ИНСТРУКЦИЯ № 1 ОТ 30 ОКТОМВРИ 2014 Г. ЗА ПРОВЕЖДАНЕ НА ЦЕЛОДНЕВНА ОРГАНИЗАЦИЯ НА УЧЕБНИЯ ДЕН
В сила от 11.11.2014 г.
Издадена от Министерството на образованието и науката
Обн. ДВ. бр.93 от 11 Ноември 2014г., отм. ДВ. бр.73 от 16 Септември 2016г.
In order to view this page you need Adobe Flash Player 9 (or higher) equivalent support!
Глава първа.
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Глава втора.
УСЛОВИЯ И РЕД ЗА ПРОВЕЖДАНЕ НА ЦЕЛОДНЕВНА ОРГАНИЗАЦИЯ НА УЧЕБНИЯ ДЕН
Чл. 4. Училищата може да провеждат целодневна организация на учебния ден за учениците от I до VIII клас при наличие едновременно на следните условия:
1. финансова и материална обезпеченост на училището;
2. наличие на санитарно-хигиенни условия;
3. осигурени безопасни условия;
4. заявено желание на родителите.
Чл. 5. Целодневната организация на учебния ден може да се организира за всеки клас по следните начини:
1. задължителните учебни часове се провеждат в самостоятелен блок до обяд или следобед, а дейностите по самоподготовка, занимания по интереси и организиран отдих и спорт се провеждат съответно след обяд или до обяд;
2. задължителните учебни часове се съчетават с дейностите по самоподготовка, занимания по интереси и организиран отдих и спорт в смесен блок сутрин и следобед само за учениците от I до IV клас.
Чл. 10. Директорът на училището организира, контролира и координира дейността на възпитателите/учителите в полуинтернатните групи за:
1. планирането на дейностите според индивидуалните и груповите потребности на учениците;
2. информирането на родителите на учениците и учителите по задължителна подготовка за образователни постижения и затруднения на учениците, както и за степента на социализацията им;
3. създаването на позитивна възпитателна и учебна среда;
4. насърчаването, подпомагането и мотивирането на учениците за самостоятелна работа;
5. подпомагането на учениците за справяне с трудностите и засилване стремежа им към постижение и конструктивно съревнование;
6. анализ и проследяване на развитието и напредъка на учениците и резултатите от обучението им;
7. изграждането на умения за самооценка у учениците;
8. създаване и прилагане на съвременни педагогически методи и технологии;
9. ежедневното вписване на темите по самоподготовка, занимания по интереси и организиран отдих и спорт в материалната книга за взетите учебни часове и в дневника на група при целодневна организация на учебно-възпитателния процес.
Раздел II.
Дейности по организиран отдих и спорт
Чл. 13. Дейностите по организиран отдих и спорт включват:
1. организиране на обедното хранене на учениците;
2. организиране и координиране на дейности-
те по отдиха и спортните игри на учениците;
3. наблюдение и оценка на поведенческите ситуации по време на организирания отдих и спорт на учениците;
4. провеждане на беседи и разговори с учениците по възникнали затруднения, споделяне на проблеми, възникнали конфликти и други за осъществяване на преход към самоподготовката;
5. спазване на здравно-хигиенните норми и изисквания от учениците;
6. грижа за опазване здравето и живота на децата и учениците, включително по време на пътуването с учениците от училището до населените места, в които живеят, и обратно.
Раздел III.
Дейности по самоподготовка
Чл. 14. Дейностите по самоподготовка включват:
1. преглед на преподадения учебен материал и необходимите понятия;
2. степенуване по трудност на учебните предмети, включени в самоподготовката;
3. усвояване и затвърждаване на учебното съдържание с разбиране;
4. самостоятелно преодоляване на когнитивни трудности и предизвикателства;
5. подготовката на домашните работи и трайното усвояване на учебното съдържание.
Раздел IV.
Занимания по интереси
Чл. 16. (1) За провеждане на заниманията по интереси директорът на училището, в началото на всяка учебна година, организира проучване на интересите на учениците и осигурява подходяща материална база, включително и извън наличната в училището.
(2) Заниманията по интереси се организират и провеждат съобразно възможностите на училището.
(3) Заниманията по интереси могат да не са пряко свързани с усвояването на учебното съдържание от часовете по задължителна подготовка.
Чл. 17. (1) Провеждането на заниманията по интереси може да бъде организирано в сборни групи, които се формират от ученици от различни полуинтернатни групи.
(2) В сборните групи по занимания по интереси могат да се включват и ученици, които не са обхванати в целодневната организация на учебния ден.
(3) Учениците, които не са включени в сборните групи по занимания по интереси, продължават заниманията в полуинтернатните групи, в които са записани, или в други полуинтернатни групи в съответствие с училищната програма.
Глава трета.
ГОДИШНО ТЕМАТИЧНО РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ
§ 1. Инструкцията се издава на основание чл. 34, ал. 4 от Закона за народната просвета и чл. 95 от Правилника за прилагане на Закона за народната просвета.