още фактура са включени 2 номера - този от пакета и един Loop №, за който дължат "минимално месечно потребление" , което е в "други такси и услуги", видно от приложение А, представляващо неразделна част от фактурата.
В упътването, което получават с Loop картата пише, че тя се активира като се отчупи, постави в мобилния апарат и т.н. Но се оказва активирана дори и когато си стои запечатана. А фактурата с приложение А към нея хвърли в тъч линията дори счетоводители...
Ето ви и бланката за договора на М-тел https://exit.mobiltel.bg/externalordertemplates/1/Contract_New_Template_2008.html Обърнете внимание на последния документ. Нито в договора, нито в Общите условия пише, че М-тел може да фактурира 2 и повече номера в една фактура и да обвърже осъществяването на услугата по единия № с плащането по другия. Но го правят. Ако хлапетата не си платят и за Loop №, им спират основния телефон, защото двата номера са по една фактура.
За съжаление не успях да намеря бланка с приложението към договора.

от jjf на 17 Мар 2010 10:59 am
3. На мен продължава да ми е все така любопитно как ще се уредят отношенията ако оператора не ми спре сигнала, а пък аз продължавам да говоря? Явно договор няма, а ако се прилага неоснователното обогатяване трябва да му върна онова, с което съм се обогатил до размера на обедняването му, така ли е? И ако е така, то със сигурност операторът не се е обеднил например с 0.32 лв. за минута разговор, а по-малко, защото в 32 ст. трябва да влиза и някаква печалба?
Може ли да се мисли и в друга посока- с провеждане на разговор по картата след срока на договора аз съм се съгласил мълчаливо да продължа договора като безсрочен?

Аз лично клоня към втората хипотеза.
Интересен е и въпросът с неустойката при преждевременно прекратяване на договора- следва ли съдът да я намали поради прекомерност когато страна е ФЛ?
elora
Младши потребител
 
Мнения: 32
Регистриран на: 29 Яну 2010, 18:50

Re: Прекратяване на договор с мобилен оператор

Мнениеот nikodim77 » 17 Мар 2010, 16:46

Привет отново,
Тъй като леко се завъртяхме около моя случай, а аз не съм споменавал какъв е казуса, затова ще дам кратки пояснения. Най вече в отговор на
„...я кажи кой се извърта? Операторът, който казва - "абе това ти сам си го подписал бе, сега какво искаш", или ти, който казваш - "абе аз тва съм го подписал, ама не гледах какво подписвам и искам ако може сега да се откажа да си изпълнявам поетите задължения, че реших друго ...”

Значи, това, което съм подписал не ми е било разяснено, нито е било към страниците, които съм подписал. (виж; Чл.16 ал.1 от ЗЗД. и Чл. 226, ал. 3 от ЗЕС.) А ме „успаха” едни хубави моми и т.н. При мен иде реч за това, че плащам за нещо, което не получавам, но пък за същото не получавам и обезщетението предвидено в ОУ на самия оператор.
Всъщност, понеже от "виваком" се опитаха да ме контрират именно с тезата; "абе това ти сам си го подписал бе, сега какво искаш" То излезе, че сами се контрират със собствените си ОУ. И жалбата ми се крепи на текстовете основно от ОУ, ЗЕС, ЗЗП и ЗЗД. За съжаление не се сетих и за ЗЗК. За което ме подсети поста на elora
„Нима не си имал равноправност преди да подпишеш”

Не мога да кажа дали е така, защото съм се отнесъл с доверие към ответната страна. Доверие, в което съм мислил, че ОУ на това което подписвам са в равнопоставеност.(е, сравнителна равнопоставеност. Ясно, е че винаги предприятието ще има изгоди в свой плюс)
А все пак, никога не съм искал да получавам каквото и да било за без пари.
Казусът ми е такъв, че трябва да удължа поста си прекомерно. Но тъй като нещата вероятно ще стигнат до съд, тогава ще постна цялата сага тук, или като нова тема.
Иначе, един от житейските принципи предаден ми от моята майка „Бият ли те с камъни, ти отвръщай с хляб” в днешните времена вече не се котира. За мен хляб?!? Комай не остана, а могилата от камънак около ми, е по-висока от мен!!!
Така, ще представя и моето мнение относно казуса, който намирам за интересен:
„На мен продължава да ми е все така любопитно как ще се уредят отношенията ако оператора не ми спре сигнала, а пък аз продължавам да говоря? Явно договор няма...”

Тъй като не съм юрист и изказът ми не би могъл да е на професионално правно равнище, ще представя мнението си образно.
Не съм напълно убеден в тезата за неоснователно обогатяване!? Когато сме в супермаркета и по рафтовете има изложен продукт, чиято себестойност е известна, ние решаваме дали да го вземем или не. Естествено вземането е свързано и със заплащане.
Подобна е ситуацията и в този случай, не сме изключени от мрежата (налице е продукта)
Знаем стойността му предвид това, че до вчера сме ползвали тази мрежа. Решаваме да ползваме мрежата и го правим (вземаме салама, и... към касата). А доколкото ми е известно, пазаруването и ползване на услуги, всъщност е възникване на някакви договорни отношения м-у търговеца и потребителя. Неоснователно обогатяване си мисля – би имало ако ползваме мрежата на оператора ден, два, три, а същия ни поиска различна от досегашната цена или месечна такса в пълен размер. Знам ли?!
Но по логично от моето разсъждение е и това:
„...с провеждане на разговор по картата след срока на договора аз съм се съгласил мълчаливо да продължа договора като безсрочен”

Макар, че ако преди това договорът е бил официално писмено прекратен от страните ???
Абе, да се чуди човек! :roll: :D
nikodim77
Потребител
 
Мнения: 260
Регистриран на: 23 Апр 2009, 14:29

Re: Прекратяване на договор с мобилен оператор

Мнениеот inspectora » 17 Мар 2010, 17:32

Не работя за мобилен оператор, нито за какъвто и да е друг от т.нар. монополисти. Нито пък имам "родство и/или дела" с някой от тях ;) ...
Не съм си договарял специалните условия в качеството на "голям потребител - ЮЛ", нито имам познати на отговорни позиции, нито пък са налице някакви други специални неща. Обикновен човек съм си. Естествено не бих споделил как съм се договорил - който го може, си го може ;) /и аз искам някой да ми сподели формулата на кока-кола, ама няма ;) /.
Хм, стана ми интересно - не можете да живеете без моб. тел., без ток и вода ... а аз си мислех, че на човек му трябва храна, вода и въздух, за да живее ... останалото са екстри, които струват пари - изрази от типа "в днешно време това са необходимости" не признавам ... и на мен ми е необходимост собствен самолет и гледам гадните монополисти-производители са се наговорили да ги продават доста скъпо, ама кво да се прави ...
И да се върнем на избора и доброволността -
jjf написа:Но ако се замислим колко много сме свикнали да използваме услугите на операторите, а същевременно как условията им са почти идентични ми се струва, че не сме толкова свободни :)
- нямам думи ... не бих могъл да говоря с хора, разсъждаващи по този начин ... познаващите ме знаят къде ще ви пратя ;) ... в КНДР или Китай ;) ... може и в Куба ...
ЗЗК и ЗЗП има - дерзайте ... /въпреки, че едва ли на някой от операторите му пука дали и колко ще го глобят ;) - та те печелят в стотици пъти повече като нарушават тези два закона и търпят глобите после, отколкото ако тръгнат да го спазват и потребителите да са доволни ;) /
nikodim77 написа:Значи, това, което съм подписал не ми е било разяснено, нито е било към страниците, които съм подписал. А ме „успаха” едни хубави моми и т.н.

И аз така един път направих - утрепах един човек, за да му взема часовника, че харесваше на едно гадже, а оня не ми го даваше доброволно ... После всъда викам - абе никой не ми беше разяснил, че не мога да тепам хората по улиците, а и тая уруспия дето заради нея го направих това така ме беше "успала" ... и ми се размина - съдията вика: "е щом е тъй - невинен си" ;)

... Та мисля нямам повече какво да добавя по темата - а вие си продължавайте да си пишете по форумите ... /и да не забравите - леко, полеко, един по един заминавайте към КНДР ;) - там няма гадни монополисти-капиталисти дето си гледат само печалбата и "мамят" добрите хорица ... които не били чели какво подписват и после - били измамени ... ;) /
inspectora
Активен потребител
 
Мнения: 2794
Регистриран на: 11 Мар 2003, 14:47

Re: Прекратяване на договор с мобилен оператор

Мнениеот jjf » 17 Мар 2010, 19:53

Инспекторе, по начало не съм за това да се пълнят темите с мнения, които не са по съществото на спора, но тъй като ме пращате в комунистически държави ще си позволя да Ви отговоря, за което се извинявам на тези, които ще прочетат поста ми.
inspectora написа:Хм, стана ми интересно - не можете да живеете без моб. тел., без ток и вода ... а аз си мислех, че на човек му трябва храна, вода и въздух, за да живее ... останалото са екстри, които струват пари - изрази от типа "в днешно време това са необходимости" не признавам ... и на мен ми е необходимост собствен самолет и гледам гадните монополисти-производители са се наговорили да ги продават доста скъпо, ама кво да се прави ...

Доста е неуместно да сравнявате ток, вода и дори мобилните услуги с необходимостта от самолет. Последното със сигурност е лукс. Храна и вода в днешно време са достатъчни само на някои племена в Африка, днес в цивилизованите държави никой не се задоволява само с тях. :D
И да се върнем на избора и доброволността -
jjf написа:Но ако се замислим колко много сме свикнали да използваме услугите на операторите, а същевременно как условията им са почти идентични ми се струва, че не сме толкова свободни :)
- нямам думи ... не бих могъл да говоря с хора, разсъждаващи по този начин ... познаващите ме знаят къде ще ви пратя ;) ... в КНДР или Китай ;) ... може и в Куба ...

Никъде не съм писал, че трябва да има държавна регулация, дори съм съгласен с Вас, че подписаното трябва да се изпълнява и че живеем в държава с пазарна икономика. Просто обясних защо според мен хората са недоволни- именно защото няма алтернатива при мобилните оператори, условията са едни и същи, при когото и да отидете. И да, продължавам да твърдя, че в днешно време gsm-a е необходимост. Поне аз не познавам човек покрай мен, който да няма такова устройство (изключвам баба ми, тя си има телефон със шайба). И в този смисъл имах предвид, че "не сме толкова свободни". Представете си колко неудобства ще Ви причини евентуалното неизползване на гсм и какви ограничения ще ви създаде в общуването, най-вече с бизнес контактите.
inspectora написа: Естествено не бих споделил как съм се договорил - който го може, си го може ;) /и аз искам някой да ми сподели формулата на кока-кола, ама няма ;) /.

Не зная дали не споделяте, защото не искате или просто защото не сте се договаряли, но определено не виждам как Вие като физическо лице отивате
в магазин на оператора и заявявате, че няма да подпишете договор ако не се съгласят да премахнат клаузата за автоматичното подновяване. Според мен ще Ви откажат.
Така че ако обичате не ме слагайте под общ знаменател и да ме пращате в КНРД, Китай или Куба, освен ако не е на ваканция и то за Ваша сметка.
Ако имате нещо да ми кажете или пък пак да ме пращате някъде, моля Ви да контактуваме на лични, за да не "спамим" темата :)
jjf
Младши потребител
 
Мнения: 47
Регистриран на: 15 Май 2006, 16:31

Re: Прекратяване на договор с мобилен оператор

Мнениеот inspectora » 17 Мар 2010, 20:14

Само няколко неща:
jjf написа:Храна и вода в днешно време са достатъчни само на някои племена в Африка, днес в цивилизованите държави никой не се задоволява само с тях

Разликата я виждате нали ;) /между двете думи/.
И мен не ме задоволяват само храна и вода, но биха ми били достатъчни ;)
jjf написа:Просто обясних защо според мен хората са недоволни - именно защото няма алтернатива при мобилните оператори, условията са едни и същи, при когото и да отидете.

Я да помислим малко сега и в тая насока: Я да видим имаме ли алтернатива при кредитиране, при покупки от хранителния магазин или от пазара, при адвокатските услуги ;) - имаме ли? /условията, както и при мобилните оператори, са почти еднакви на целия пазар на стоки и услуги - просто една от функциите на пазара, макар и "странична", е и да уеднаквява предлагането ;) / ... както и да е - явно не мога да ви убедя в обратното, колкото и очевидно да е ... просто като кажем, че монополистите са гадни ... ходи обяснявай, че нямаш сестра ;)
jjf написа:И да, продължавам да твърдя, че в днешно време gsm-a е необходимост.

И така да е - какво от това? Не е жизнена необходимост ... /не съм видял някой да е умрял щото няма мобилен ;) - останалото са прищявки .../
jjf написа:Не зная дали не споделяте, защото не искате или просто защото не сте се договаряли, но определено не виждам как Вие като физическо лице отивате в магазин на оператора и заявявате, че няма да подпишете договор ако не се съгласят да премахнат клаузата за автоматичното подновяване. Според мен ще Ви откажат.

По този въпрос ще ви оставя на собствените ви представи за света ;) - за мен е без значение какво си мислите и как си ги представяте нещата ... дали лъжа, или съм отишъл в магазина, или нещо друго съм направил ... ;)
Все пак ако всеки имаше еднакви способности за договаряне на изгодни условия при сключване на договори, то тогава едва ли щеше да има фалити ;) ... или разни недоволници от собствената си неспособност ...
inspectora
Активен потребител
 
Мнения: 2794
Регистриран на: 11 Мар 2003, 14:47

Re: Прекратяване на договор с мобилен оператор

Мнениеот diaida » 18 Мар 2010, 06:01

Вижте в договора си след колко месеца имате право да си променяте тарифния план. Аз съм с М-тел и при нас до неотдавна беше валидно, че имаш право да си променяш тарифния план при изтекли поне 6+ месеца от датата на подписването на "брака" :lol: .
Няма да се отървете съвсем, но поне може да минете на по-ниска тарифа и мисля, че и в глобул е 5 л. месечно, поне докато ви изтече срока договора. Това поне би трябвало да имате право да направите, ако сте малко по-настоятелен. Другото ще е само късане на нерви, обиколки и губене на време.
Изображение http://www.save-darina.org ...Остава аромат и в ръката, подарила розата! http://vbox7.com/play:cb237e95
Аватар
diaida
Активен потребител
 
Мнения: 2598
Регистриран на: 21 Май 2007, 14:57
Местоположение: Sofia

Re: Прекратяване на договор с мобилен оператор

Мнениеот elora » 19 Мар 2010, 12:49

Колеги, хайде да спрем да си мерим.... красноречието. Темата е интересна, нека подходим конструктивно, като юристи. Който желае, разбира се.

Ще опитам да структурирам въпросите до момента:

1. Законосъобразно ли е договарянето на 1-месечен срок за разглеждане и отговор от мобилните оператори на жалби от потребители, предвид на това, че става дума за гражданскоправни отношения, а не на административни. Не навлиза ли тази клауза в колизия с друга договорна клауза, а именно: " Всички спорове между страните ще се решават по взаимно съгласие ..."

2. Законосъобразна ли е клаузата, че ако няма 1-месечно предизвестие за прекратяване на договора, той се удължава автоматично с още 1-годишен срок, а не става безсрочен. Този текст нарушава ли ЗЗК.

3. Как ще се уредят отношенията, ако е пуснато предизвестие за прекратяване, но мобилният оператор не е изключил сигнала след изтичане срока на договора, а потребителят е продължил да говори - като неоснователно обогатяване, или е налице мълчаливо съгласие за продължаване на договора и ако е така, какъв е срока на продължаването (с още 1 година или е безсрочен).

4. Следва ли да бъде намален поради прекомерност размера на неустойката при предсрочно прекратяване на договора (обикновено тя е в размер на таксата за оставащия срок на договора)

5. Може ли потребителят с едностранно волеизявление до мобилния оператор да се откаже от даденото съгласие по отношение на личните му данни, включено като клауза в договора, но имащо декларативен характер.

6.Правомерно ли е промяната на тарифен план като договорна възможност да се извършва с подписването на нов договор, с нов срок, не по-кратък от оставащия по първоначалния договор, а не с анекс към съществуващия договор и по този начин оставащия по договора срок да бъде удължаван.

7. Нарушават ли се права на потребителите с "подаряването" на Loop карти и твърдението, че не се дължат такси. Представлява ли "минималното месечно потребление" вид такса, прикрита под друго наименование и в тази връзка налице ли е нелоялна търговска практика по ЗЗП и нарушение по глава 7 от ЗЗК. Нарушават ли се права с други "подаръци".

8. Правомерно ли е агресивното поведение на служителите в магазините на мобилните оператори и техните партньори, насочено към това на всяка цена да сключат договор и представлява ли нарушение правата на потребителите и презставлява ли заблуждаваща реклама по ЗЗК, предвид това, че "може да повлияе на тяхното икономическо поведение".

9. Има ли злоупотреба с господстващо положение на пазара от страна на мобилните оператори относно включването на еднотипни договорни условия и представляват ли те "нелоялни търговски условия" по чл.21 от ЗЗК:
А/автоматично продължаване на договора с нов дълъг срок, при липса на едномесечно предизвестие за прекратяване,
Б/задължителна клауза за съгласие за ползване и предоставяне на 3-ти лица на личните данни,
В/ред и срокове за разглеждане на жалби от потребители вместо действителното решаване на спорове по взаимно съгласие
Г/разни видове декларации, заявления и други подобни документи, съпътстващи договора и променящи или видоизменящи клаузи в него или в общите условия
(например заявката-декларация, представляваща неразделна част от договора с М-тел, според която "Декларирам, че желая дефинираният по-горе от мен GSM номер, да се третира като титулярен по отношение на всички сключени от мен/от дружеството договори за услуги с „Мобилтел” ЕАД" и въпреки, че няма клаузи нито в договора, нито в общите условия, при наличието на няколко номера, те да бъдат фактурирани в една обща фактура и спирането на единия да бъде поставено в зависимост от плащането на другия, това се прави именно на база тази декларация.) https://exit.mobiltel.bg/externalordertemplates/1/Contract_New_Template_2008.html

10.Мисля, че е добре да започнем от това какъв вид договор е договорът с мобилния оператор и кои законови разпоредби са приложими за него.

П.С. Моля за прегледност и лесна ориентация, посочвайте № на въпроса, когато го дискутирате. Ако някой се сети и за други въпроси, да ги формулира с последваща номерация.
elora
Младши потребител
 
Мнения: 32
Регистриран на: 29 Яну 2010, 18:50

Re: Прекратяване на договор с мобилен оператор

Мнениеот elora » 19 Мар 2010, 15:00

Ето информация за 2 доста интересни решения на КЗК срещу ЕВН и ЧЕЗ, които струва ми се, имат сходство с повдигнатите тук въпроси относно договорните условия на мобилните оператори и могат да послужат като ориентир.

http://www.vesti.bg/?tid=40&oid=2851031 Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи глоба от 256 024,50 лв. на "ЕВН България Електроснабдяване" АД ... Според комисията дружеството е налагало нелоялни търговски условия при снабдяването с електрическа енергия.
Нарушението се изразява в отказ от възстановяване на електрозахранване на имот до заплащане на дължимите от предишен ползвател суми за потребена електрическа енергия, посочват от КЗК.

http://www.vesti.bg/?tid=40&oid=1260912Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи четири имуществени санкции на обща стойност 800 хил. лв. на "ЧЕЗ Разпределение България" и една санкция от 300 хил. лв. на друга компания от групата - "ЧЕЗ Електро България" за извършени нарушения по чл. 18 от Закона за защита на конкуренцията, съобщи комисията.
Санкциите на "ЧЕЗ Разпределение България" са наложени за едностранно налагане на цени за възстановяване на прекъснато електроснабдяване, налагане на нелоялни условия при въвеждане на тримесечно отчитане на електромери, ограничаване на търговията във вреда на потребителите при извършване на проверка на електромери и неизпълнение на задължението за обезпечаване на непрекъснатостта на електрическата енергия, с което се ограничава техническото развитие във вреда на потребителите.
Глобите са наложени, след като комисията се е самосезирала вследствие на множество излъчени репортажи в електронните медии, публикации в пресата и постъпили сигнали на граждани.
КЗК постанови прекратяване на нарушенията.
elora
Младши потребител
 
Мнения: 32
Регистриран на: 29 Яну 2010, 18:50

Re: Прекратяване на договор с мобилен оператор

Мнениеот nikodim77 » 20 Мар 2010, 00:01

Здравейте отново,
Темата се задълбочава, появяват се все повече мнения, а това е добре. Дори докато подготвях настоящия пост, се появи нова тема относима към тази, и която ме втрещи :shock: : viewtopic.php?f=17&t=41042
Опасявам се, че този пост ще е по-длъшък, за което предварително моля, за извинение. Макар, да имам наблюдение, че дългите словоизлияния не се четат с охота... :wink:
Аз съм колега в този смисъл на думата, че си позволявам участие в този форум. Иначе не съм представител на Юристите в него. Но се надявам с мойте разсъждения и тези на професионалистите да стигнем до някаки логични обяснения на случващото се не само м-у нас (потребителите) но, и с другите монополисти.
Имено за това адмирирам elora, за думите й:
„Колеги, хайде да спрем да си мерим.... красноречието. Темата е интересна, нека подходим конструктивно, като юристи. Който желае, разбира се.”

Е, аз изразявам своето желание! :)
Преди да поразсъждавам по въпросите поставени от elora, ще поставя накратко моя случай, който ще се яви един вид нов въпрос.
Ползвам мобилна услуга на „виваком” оказа се, че имало кредитен лимит при достигане, на който се преустановяват изходящите повиквания на абоната (на мен)Добре, нема лошо! Лошото е, че последното спиране се случи повреме на разговор и то пред коледно!!! Айде, и това преглътнах... Но, не мога да преглътна следното: Спират ми изходящите да речем на 25-та дата, при достигната сума от 60.00 лева. Срокът за плащане на тази сума е 16-то число на следващия месец. Обаче, докато не платя сумата не ми се възстановяват изходящите независимо от настъпване на новият отчетен период (първа дата на новия месец) А същевременно си вземат пълната сума явяваща се – предплатена такса за целият нов месец. При запитванията ми чрез електронната им поща. Защо е така. Получавах недвусмислени отговори за моето съгласие с ОУ при подписване на дог., че ще дължа неустойки ако опитам да разваля дог. и всякакви шехерезади от тоя сорт... :shock:
Е, реших да се запозная аджаба с тези ОУ и за моя радост видях, че мога „с техните камъни по техните глави” Принципно се увличам от нак. и адм. право но попрочетох, някой и друг Закон (ЗЕС, ЗЗП, ЗЗД, ГПК и разбира се тези техни ОУ.) А в тези ОУ е посочено ясно и точно, в кои случаи се преустановяват изходящите повиквания и най-вече това, че от тяхна страна се дължи обезщетение за подобни действия.
С други думи съм лишен от правото си на потребител за това, което плащам.
Сбърках само, като пуснах последната си жалба по факс, щото съм сигурен, че сега ще ме изработят, тъй като в нея посочвах и едномесечното предизвестие (според ОУ) за неподновяване на договорът ни – изтичащ на 01. 04. 2010 г.
Ама да видим как ще се развият работите.... Готов съм да стигна до Българския Съд.
Ще пейстна тази част от жалбата ми, в която упоменавам кои текстове намирам за нарушени при договарянето ни. А те, мисля, ще имат връзка и с въпросите поставени от elora и по-нататъшното развитие на темата.:
„ Сключването на договора е в противоречие с текстовете предвидени в Чл. 226, ал. 3 и Чл. 230, ал. 1 от ЗЕС. както и: Чл.12; Чл. 16 вр. с Чл. 26 от ЗЗД. Също и Чл. 143, т. 3, т. 4, т. 6, т. 9, т. 10 и т. 14 от ЗЗП. ”
nikodim77
Потребител
 
Мнения: 260
Регистриран на: 23 Апр 2009, 14:29

Re: Прекратяване на договор с мобилен оператор

Мнениеот liliya123 » 23 Апр 2010, 15:30

Ако мога да попитам тук, имам договор с Мобилтел ЕАД за комуникационна услуга на абонаментен план. Установих, че цената на разговорите в договора ми и тази в сайта им е една и съща, но в фактурата ми е друга, разликата е малка сума, и това важи за всички издадени ми до сега фактури. Мога ли да се позова на този факт, и да прекратя едностранно договора си с тях преди изтичането му и без последствия за мен.
liliya123
Нов потребител
 
Мнения: 8
Регистриран на: 22 Апр 2010, 00:16

Re: Прекратяване на договор с мобилен оператор

Мнениеот glasotnaroda » 23 Апр 2010, 15:52

мога ли да подам сигнал в КЗК на основание факта, че нито един мобилен оператор не предлага договор "на сметка" с месечни плащания, който не е обвързан с по-малък срок от 12 месеца и който да може да бъде прекратен винаги по всяко време.

т.е. налице е КАРТЕЛНО споразумение - някакво подобно решение на КЗК има преди 1-2 години по отношение на застрахователните дружества и ГО "зелената карта"

реално погледнато ако сключа договор "на месечна сметка" оператора ще се набута със стойността на 1 сим карта. Ако сключа договор, "кредитират" ме със СИМ карта и направя 200лв сметка първия месец и не я платя, оператора има следните варианти - а)да ме очерни пред кредитните агенции или кредитен регистър, б) да заведе дело в) а+б

какво реално губи оператора: ми 5 стинки - колкото струва картата. Самите 200лв са се появили буквално "от въздуха" чрез моето говорене. Операторът не е направил никакви значителни разходи. За сметка на това аз бих загубил възможността да се ползвам от изгодни предложения за кредити от финансови институции или от други мобилни оператори, които ще ме проверят в кредитния регистър

такава е системата в англия между другото. Там мобилките и комуналните услуги са в основата на системата за "кредитен рейтинг"
glasotnaroda
Потребител
 
Мнения: 134
Регистриран на: 13 Мар 2010, 13:43

Предишна

Назад към Търговско право


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


cron