НАРЕДБА № 2 ОТ 24 АПРИЛ 1997 Г. ЗА ОРГАНИЗИРАНЕ И ПРОВЕЖДАНЕ НА ДЕТСКИ И УЧЕНИЧЕСКИ ОТДИХ И ТУРИЗЪМ
Издадена от министъра на образованието, науката и технологиите
Обн. ДВ. бр.43 от 30 Май 1997г., изм. ДВ. бр.74 от 30 Юни 1998г., изм. ДВ. бр.9 от 25 Януари 2005г., изм. ДВ. бр.24 от 21 Март 2006г., отм. ДВ. бр.86 от 1 Ноември 2019г.
In order to view this page you need Adobe Flash Player 9 (or higher) equivalent support!
Раздел II.
Условия и ред за организиране и провеждане на детския и ученическия отдих и туризъм
Чл. 8. (Изм. и доп. - ДВ, бр. 9 от 2005 г.) Отдихът в почивните бази, екскурзионното летуване, излетите, походите и експедициите, училището сред природата, селският туризъм, спортните почивни бази, екскурзии и др. са форми на организиран отдих на децата и учениците, при които се провежда възпитателна, културно-развлекателна, здравно-закалителна и лечебно-оздравителна работа.
Чл. 9. (1) Според характера и предназначението си почивните бази за децата и учениците са от общ тип и лечебно-оздравителни.
(2) В почивните бази за отдих от общ тип се осигуряват условия за укрепване здравето на децата чрез физкултура, спорт и туризъм и със занимания по интереси и желания на учениците.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 9 от 2005 г.) Лечебно-оздравителните бази са предназначени за почивка на деца и ученици с хронични заболявания, изискващи спазване на специален лечебно-оздравителен режим.
(4) Лечебно-оздравителният отдих на учениците се организира в специално предназначени за това почивни бази съгласно изискванията на Министерството на
здравеопазването.
Чл. 12. (Изм. - ДВ, бр. 74 от 1998 г., изм. - ДВ, бр. 9 от 2005 г., изм. - ДВ, бр. 24 от 2006 г.) (1) За всеки организиран отдих и туризъм по чл. 8 директорът на детската градина, училището или обслужващото звено:
1. издава заповед за провеждане на формата, която задължително съдържа:
а) начална и крайна дата на организирания отдих и туризъм;
б) начален, краен пункт и маршрут на пътуването;
в) ръководния и педагогическия персонал, отговорни за провеждането на формата, и техните задължения;
2. командирова служителите на детската градина, училището или обслужващото звено, определени за провеждането на формата;
3. организира и контролира:
а) информирането на родителите, настойниците или попечителите на децата или учениците за провеждане на формата;
б) предоставянето на писмено съгласие на родителите, настойниците или попечителите за участие на детето или ученика в съответната форма;
4. организира и контролира провеждането на инструктаж на децата или учениците и на техните родители, настойници или попечители за безопасност и културно поведение; проведеният инструктаж се удостоверява с подписите на участниците в съответната форма на организиран отдих и на техните родители, настойници или попечители;
5. контролира предоставянето за всяко дете или ученик на документ, издаден от личния (семейния) лекар на детето или ученика;
6. заверява с подпис и печат списък на децата или учениците с данни за трите имена, дата и година на раждане, група или клас;
7. изисква от лицата, предоставящи туристическата услуга, да удостоверят правото си да извършват съответния вид туристическа дейност - когато отдихът се организира по
договор;
8. изисква данни за лиценза на превозвача, когато превозът на децата или учениците се организира с автобус;
9. контролира застраховането на участниците във формите.
(2) Когато формите на организиран отдих по чл. 8 се провеждат през учебно време, директорът организира, осигурява и контролира преструктурирането на учебното съдържание.
Чл. 12а. (Нов - ДВ, бр. 9 от 2005 г., изм. - ДВ, бр. 24 от 2006 г.) (1) Преди всяко провеждане на формите на организиран отдих и туризъм по чл. 8 директорите на детски градини, училища и обслужващи звена уведомяват съответния регионален инспекторат по образованието (РИО) и представят в писмена форма предварителна информация за:
1. формата на организирания отдих и туризъм;
2. общите условия на организирания отдих и туризъм, която задължително включва:
а) начална и крайна дата на организирания отдих и туризъм;
б) начален, краен пункт и маршрут на пътуването;
в) брой на нощувките, местоположението и вида на обектите за нощувка - когато пътуването включва нощувка;
г) транспортните средства, които ще бъдат използвани, данни за превозвача, а когато превозът на децата и учениците се организира с автобус - и данни за лиценза на превозвача;
д) организацията на хранене на децата и учениците;
3. специфичните условия на организирания отдих и туризъм, в зависимост от формата;
4. лицето, което ще предоставя туристическата услуга, включително и за правото му да осъществява такава дейност - когато отдихът се организира по договор;
5. информация за преструктуриране на учебното съдържание - когато формата на организиран отдих и туризъм се провежда в учебно време.
(2) Към уведомлението по ал. 1 се прилагат:
а) писмена информация за условията на организирания отдих и туризъм, предоставена от лицата, предлагащи туристическата услуга - когато отдихът и туризмът се организират по договор;
б) заповедта по чл. 12, ал. 1, т. 1;
в) списъкът на децата или учениците по чл. 12, ал. 1 т. 6;
г) писменото съгласие на родителите, настойниците или попечителите на децата или учениците за провеждане на формата по чл. 8;
д) доказателства за проведен инструктаж по чл. 12, ал. 1, т. 4;
е) документи, удостоверяващи правото на лицата, предоставящи туристическата услуга, да извършват съответния вид туристическа дейност - когато отдихът се организира по договор;
ж) лицензът на превозвача - когато превозът на децата или учениците се организира с автобус.
(3) При необходимост началникът на РИО може да изиска от директора на детската градина, училището и обслужващото звено допълнителна информация за организирания отдих и туризъм по чл. 8.
(4) Формите на организиран отдих и туризъм се провеждат, ако в 7-дневен срок от постъпване на документите по ал. 1 и 2 или на допълнителната информация по ал. 3 не е постъпило отрицателно мотивирано писмено становище от началника на РИО.
Раздел III.
Изисквания към персонала, обслужващ провеждането на отдиха на децата и учениците
Раздел IV.
Изисквания към участниците в различните форми на ученически отдих
Чл. 19. (1) Децата и учениците, които участват в различните форми на организиран отдих, подлежат на предварителен медицински преглед в срок не по-рано от три дни до началото на отдиха.
(2) (Доп. - ДВ, бр. 74 от 1998 г., изм. - ДВ, бр. 9 от 2005 г., изм. - ДВ, бр. 24 от 2006 г.) Медицинските прегледи се извършват от личния (семейния) лекар на децата или учениците.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 74 от 1998 г., отм. - ДВ, бр. 24 от 2006 г.)
Чл. 21. (1) В организираните форми на отдих не се допускат деца или ученици, които са:
1. с декомпенсирани хронични заболявания;
2. контактни на заразни болести;
3. заболели от заразни болести;
4. (отм. - ДВ, бр. 9 от 2005 г.)
5. с никтурия;
6. ненавършили тригодишна възраст, а за екскурзионно летуване - 12 години.
(2) (Отм. - ДВ, бр. 9 от 2005 г.)
Чл. 22. (1) (Изм. - ДВ, бр. 24 от 2006 г.) Участниците в различните форми на организиран отдих и туризъм задължително се застраховат за тяхна сметка или за сметка на организатора.
(2) Чуждестранните граждани - участници в различните форми на организиран ученически отдих и туризъм, трябва да са застраховани в държавата, чиито граждани са те. Ако при пристигането им се установи, че не са застраховани, организаторът на отдиха им задължително ги застрахова срещу злополука за тяхна сметка.
(3) Чуждестранните граждани, участващи в различните форми на организиран детски и ученически отдих и туризъм, представят медицински документ, удостоверяващ здравното им състояние и изключващ контакт с остри заразни заболявания.
Раздел V.
Мерки за опазване на живота и здравето на децата и учениците
Чл. 28а. (Нов - ДВ, бр. 9 от 2005 г.) (1) Автомобилният превозвач на участниците във формите на организиран отдих по чл. 8 е длъжен да осигури в превозното средство: оборудвана чанта с медикаменти за оказване на спешна медицинска помощ, шини за имобилизация на горен и долен крайник и врат; въже - алпийско, 50 м; голям фенер - акумулаторен.
(2) Превозването с автобус на участниците по време на формите на организирания отдих по чл. 8 се извършва в светлата част на денонощието и по безопасен маршрут. Маршрутът и времето за пътуването се съгласуват писмено с организатора.
(3) По време на екскурзии с автобусен превоз на децата и учениците в рамките на денонощието се осигурява не по-малко от 8 часа нощувка в туристически обект.
Раздел VI.
Финансово и ресурсно осигуряване
Чл. 29. (1) (Изм. - ДВ, бр. 74 от 1998 г., изм. - ДВ, бр. 9 от 2005 г., изм. и доп. - ДВ, бр. 24 от 2006 г.) Организираният детски и ученически отдих и туризъм може да се финансира със средства от републиканския бюджет чрез бюджета на Министерството на образованието и науката и други министерства и ведомства, от бюджета на общините, от собствени приходи и/или със средства на участниците във формите по чл. 8.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 74 от 1998 г., изм. - ДВ, бр. 9 от 2005 г., изм. - ДВ, бр. 24 от 2006 г.) Средствата за дейностите по организирането и провеждането на детския и ученическия отдих се набират и разходват съгласно изискванията на чл. 44 от Закона за народната просвета.
§ 1. (1) Деца и ученици - чужди граждани, или деца без гражданство, които са от българска народност и живеят поотделно или в български общности в чужбина, могат да почиват в страната при условията и по реда на тази наредба.
(2) Българска народност се определя въз основа на поне един от следните документи:
1. акт за раждане, кръщелно свидетелство или друг акт за гражданско състояние;
2. паспорт или друг официален документ за самоличност;
3. документ, издаден от организация на българска общност в чужбина.
§ 2. (Доп. - ДВ, бр. 74 1998 г., отм. - ДВ, бр. 9 от 2005 г.)
§ 2а. (Нов - ДВ, бр. 9 от 2005 г.) Училище сред природата е форма на туристическа дейност, организирана за съответния клас в учебно време и във връзка с осъществяването на учебен процес по определени учебни предмети.
§ 2б. (Нов - ДВ, бр. 9 от 2005 г.) Екскурзионното летуване е туристическа дейност за учениците с цел поддържане и развитие на физическата дееспособност и формиране на екологична култура.
§ 3. (Изм. - ДВ, бр. 9 от 2005 г., изм. - ДВ, бр. 24 от 2006 г.) Контрол по спазване на наредбата се осъществява от Министерството на образованието и науката, регионалните инспекторати по образованието, органите на държавния здравен контрол за частта, отнасяща се до опазване на живота и здравето на децата и учениците.
§ 4. (Изм. - ДВ, бр. 9 от 2005 г.) Тази наредба се издава на основание чл. 35 ЗНП.
Заключителни разпоредби
КЪМ НАРЕДБАТА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАРЕДБА № 2 ОТ 1997 Г. ЗА ОРГАНИЗИРАНЕ И ПРОВЕЖДАНЕ НА ДЕТСКИ УЧЕНИЧЕСКИ ОТДИХ И ТУРИЗЪМ
(ОБН. - ДВ, БР. 9 ОТ 2005 Г.)
§ 31. Навсякъде в текста на наредбата думите "лагер" се заменят с "почивна база", "лагери" - с "почивни бази", а "екскурзионна почивка" - с "екскурзионно летуване".
Приложение № 1 към чл. 6, ал. 1
Регионални центрове за ученически отдих и туризъм
(Отм. - ДВ, бр. 9 от 2005 г.)
Приложение № 2 към чл. 13
Типов щат за числеността на персонала в ученическите почивни бази
(Изм. - ДВ, бр. 74 1998 г., изм. и доп. - ДВ, бр. 9 от 2005 г., отм. - ДВ, бр. 24 от 2006 г.)
Приложение № 3 към чл. 12а, т. 3
Медицинска карта
(Предишно Приложение № 3 към чл. 19, ал. 2, изм. - ДВ, бр. 9 от 2005 г., отм. - ДВ, бр. 24 от 2006 г.)
Приложение № 4 към чл. 25
(Изм. - ДВ, бр. 9 от 2005 г.)
Задължения на медицинския персонал, обслужващ почивна база или екскурзионни групи
1. Приемане и поддържане на медицинския пункт - оборудване, зареждане с инструментариум, лекарствени и превързочни средства.
2. Контролиране санитарно-хигиенното състояние на почивна база преди настаняването на лагерниците и ежедневно.
3. Съвместно с началник почивна база и домакина изготвя седмичното меню, като ежедневно контролира работата в кухненския блок - технология, хигиенен режим, 48-часови проби от храната.
4. Следи за спазването на възрастовосъобразен дневен и лечебно-оздравителен режим.
5. Оказва амбулаторна, неотложна и спешна медицинска помощ на лагерниците и персонала, като при необходимост осигурява хоспитализация на нуждаещите се.
6. Установява връзка с местното лечебно-профилактично заведение и хигиенно-епидемиологичната служба.
7. Проверява медицинските карти на децата и личната здравна документация на персонала от кухненския блок преди началото на смяната.
8. Провежда здравно-просветна дейност, закалителни процедури и лечебно-оздравителни мероприятия.
9. В почивни бази край водни площи контролира и присъства по време на къпане, плажна дейност, спортни мероприятия, походи извън района на почивната база с готовност за оказване на спешна и неотложна помощ.
10. Води здравната документация на почивната база.
11. Отговаря за здравето на лагерниците от приема им на сборния пункт, по време на смяната, до връщането им на родителите.
12. Отчита ежедневно изразходването на лекарства и превързочни средства.
Приложение № 5 към чл. 26, ал. 1
Обзавеждане на лекарски кабинет
(Отм. - ДВ, бр. 24 от 2006 г.)
Приложение № 6 към чл. 26, ал. 2
Медикаменти за оказване на спешна медицинска помощ
(Отм. - ДВ, бр. 9 от 2005 г.)