навсякъде
справочник
нормативни актове
закони кодекси правилници
конституция наредби ДВ
 
 

Делото "Батко и братко" окончателно приключи с оправдателна присъда

Източник: Борис Митов, Mediapool.bg 17.08.2016 0 - A +

Делото Снимка: Mediapool.bg

Бившият шеф на пътния фонд Веселин Георгиев окончателно е оправдан по делото срещу него за длъжностно престъпление, свързано с това, че е сключил 8 договора с фирми на братята си Бойко и Емил Георгиеви за над 38 млн. лв.

Това става ясно от решението на съдиите Татяна Кънчева, Жанина Начева и Красимира Медарова на Върховния касационен съд (ВКС) по казуса, публикувано в сайта на съда в сряда.

Емблематичното дело, станало известно като "Батко и братко", последва разразилия се през 2008 г. скандал, довел до решението на ЕК да спре 115.4 млн. евро по програма ИСПА и 50 млн. евро по програма ФАР.

Въпреки че въпросните 8 договора бяха сключени с фирмите "Биндер" АД, "Инмат" ООД и гражданско сдружение "Инфраструктурни обекти", собственост на братята на тогавашния шеф на фонда – Бойко и Емил Георгиеви, той бе оправдан и от трите съдебни инстанции.

Основната причина бе, че всеки от осемте договора е сключен с изпълнител, предложен от комисия, в които подсъдимият Веселин Георгиев не е имал участие. Освен това шефът на съответната областната дирекция е избирал окончателно фирмата, съобразявайки се единствено с мнението на комисията.

"Към момента на одобряването обаче, той (етапът, в който се определя изпълнител на обществената поръчка – бел.ред.) вече е приключил с влязлото в сила решение, издадено от ръководителя на съответното областно пътно управление за определяне на конкретния изпълнител на обществената поръчка, подпомогнат от назначената комисия. При това положение, с последващите действия – полагане на подпис върху щемпел с текст "одобрил", подсъдимият Георгиев нито е определил изпълнителя, нито поначало чрез такива действия, каквито са фактически възведените (одобрил сключването на договори и така определил за изпълнител на обществени поръчки участници, които не могли да участват), е било възможно да бъде заместен правно регламентираният начин за определяне на изпълнител на обществена поръчка", мотивира се ВКС.

Върховните съдии са категорични, че долната инстанция внимателно е анализирала свидетелските показания по казуса, оценявайки ги като "непротиворечиви, еднопосочни, категорични".

"Предоставените правомощия на ръководителите на областните пътни управления да провеждат тези процедури изключват компетентността на изпълнителния директор и следователно, той не е имал служебни задължения да отстранява кандидати, предложени от комисията и да определя изпълнителя в случаите, когато се провеждат процедури за възлагане на обществена поръчка по текущия ремонт на пътища на територията на съответната област, включени съгласно изричните правни норми в компетентността на отделните директори на специализираните звена като част от структурата на фонда", добавя последната инстанция.

В решението се посочва още, че при разглеждането на делото не са намерени доказателства за "каквото и да било фактическо поведение на подсъдимия Веселин Георгиев, в това число намеса или влияние, в цялата логическата поредица от действия, регламентирани от правните норми на Закона за обществените поръчки и Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки. Тези действия са били извършени от съответните директори на областните пътни управления".

Бившият шеф на пътния фонд бе оправдан с подобни мотиви още на първа инстанция на 30 април м.г. По време на разглеждането на делото пред Софийския апелативен съд прокуратурата пледира за 5-годишна присъда на подсъдимия, припомняйки, че скандалът около въпросните поръчки провокира ЕК през 2008 г. да спре плащанията по Кохезионния фонд, както и по всички останали проекти, по които пътният фонд беше страна.

Междувременно през октомври м.г. Веселин Георгиев беше оправдан от Софийския градски съд и по второто дело срещу него, което е за длъжностно присвояване на близо 100 000 лв. от сключени 5 договора. Според обвинението те са за социологически проучвания, които да дадат представа за обществените нагласи към политиката на пътната агенция, ремонтите на пътната мрежа, поддръжка и др., за които са плащани средно по 20 000 лева.

за 48%  против 52%  910 гласували



Новини


 
 
 

Спектър


 
rss
Посети форума